خانواده سالم - روح و روان
گل هاي صورتي را ترجيح مي دهيد يا زرد؟ ژاکت سبز رنگ را به آبي رنگ ترجيح مي دهيد؟ دليل چنين انتخاب هايي، از انتخاب رنگ اتومبيل گرفته تا مبلمان منزل و يا حتي آي-پاد، اکنون براي دانشمندان آشکارتر شده است.به گزارش ديسکاوري، مطالع هاي جديد نشان مي دهد تعيين رنگ مورد علاقه افراد کاملا در خاطرات آنها ريشه دارد، مطالعه اي که براي اولين بار ايده قديمي علاقه افراد به رنگهايي که از آن خاطره خوب دارند را مورد آزمايش قرار داده است.
اين يافته مي تواند در توضيح اينکه چرا رنگ آبي براي برخي هميشه رنگ خوشايندي است، چرا زنان ژاپني به رنگ هاي روشن تمايل دارند و چرا رنگ هاي تيره در مقابل ديگر رنگ ها معمولا ناخوشايند به نظر مي آيند، تاثيرگذار باشد. اطلاعاتي که مي تواند براي طراحان لباس بسيار ارزشمند باشد.
کارن اسکولز از دانشگاه کاليفرنيا برکلي مي گويد ديدگاه مثبت نسبت به يک رنگ به دليل وجود خاطره اي مثبت درباره آن در انتخاب رنگ ها بسيار تاثيرگذار است وي به همراه تيمي از محققان تلاش کردند براي درک دليل علاقمندي افراد به رنگ هايي خاص بر تکامل و روند رشد انسان متمرکز شوند نظريه اصلي اين است که انسان رنگ هايي را دوست دارد که با پديده هاي سالم که بقاي انسان را تضمين مي کنند در ارتباط باشند.
براي مثال يک آسمان آبي نشان دهنده آب و هوايي آرام و پايدار است که همين ويژگي مي تواند دليل محبوبيت اين رنگ را در فرهنگ هاي مختلف توضيح دهد در مقابل رنگ هاي زرد تيره و نارنجي يادآور مواد ناخوشايند و نامطبوع مانند غذاهاي فاسد شده اند و همانطور که انتظار مي رفت ميزان علاقمندي به اين رنگها در گوشه و کنار جهان بسيار پايين است.دانشمندان همچنين دريافته اند زنان علاقه خاصي به رنگ قرمز دارند که اين مي تواند ريشه در توانايي ماقبل تاريخ انسان در تشخيص سريع ميوه هاي سرخ رنگ در برابر انبوه گياهان سبز رنگ داشته باشد.
با وجود اين گرايش هاي کلي، انتخاب رنگ در ميان افراد مختلف نيز با يکديگر تفاوت هاي زيادي دارد و دانشمندان براي درک دليل اين تفاوت ها آزمايش هايي را انجام دادند در بخشي از اين آزمايشها براي داوطلبان اسلايدهاي رنگي به نمايش درآمد اين تصاوير به صورت هدفدار و به گونه اي انتخاب شده بودند که در يکي رنگ قرمز بر روي موضوعي خوشايند و در ديگري بر روي موضوع ناخوشايند قرار گرفته باشد.
نتايج اين آزمايش نشان داد افراد رنگ هايي را انتخاب مي کنند که با موضوعي مثبت و خوشايند در ارتباط بوده باشد در آزمايشي ديگر مشخص شد دانشجويان دانشگاه برکلي که از نظر تعصب به دانشگاه خود بالاترين رتبه را دارند، گرايش زيادي به رنگ هاي آبي و طلايي، دو رنگ ويژه برکلي، داشته و از رنگ هاي سفيد و قرمز که رنگ دانشگاه رقيب آنها يعني استنفورد است، چندان دل خوشي ندارند.
بر اساس اين گزارش، با توجه به اين نتايج محققان دريافتند ارتباطات اجتماعي مي تواند بر انتخاب رنگ ها و تعيين رنگ هاي مورد علاقه فرد در زمان هاي مختلف زندگي تاثيرگذار باشد. در واقع رنگ ها ابزاري هستند که مي توان با کمک آن به دليل علاقمندي يا تنفر نسبت به پديده هاي مختلف پي برد.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید