اختلال خلقي يا بيماري عاطفي چيست؟ ( قسمت دوم )
در قسمت قبل به تعريف يكي از اختلالات خـُلقي يعني خلق ادواري پرداختيم . اينك به معرفي علائم مربوط به دوره ي افسردگي يا كاهش خـُلق ، و دوره ي افزايش خُلق مي پردازيم.
ادامه مطلبدر قسمت قبل به تعريف يكي از اختلالات خـُلقي يعني خلق ادواري پرداختيم . اينك به معرفي علائم مربوط به دوره ي افسردگي يا كاهش خـُلق ، و دوره ي افزايش خُلق مي پردازيم.
ادامه مطلب
عزت نفس ، عبارت است از احساس ارزشمند بودن . اين حس از مجموعه ي افكار، احساسات ، عواطف و تجربيات ما در طول زندگي ناشي مي شود. مي انديشيم كه فردي با هوش يا كودن هستيم ، احساس مي كنيم كه شخصي منفور يا دوست داشتني هستيم ، مورد قبول و اطمينان هستيم يا خير؟ خودرا دوست داريم يا نداريم؟
منظور از " فرد" (Indivndual ) يك انسان بدون وابستگي به گروه اجتماعي و بدون داشتن نقش اجتماعي و تماس فرهنگي با اشخاص ديگر است ؛ مثل يك كودك . ولي " شخص" ، انساني است در جامعه ، كه وابسته به يك يا چند گروه اجتماعي است و در گروه خود ، نقش و پايگاه اجتماعي دارد، كه در حال فرهنگ پذيري و جامعه پذيري است ؛ از اين نظر است كه شخصيت در جامعه شناسي بحث اساسي است .
ادامه مطلباگر مي خواهيد با مفهوم ساديسم بيشتر آشنا شويد، گفتگوي زير را با دکتر پرويز مظاهري، روانپزشک و دبير علمي انجمن روانپزشکي ايران بخوانيد.تقريبا همه مردم به نوعي واژه ساديسم را شنيده اند و تصورات متفاوتي از اين کلمه دارند. از نظر روان شناسان اين واژه چه مفهومي دارد؟ساديسم عبارت است از علاقه به آزار رساندن ديگران به صورت جسمي، رواني و جنسي، طوري که اين آزار رساندن موجب لذت و آرامش فرد آزاررسان شود.
ادامه مطلبگل هاي صورتي را ترجيح مي دهيد يا زرد؟ ژاکت سبز رنگ را به آبي رنگ ترجيح مي دهيد؟ دليل چنين انتخاب هايي، از انتخاب رنگ اتومبيل گرفته تا مبلمان منزل و يا حتي آي-پاد، اکنون براي دانشمندان آشکارتر شده است.به گزارش ديسکاوري، مطالع هاي جديد نشان مي دهد تعيين رنگ مورد علاقه افراد کاملا در خاطرات آنها ريشه دارد.
ادامه مطلب
اگر احساس بدي نسبت به خود داريد، 7 روش زير به شما كمك مي كند اعتماد به نفس تان را افزايش دهيد.
1- زماني كه براي اولين بار كاري را انجام داديد به ياد آوريد. يادگيري هر كار جديدي عصبانيت ، ناباوري و منشا رواني زيادي را به دنبال دارد كه براي يادگيري ضروري است. بار ديگر كه اعتماد به نفس تان را از دست داديد، به خود اطمينان دهيد كه اين امر طبيعي است و شما كار جديدي را مي آموزيد.
مرگ عزيزان مهم ترين رويداد در زندگي است و باعث بحران عاطفي شديد مي شود. مرحله «بهبود» آرام و تدريجي است، زيرا پذيرش واقعيت مشکل است و فرد دچار سردرگمي مي شود. اگر فرد مرگ را به عنوان واقعيت زندگي بپذيرد، غم و اندوهش کمتر مي شود. فرد بايد بپذيرد که مي تواند با مرگ و شرايط جديد سازگار شود. با پشت سر گذاشتن مرحله رشد روان شناختي، فرد مي تواند در مقابل رويدادهاي سخت زندگي مقاوم شود.
محققان دانشگاه مرکز پزشکی کلمبیا در نیویورک منطقه ای از مغز را کشف کردند که مسئول حافظه اجتماعی انسان هاست .این گروه تحقیقاتی اعلام کردند که این کشف می تواند به درمان اختلال های مرتبط با رفتارهای اجتماعی در انسان ها مانند اوتیسم، شیزوفرنی و اختلال دو قطبی کمک کند.
