امر به معروف و نهى از منكر، يعنى نگران سرنوشت ديگران و در انديشه خوشبختى مردمان بودن. اسلام، آيين ديگرگرايى است و هرگز بىتفاوتى پيروان خود را درباره گرفتارىهاى ديگران روا ندانسته است و امر به معروف و نهى از منكر، يكى از نمونه هاى والاى ديگرگرايى است. از نگاه آموزه هاى دينى، بالاترين نمونه دوستى و مهرورزى، به شكل امر به معروف و نهى از منكر نمود مى يابد. حضرت على عليهالسلام در سخنى زيبا در اين باره مىفرمايد: «بهترين برادرانت كسى است كه تو را به راه هدايت راهنمايى كند، پرهيزكارى را براى تو فراهم آورد و تو را از پيروى خواهشهاى نفسانى بازدارد.» نيز فرمود: «بايد دوستترين انسانها نزد تو كسى باشد كه تو را به سوى باليدن و بزرگ شدن راهنمايى كند و عيبهايت را به تو گوشزد كند».
اهميت امر به معروف و نهى از منكر، تأثير آن بر سلامت فرد و اجتماع و شرايط انجام آن ـ كه سبب مىشود اين دو واجب مهم به درستى صورت پذيرد ـ از بحثهايى است كه در اين نوشتار به آن اشاره خواهد شد. از ياد نبريم كه اهميت امر به معروف و نهى از منكر تا آنجاست كه براى زنده كردن آن، قيام خونينى چون قيام عاشورا پديد آمده است.
اهميت امر به معروف و نهى از منكر
در آيين مقدس اسلام، كمتر واجبى به پاى امر به معروف و نهى از منكر مى رسد تا آنجا كه بنا به فرموده امام على عليهالسلام : «همه كارهاى نيك و جهاد در راه خدا، برابر امر به معروف و نهى از منكر، چون دميدنى است به درياى پرموج پهناور».
امام باقر عليهالسلام نيز در اينباره مىفرمايد: «فرمان دادن به خوبى و بازداشتن از بدى، شيوه پيامبران و راه نيكوكاران است. فريضه بزرگى كه فريضه هاى ديگر به واسطه آن برپا مىشود، راهها امن مى گردد، درآمدها حلال مى شود، حقوق و اموال به زور گرفته شده به صاحبانش بازمى گردد، زمين آباد مىشود و از دشمنان انتقام گرفته مى شود و كارها سامان مى پذيرد.» همچنين آن حضرت در حديثى ديگر فرمود: «امر به معروف و نهى از منكر، دو ويژگى از ويژگىهاى خداى عزوجل هستند. هر كه آنها را يارى دهد، خداوند، عزتش بخشد و هر كه تنهايشان گذارد، خداى عزوجل تنهايش گذارد».
نتيجه امر به معروف و نهى از منكر در اجتماع
برخى از عبادتها، تنها اثرسازنده فردى دارند و برخى نيز افزون بر دارا بودن ثمره شخصى، از فايده هاى اجتماعى برخوردار هستند و سود آن، جامعه را فرا مىگيرد. از جمله اين عبادتها، امر به معروف و نهى از منكر است. بديهى است اگر انسانها به ناهنجارىهاى اجتماعى افراد بى اعتنا نباشند و با شيوههاى درست، به كارهاى ناشايست آنها واكنش نشان دهند، آنان به وظيفههاى خويش آشنا مى شوند. قانون را پاس مىدارند، زبان خويش را به سخنان نيشدار نمى آلايند، از دام خودمحورى رها مىشوند و به ديگرگرايى روى مىآورند و در نتيجه، جامعهاى همگرا شكل مىگيرد كه در آن، همه درباره سرنوشت يكديگر، نگران و پاسبان حقوق همديگر هستند.
اهتمام قلبى داشتن به امر به معروف و نهى از منكر
امير مؤمنان على عليهالسلام ، انسانهايى را كه به طور كامل امر به معروف و نهى از منكر را رها كرده اند تا آنجا كه حتى در دل خويش نيز از ناهنجارىهاى آشكارى كه انجام مى پذيرد، بيزارى نمى جويند، در شمار مرده ها دانسته است. ايشان با اشاره به تفاوت انسانها درباره اين مسئله مىفرمايد:
از مردمان، كسى است كه كار زشت را ناپسند مىشمارد و به دست و زبان و دل خود، آن را خوش نمى دارد. چنين كسى، ويژگىهاى نيك را به كمال رسانيده است. نيز از آنان كسى است كه به زبان و دل خود انكار كند و دست به كار نبرد. چنين كسى دو خصلت از خصلتهاى نيك را فراگرفته و خصلتى را تباه ساخته است. همچنين از آنان كسى است كه منكر را به دل زشت مىدارد، ولى با دست و زبان خويش اقدامى نمىكند. چنين كسى دو ويژگى را كه شريفتر است، نابود ساخته و [تنها] به يك ويژگى پرداخته است. نيز از آنان كسى است كه منكر را با زبان و دست و قلب رها ساخته است. چنين كسى، مردهاى ميان زندگان است.
امر به معروف و نهى از منكر، رمز رستگارى شخص و جامعه
امر به معروف و نهى از منكر، به معناى دغدغه داشتن و احساس مسئوليت كردن در برابر خود و همنوعان و نشانه خيرخواهى انسانها به يكديگر است. اگر اين دو فريضه بزرگ، به جا و به هنگام انجام پذيرد، جامعه سالم معنوى پديد خواهد آمد و زمينه براى رويش و زايش انواع خوبىها و زيبايىها فراهم مىآيد.
بى گمان، همه ما هم دوست داريم خود، رستگار باشيم و هم در جامعه اى زندگى كنيم كه افراد آن رستگارند. قرآن كريم راه رسيدن به رستگارى را اينگونه فرا راهمان نهاده است: «بايد ميان شما امتى باشند كه به [كارهاى] خير فرابخوانند و امر به معروف و نهى از منكر نمايند و آنها رستگارانند».
با پيمودن جاده امر به معروف و نهى از منكر، انسانها بر قله بهترينها جاى مىگيرند؛ همانگونه كه قرآن كريم فرموده است: «شما بهترين امتى هستيد كه براى مردمان پديد آمده اند كه به نيكى فرمان مى دهيد و از ناشايستى بازمىداريد.» بنابراين، يكى از ويژگى هاى رستگاران آن است كه اهل امر به معروف و نهى از منكر هستند.
امر به معروف و نهى از منكر، آينهدارى خداوند
برخى از آدمها از نظر معنوى تا آنجا پيشرفت مىكنند كه به رنگ فرشته ها درمىآيند، همانگونه كه حكيم سنايى گفته است:
تو فرشته شوى ار جهد كنى از پى آنك برگ توت است كه گشته است به تدريج اطلس
بعضى ها نيز پا را فراتر گذاشته و خدايى شده اند و آينه دار صفات پروردگار مىشوند. امر به معروف و نهى از منكر نيز آينه دارى خداست و صفت خدا را در وجود انسان بازمى تاباند؛ چرا كه خداوند نخستين كسى است كه امر به معروف و نهى از منكر كرده است؛ حقيقتى كه از اين آيه شريفه استفاده مىشود: «به راستى، خداوند به عدل و احسان و اداى حق خويشاوندان فرمان مى دهد و از ناشايستى و كار ناپسند و سركشى بازمىدارد.» از اين رهگذر هر جا امر به معروف و نهى از منكر مىشود، جامعه از عطر خوش پروردگار، آكنده مىگردد و چهره خداوند بازتابانيده مىشود.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید