اسلام با استقلال زن موافق است؟
اسلام با استقلال زنان ،فعالیت اجتماعی و حتی اقتصادی آنان مخالف نیست اما با رعایت موازین که باعث انحراف جامعه و ناامنی محیط نگردد که به ضرر خودشان نیز هست .
ادامه مطلباسلام با استقلال زنان ،فعالیت اجتماعی و حتی اقتصادی آنان مخالف نیست اما با رعایت موازین که باعث انحراف جامعه و ناامنی محیط نگردد که به ضرر خودشان نیز هست .
ادامه مطلباز نظر اسلام، این مسئله هرگز مطرح نیست كه آیا زن و مرد دو انسان متساوی در انسانیت هستند یا نه و آیا حقوق خانوادگی آنها باید ارزش مساوی با یكدیگر داشته باشند یا نه؟
ادامه مطلبدر قانون، اصلي به نام اصل قانوني بودن جرم و مجازات وجود دارد . هرچيزي که درقانون، جرم تلقي مي شود و براي آن مجازات تعيين کرده اند، مغاير شئون خانوادگي مي باشد.
ادامه مطلببخش دوم اين مجموعه، به احاديثى در باره جايگاه زن و خاستگاه اجتماعى او اختصاص يافته است و نخست رواياتى در زمينه ارزش فرزند دختر و مبارزه اسلام با افكار جاهلى در اين خصوص، بازگو مىشود. ذكر اين روايات، از دو نظر براى ما قابل توجه است...
ادامه مطلبقرآن، بر اساس همين نگرش، آنان را به احكام الهى مكلف مى كند و تعليمات دينى انبيا را متوجه شان مى سازد. آنجا كه سخن از انسانيت است و پاى زن و مرد به عنوان دو انسان به ميان مى آيد، اثرى از فرق و اختلاف وجود ندارد
ادامه مطلب«قوامون» مبالغه قيّم است و قيم در اين جا به معناى سرپرست است. در توضيح معناى آيه، بايد به اين نكته توجه داشت كه خانواده يك واحد كوچك اجتماعى است و همانند يك اجتماع بزرگ، بايد رهبر واحدى داشته باشد؛
ادامه مطلبزن مىتواند سهم الارث خود را پس انداز كند، ولى مرد ناچار است آن را به مصرف همسر و فرزندانش برساند. از اين رو، نيمى از درآمد مردان براى زنان خرج شده و نيمى براى خودشان مىماند، در صورتى كه سهم زنان همچنان باقى است.
ادامه مطلبمعلوم است كه اگر كلمه عدالت را در دو آيه به دو معنى تفسير كنيم، به خاطر قرينه روشنى است كه در هر دو آيه وجود دارد؛ زيرا در ادامه آيه 129 سوره نساء، صريحاً مىفرمايد: «فَلا تَميلُوا كُلَّ المَيْلِ فَتَذرُوها كَالْمُعَلَّقَةِ»
ادامه مطلبداستان مردى كه به همسر خود اجحاف كرده بود و به هيچ قيمت حاضر به تسليم در برابر حق نبود و على (عليه السلام) او را با شدت عمل و حتى با تهديد به شمشير وادار به تسليم كرد، معروف است. «ان الله كان عليا كبيرا»؛
ادامه مطلبمردى از گروهك زنديقان , از ابوجعفر احول معروف به مؤمن الطاق پرسيد: معناى آيه ی <فانكحوا ما طاب لكم من النساء مثنى و ثلاثَ و رُباع فان خفتم أَلاّ تعدلوا فواحدة > (6) چيست و با آيهء <ولن تستطيعوا ان تعدلوا بين النساء ولو حرصتم فلا تميلوا كل الميل فتذروها كالمعلقة
ادامه مطلباز آنجايىكه شمار دانشمندان زن در تاريخ نظام آموزش اسلامى در مقايسه با مردها كمتر است، بعضىهاپنداشتهاند در اسلام محدوديتى درباره تحصيل زنان و دختران وجود دارد. زنان دانشمندى كه كم و بيشنامشان در تاريخ برده شده به طور غير رسمى تحصيل كردهاند و شيوه آموزشى اسلام ويژه مردان است.
ادامه مطلب
ختنه شدن ذاتاً واجب است و شرط صحت در طواف حج يا عمره است چه آن دو واجب باشند يا مستحب. ولي بنا بر اقوا شرط صحت نماز نيست چه رسد به ساير عبادات
براي وليّ جايز است بچه را به شخص درستكاري دهد كه صنعت يا خواندن يا خط و نوشتن يا حساب و علوم عربي و غير اينها از علومي را كه براي دين و دنياي او سودمند است به او بياموزد
اين جانب پدري دارم كه خوش اخلاق نيست و مغرور و خودپرور ميباشد، در حق خانواده خود ظلم روا ميدارد و من از وقتي كه به تكليف رسيدهام در حال مبارزه با پدرم هستم
من در زمانى که فرزندم را دعوا مى کنم يا مورد عتاب قرار مى دهم هرگز نوار قرآن پخش نمى کنم، پس از آن سراغ قرآن نمى روم و يا سر نماز نمى ايستم، تا خشم و قرآن با هم تداعى نشود.