نماز ازمنظر روایات (5)
پیامبر (ص ) :ان احب الاعمال الی الله - عزوجل - الصلاة و البر و الجهاد همانا، محبوبترین اعمال در نزد خداوند: نماز، نیکی کردن و جهاددر راه خداست .( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 27 )
ادامه مطلبپیامبر (ص ) :ان احب الاعمال الی الله - عزوجل - الصلاة و البر و الجهاد همانا، محبوبترین اعمال در نزد خداوند: نماز، نیکی کردن و جهاددر راه خداست .( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 27 )
ادامه مطلب
نماز، نشانه دین
امام علی (ع ) :واقام الصلاة فاتها الملة بر پا داشتن نماز، نشانه اصلی دین است .( نهج البلاغه ، خطبه 110 )
ادامه مطلب
امام رضا (ع ) :ان الصلوة احسن صورة خلقها الله
به درستی نماز نیکوترین صورتی است که خدا آن را خلق کرد.( جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 50 )
وصیت امیرالمؤمنین (ع )
امام علی (ع ) :الله ، الله فی الصلوة ، فانها عموددینکم خدا را، خدا را درباره نماز، چرا که ستون دین شماست .( نهج البلاغه ، نامه ها، ص 47 )
پیامبر (ص ) :علم الایمان الصلوة
علامت و نشانه ایمان نمازاست .
راوي مي گويد: حضرت رضا (ع) براي استقبال برخي از طالبيين (دودمان ابوطالب) از شهر خارج شد ودراين هنگام وقت نماز شد (بلادرنگ ) راه خود را به ساختماني که در آن نزديکي بود، کج کرد وکنار سنگي فرود آمد وفرمود: اذان بگو. من عرض کردم: درنگ کنيم تا ياران ما برسند
ادامه مطلب
درحالات امام سجاد (ع) آمده است که:
«کان اذا حضرت الصلوة اقشعر جلده واصغر لونه وارتعد کالسعفه؛ چون وقت نماز مي رسيد، پوست بدن امام سجاد(ع) مي لرزيد ورنگش زرد همچون شاخه درخت مي شد.»(11)
نمازاول وقت، جايگاه ويژه اي دارد ومعصومان (ع) براين موضوع تأکيد فراواني کرده اند؛ در اين مقاله در سيره وسخنان اهل بيت وحي در زمينه نماز اول وقت اشاره مي کنيم.
ادامه مطلبکافی است در هر یک از این پرسشهای منطقی، اندیشه شود تا کل آن تئوری زیرورو گردد. زیرا بر اساس این تئوری، ما با خدایی مواجه هستیم که به حقوق بندگان خود و به نحوة تأمین آنها بیتفاوت است.
ادامه مطلبنویسنده با شمارش برخی احکام، فلسفة حکم را صرفاً معطوف به بُعد باطنی عمل میکند، حال آنکه اساس شریعت اسلام، تأکید بر ربط وثیق میان "ظاهر و باطن عمل" دارد. گرچه گوهر احکام عملی، همان التفات نظری و قرب باطنی به خدای متعال است
ادامه مطلبیعنی قیام کربلا را حضرت بعنوان یک دمکرات و بخاطر احترام به آرأ عمومی (دعوت مردم کوفه) انجام دادند. پس نهضت امام، یک وظیفة شرعی و رفتار دینی نبود بلکه رفتاری دمکراتیک و سیاسی و بیربط با دین بود که مشروعیتش را هم از «بیعت مردم کوفه» (انتخاب دمکراتیک!!) میگرفت
ادامه مطلبعجیب است که چگونه با چنین اصراری، چشم بر آیات و روایات و سیرة عملی اولیأ خدا میبندند؟! آیا هیچ واقعیت و هیچ عملی را، اگر در سعادت و کمال انسان، نفیاً یا اثباتاً مؤثر باشد، میتوان حقیر شمرد و توجه به آن، آیا کسر شأن برای انبیأ است؟!
ادامه مطلبدرفلسفه ادیان، متفکران غربی عادت کردهاند که متن معارف دینی (اسلامی) را جدی نگرفته و از بیرون و براساس فرضیات ابداعی و استحسانی، برای اسلام، وظیفه و کارکرد بتراشند
ادامه مطلب
پيامبر اکرم(ص) با استفاده از اين ابزار آموزشي ساده به زيبايي اين حقيقت را که انسان بايد بفهمد که به مرگ چقدر نزديک است و نبايد در تخيل نيل به آرزوهاي نامحدود که با مانعي همچون مرگ روبروست فرو رود.
در امر آموزش، استفاده از مثال هاي زيبا، در فرايند يادگيري و تنوع و نشاط آن سهم زيادي دارد. پيامبر اسلام (ص) همانند قرآن مجيد از مثال هاي زيادي در مناسبت هاي گوناگون براي رساندن پيام الهي و ياد دادن حقايق معنوي استفاده نموده است استفاده از تمثيل موجب مي شود که مخاطب مطلب را ساده تر بياموزد.