انگلیس هم برای تبلیغ تشیع تلاش و هزینه میکند!! +فیلم
از تبلیغ تشیع با سرمایه گذاری و امکانات انگلیس تا تعرض به سفارت ایران و تماشای پلیس سادق شیرازی کیست؟
ادامه مطلباز تبلیغ تشیع با سرمایه گذاری و امکانات انگلیس تا تعرض به سفارت ایران و تماشای پلیس سادق شیرازی کیست؟
ادامه مطلبمسئله ای که هست این است که چرا با وجود بنیان های دینی همچون اسلام برخی عرفان های کاذب و پوچ در کشور ما باید بعضی افراد را درگیر خود کند مسئله ای است که در مورد آن باید توجه شود..
ادامه مطلبآنچه امروز به عنوان یک مطالبه حداکثری مطرح می شود آن است که که نیروهای نظامی و امنیتی مهر و عطوفت خود را کنار گذاشته و با چنین اخلالگران امنیتی با شدت برخورد نمایند . نباید اجازه داد که گروهی به اسم آزادی بیان این چنین جامعه را به اغتشاش بکشاند و حافظان امنیت را از دم تیغ خود بگذراند...
ادامه مطلبدر روح هر ديني در کنه وجود آن \ حقيقت\ نهفته است، \ نه شريعت\ و اين فصل مشترک همه اديان الهي بدون استثناء است. چون شريعت هر ديني با دين ديگر فرق مي کند، پس نمي تواند از نفس مشترک اديان ناشي شده باشد و چنان که قرآن دين خدا را به صورت مفرد به کار مي برد که راز آن در همين اهميت نفس مشترک شان نهفته است که چيزي نيست جز حقيقت.
ادامه مطلبواژه معنويت معمولا به كار مى رود ، گرچه تعريفِ آن دشوار است. در نتيجه، معنويت به عنوان يك موضوع ميان رشته اى مطرح شده كه با ساحتى از وجود انسان ارتباط دارد كه به نحو خاصى «روحانى» است.
ادامه مطلب1. نسبت اديان با يكديگر اديان از ديد كلى به دو مجموعه تقسيم مى شوند: توحيدى و غيرتوحيدى. مجموعه اديان توحيدى (شامل يهوديت، مسيحيت، آيين زردشت و اسلام) به سه اصل توحيد، نبوت و معاد قائلند، ولى اديان غيرتوحيدى هيچ يك از اين سه اصل را قبول ندارند: آن اديان به جاى توحيد، از شرك و به جاى نبوت، از حكمت[1] و به جاى معاد، از تناسخ سخن مى گويند.
ادامه مطلب"اين پدر توحيد و بت شکن جهان به ما و همه انسانها آموخت که قرباني در راه خدا، پيش از آن که جنبه توحيدي و عبادي داشته باشد، جنبههاي سياسي و ارزشهاي اجتماعي دارد. به ما و همه آموخت که عزيزترين ثمره حيات خود را در راه خدا بدهيد و عيد بگيريد. خود و عزيزان خود را فدا کنيد، و دين خدا را و عدل الهي را برپا نماييد. "(1)
ادامه مطلبروح هر ديني در کنه وجود آن \ حقيقت\ است، \ نه شريعت\ و اين فصل مشترک همه اديان الهي بدون استثناء است. چون شريعت هر ديني با دين ديگر فرق مي کند، پس نمي تواند از نفس مشترک اديان ناشي شده باشد و چنان که قرآن دين خدا را به صورت مفرد به کار مي برد که راز آن در همين اهميت نفس مشترک شان نهفته است که چيزي نيست جز حقيقت. مسلم نيز چنان که قرآن به کار مي برد، کسي نيست که پدر و مادرش مسلمان باشد يا حتي شهادتين را گفته باشد، مسلم يعني کسي که تسليم حق باشد.
ادامه مطلبآدمي همواره چشم به راه است و چيزي را ميجويد که بالفعل نزد او حاضر نيست. البته مطلوب او هميشه يکسان نيست و بسته به وضع روحي و معنوي و زمينههاي اعتقادي او متفاوت ميشود. اين، حکايت از بُعد نامتناهي او دارد. بشر بيآينده، مأيوس و سرخورده، گويي خود را از موهبت عالمي بهتر و روشنتر محروم ميسازد و عملاً از استعداد و امکانات آتي به دور ميماند. شايد نتوان در ميان اديان و آيينهاي موجودـ اعم از آسماني و غير آن ـ نمونهاي را يافت که از اميد به آينده و تحولات آن تهي باشد و مستقيم يا غيرمستقيم به اصلاح و بهبود وضع بشر و تحقق آرمانهاي وي در آيندهاي دور يا نزديک نظر نداشته باشد.
