تولي و تبري در اسلام(1)
در فرهنگ شيعه «تولي» و «تبري» از اصول مذهب محسوب مي شوند و اين بدين معنا است که هر کس وظيفه دارد به مفاد «تولي» و «تبري» عمل کند و اگر نکند مرتکب گناه شده است .
ادامه مطلبدر فرهنگ شيعه «تولي» و «تبري» از اصول مذهب محسوب مي شوند و اين بدين معنا است که هر کس وظيفه دارد به مفاد «تولي» و «تبري» عمل کند و اگر نکند مرتکب گناه شده است .
ادامه مطلبدر فقه امامي از انواع سهگانه جهاد سخن رفته است: جهاد ابتدايي، جهاد دفاعي و جهاد با اهل بغي. جهاد ابتدايي تنها با حضور امام معصوم، يا نماينده و فرماندهان صاحب اذن امام كه بدون هيچ واسطهاي از آن حضرت اذن جهاد دريافت نمودهاند، واجب ميشود.
ادامه مطلبآمرین به معروف و ناهین از منکر برای درست پیاده کردن این فریضه ی اسلامی می بایست از شرع، عقل و فکر و منطق کمک بگیرند. باید این فریضه¬ی دینی در نهایت تدبیر و تدبر با حفظ تمام شئون اسلامی انجام شود.
ادامه مطلبرشد و تعالی آدمیان در محیطی سالم و پاک ، امکان پذیر است، از همین رو است که تمامی مصلحان و نیک اندیشان همیشه کوشیده¬اند تا محیط و بستری سالم را فراهم آورند و زمینه ی لازم را برای انتخاب آزادانه ی انسان ایجاد کنند.
ادامه مطلباينكه اغلب آموزه هاى قرآن كريم با ذكر دليل و مثال همراه است نشان از روش و سيره ديگرى در قرآن كريم دارد. دعوت و توصيه قرآن براى بكارگيرى اين روش در آيه ۱۲۵ سوره نحل به خوبى مشهود است: ادع الى سبيل ربك بالحكمه و الموعظه و جادلهم بالتى هى احسن ان ربك هو اعلم بمن ضل عن سبيله و هو اعلم بالمهتدين
ادامه مطلببا تامل در آيات قرآن در مى يابيم كه راه هاى گوناگونى براى جلوگيرى و دورى از منكر يافت مى شود. اين طرق را مى توان در دو گروه عمده جاى داد: الف) معطوف به اجتماع ب) معطوف به نفس انسان.
ادامه مطلبدر قرآن كريم يكى از مهم ترين صفاتى كه براى زنان و مردان مومن ذكر شده است آمر و ناهى بودنشان است. اين دو ويژگى حتى قبل از نماز و زكات آمده است: «والمومنون و المومنات بعضهم اوليا بعض يامرون بالمعروف و ينهون عن المنكر و يقيمون الصلوه و يوتون الزكوه و يطيعون الله و رسوله اولئك سير حمهم الله ان الله عزيز حكيم» (توبه، ۷۳).
ادامه مطلبخداوند نيز آمر به معروف و ناهى از منكر است. اين امر و نهى را مى توان در دو گروه جاى داد: الف: امر و نهى عام: اين نوع از امر و نهى دقيقا مشابه اوامر و نواهى بسيارى است كه در آيات گوناگون آمده و خداوند به تمامى «مومنين و مومنات» سفارش بيان آنها را نموده است.
ادامه مطلبيكى از ويژگىهاى ناپسند، عيبجويى از ديگران است. گاه عيبجويى نماى آراستهاى به خود مىگيرد و به شكل امر به معروف و نهى از منكر، نمود پيدا مىكند. در حقيقت، برخى انسانها نه به انگيزه اصلاح، كه از سر عيبجويى و برترىخواهى و از روى پاك نشان دادن خويش و آلوده نشان دادن ديگران، امر به معروف و نهى از منكر مىكنند.
ادامه مطلباز نگاه آموزههاى دينى، امر به معروف و نهى از منكر وظيفهاى همگانى است و همه بايد خود را در اين مسئله مسئول بدانند. «امر به معروف كه مىتوان آن را ارشاد خواند و نهى از منكر كه مىتوان آن را انتقاد خواند، واجبى عمومى است و برابر آنچه امروزه مسئوليت همگانى يا نظارت عمومى يا نظارت ملّى مىگويند، قرار مىگيرد.
ادامه مطلبامر به معروف و نهى از منكر، يعنى نگران سرنوشت ديگران و در انديشه خوشبختى مردمان بودن. اسلام، آيين ديگرگرايى است و هرگز بىتفاوتى پيروان خود را درباره گرفتارىهاى ديگران روا ندانسته است و امر به معروف و نهى از منكر، يكى از نمونههاى والاى ديگرگرايى است
ادامه مطلبوقتي که شما براي کمک به نظام اسلامي، مردم را به نيکي امر مي کنيد - مثلا احسان به فقرا، صدقه، رازداري ، محبت، همکاري، کارهاي نيک،تواضع، حلم، صبر - و مي گوييد اين کارها را بکن، هنگامي که دل شما نسبت به اين معروف، بستگي و شيفتگي داشته باشد، اين امر شما، امر صادقانه است.
ادامه مطلبجلب محبت جوانان نيز عامل مهمي است كه كمتر به اين نكته توجه مي شود كه البته اين مهم بستگي زياد به ميزان مقبوليت و محبوبيت آمر به معروف و ناهي از منكر دارد. او بايد از چنان شخصيتي برخوردار باشد كه كلام او بر روح و جان مخاطب بنشيند و او را دگرگون نمايد.
ادامه مطلبدر دنياي پيشرفته كنوني، يكي از سازوكارهاي مهمي كه براي كنترل نظامهاي حكومتي پيش بيني كرده اند همانا مشاركت عمومي و نظارت همگاني مردم است كه به اشكال مختلف خود را بروز و ظهور مي دهد.
ادامه مطلبقرآن ميفرمايد : ( هر كاه كساني را ديدي كه در آيات ما به ياوه سرائي نشسته اند ، پس به عنوان اعتراض ،مجلس آنان را ترك كن ! يا مسير حرف را تغيير ده ! واگرشيطان تو را به فراموشي انداخت ، تا متوجه شدي جلسه را ترك كن وبا ستمگران منشين).
ادامه مطلب