ادامه مطلب
بعضي افراد سعي مي كنند به خيال خودشان با مهارت هرچه تمام تر طوري صحبت كنند كه افكار و نيات قلبي و دروني شان مشخص نشود. مثلاً نزديك به يك ساعت از دوستي، محبت و يكرنگي صحبت مي كنند اما كوچكترين آشنايي با آن ندارند!
اما با كمي دقت و منطق به راحتي مي توان تفاوت بين يك صحبت صادقانه و غيردوستانه را دريافت. اگر زبان در خدمت افكار نادرست قرار گيرد ساير اجزاي بدن نمي توانند چندان فريب دهنده باشند. براي تك تك ما، بارها و بارها پيش آمده است كه بگوييم: «حرف قشنگي زد، اما نمي دانم چرا به دلم ننشست؟!»
واژه دانش آموزان استثنايي به گروه هاي مختلفي اطلاق مي شود كه يكي از آنها دانش آموزان با مشكلات ويژه يادگيري (learning difficulties=D.L) مي باشد و آن به گروهي گفته مي شود كه در يك يا چند فرايند رواني اساسي در ارتباط با فهميدن و يا كاربرد زبان شفاهي و كتبي ، ناتواني نشان مي دهند . اين ناتواني ممكن است خود را در فعاليت هايي از قبيل گوش دادن ، فكر كردن ، سخن گفتن ، خواندن ، نوشتن ، هجي كردن و يا حساب كردن نشان دهد.
بيشتر مردم، در زندگيشان هيجانات شديد و غير قابل كنترل را تجربه كرده اند. در چنين مواقعي، شخص بسيار مايل است شدت خشم، غم و اضطراب و نااميدي تحت كنترل او باشد. ممكن است شدت هيجانات بر رفتار و طرز برخورد فرد به گونه اي تأثير بگذارد كه موجب رنجش و ناراحتي خود و اطرافيان شود. در چنين لحظاتي چگونه مي توان اين هيجانات را تحت كنترل درآورد؟
اشخاصي که از سلامت احساسي کامل برخوردارند بر افکار، احساسات و رفتارشان احاطه کامل دارند. از بودن با خود احساس خوبي دارند و از روابط اجتماعي خوبي برخوردارند. بايد به خاطر داشت که اينگونه افراد گاهي دچار مشکلات احساسي يا بيماريهاي روحي مي شوند.
در آغاز زندگي ، كودك امنيت و آرامش را از طريق خانواده ، والدين و سرپرستان خود دريافت مي كند. و از اين طريق اضطرابش كاهش مي يابد ولي در گذر زندگي تعاملات مختلف با خانواده ، مدرسه ، همسالان و محيط اجتماعي كه در آن زندگي مي كند شناخت او از خود و نگرشي كه نسبت به خود دارد را شكل مي دهد. و در اصل اين صحبت ها كه به صورت نوارهاي اطلاعاتي در حافظه اش نقش بسته است ، سازنده شخصيت فرداي اوست.
ما ايراني ها هزاران خصوصيت خوب و نيکو داريم، اما در کنار اين خصوصيات خوب، گاهي نيز به ويژگي هايي برمي خوريم که چندان خوشايند نيستند.
واقعيت اين است که برخي از ما در خانه، محيط کار يا مدرسه عادت داريم ديگران را تحقير کنيم، به طور مثال براي ديگران اسم مي گذاريم يا با طعنه و کنايه، به آنها نيش و زخم زبان مي زنيم.
اين موضوع را با دکتر ابراهيمي مقدم، روانشناس مطرح کرديم و ايشان از زاويهاي ديگر به اين موضوع نگاه کردند. شما هم همراه ما باشيد.
آيا تا به حال با افرادي مواجه شده ايد که در صحبت کردن، مدام از کلمات يا واژه هاي بي جا و تکراري استفاده مي کنند؟ يا در صحبت کردن خودتان با ديگران، آيا متوجه اين موضوع شده ايد که مرتب واژه اي را که به هيچ وجه نياز به گفتن آن نيست، تکرار مي کنيد؟
استفاده از واژه هايي مانند: چيز، مثلاً، به قول معروف، در واقع، به اصطلاح و ... را مي توان از جمله مواردي ذکر کرد که بارها در گفت و گوهاي افراد شنيده مي شوند. به کار بردن تکراري واژه ها در برخي موارد موجب واکنش هاي منفي افراد مي شود؛ اما اغلب موارد، طرف گفت و گو توجه چنداني به آن نمي کند.