ادامه مطلبويلفرد کنتول اسميت (Wilfred cantwell smith) (کانادا ازمحققان و انديشه وران و دين پژوهان بزرگ قرن بيستم است با دانش گسترده در حوزه هاى مختلف علوم انسانى. اسميت گذشته از تحقيق و تدريس در قلمرو وسيع دين پژوهى و تاريخ اديان و مذاهب، به صورت خاص و تخصصى درزمينه فرهنگ و انديشه اسلامى کارکرده است. چنانکه از آثارش پيداست از جمله آثار مشهورى چون اسلام در تاريخ معنى و غايت دين - که جان هيک از آن به عنوان اثرى کلاسيک ياد مى کند)، اعتقاد و ايمان و اعتقاد و متن مقدس چيست؟ ( محققى ژرف کاو بود. به بيش از زبان تسلط داشت و مشهور است که حجم پانوشت ها و توضيحات فنى کتاب هايش گاه به اندازه يا حتى بيشتر ازحجم متن اصلى کتاب هايش مى شده است.
ادامه مطلببيشک صلح و امنيت در پرتو همزيستي مسالمتآميز بشريت به ارمغان خواهد آمد. با توجه به اهميت اين موضوع در مقالهي حاضر به بررسي ديدگاه يهود، مسيحيت و اسلام دربارهي همزيستي مسالمتآميز با پيروان ديگر پرداخته شده است. يقيناً همه اديان آسماني و پيامبران الهي مروج توحيد و منجي بشريت و منادي صلح، امنيت و رفتار محبتآميز نسبت به پيروان ديگر مذاهب ميباشند.
ادامه مطلبفراگيربودن مسئله شر در دينهاي ايران باستان نشاندهندهي اين است که در مسالک و مذاهب و نحلههاي وابسته به ايران باستان، زردشتي، مهرپرستي، مانويت و زرواني و گنوسي بنمايهي اعتقادي مشترکي وجود داشته است. در ترجمهي حاضر، مسئلهي ثنويت در دين زردشتي با مقايسه بين صفات شر و خير که هر دو با بسامد بسيار گستردهاي در زبانهاي اوستايي، فارسي باستان و پهلوي به کار رفته بررسي شده است. راه حلي کلي دين زردشتي براي مسئله شر اين است که دو مينوي شر و خير از ازل و بيرون از اين جهان وجود داشته است؛ نيروي شر به سبب گزينش نادرست، شر گرديد و خير به دليل گزينش درست، خير شد.
ادامه مطلبعليرغم تماسهاي گستردهاي که مسلمين از قرن گذشته تاکنون با جهان غرب داشتهاند و هنوز هم دارند، خيلي کم دربارهي دين در غرب مطالعه کردهاند. همچنانکه پيشتر گفته شد، عدهي محققان و علماي مسلماني که زبانهاي کهن غرب را به اندازهاي که براي مطالعه تاريخ دين عمدهي غرب، يعني مسيحيت کافي باشد بدانند، نيز عدهي مسلماناني که عميقاً به مطالعه در کلام و انديشهي ديني مسيحيت پرداخته باشند، بسيار اندک است.
ادامه مطلب«چنانکه ابراهيم به خدا ايمان داشت و براي او عدالت محسوب شد. پس آگاهيد که اهل ايمان فرزندان ابراهيم هستند... بنابراين اهل ايمان، با ابراهيم ايماندار، برکت مييابند». (رساله پولس رسول به غلاطيان، 9 و 7 ـ 6: 3)(1) در گذر تاريخ فرزندان ابراهيم، به سه سنت متفاوت تقسيم شدند: يهوديت، مسيحيت و اسلام.
ادامه مطلبحجاب و پوشش در تمام اديان و مذاهب، داراى جايگاه خاصّى است، و يکى از دلايل اساسى آن اين است که حجاب و عفاف، يک امر فطرى است. داستان حضرت آدم و حوّا نيز فطرى بودن پوشش را اثبات مى کند. در تورات (کتاب مقدس يهوديان که براى مسيحيان نيز مقدّس است)
ادامه مطلب