اهمیت آگاهی از فلسفه تقلید
برای شناخت احکام شرعى، آگاهی های فراوانى، از جمله فهم آیات و روایات، شناخت حدیث صحیح از غیرصحیح، کیفیت ترکیب و جمع روایات و آیات، و ده ها مسئله دیگر لازم است که آموختن آنها نیازمند سال ها تلاش جدی است.
ادامه مطلببرای شناخت احکام شرعى، آگاهی های فراوانى، از جمله فهم آیات و روایات، شناخت حدیث صحیح از غیرصحیح، کیفیت ترکیب و جمع روایات و آیات، و ده ها مسئله دیگر لازم است که آموختن آنها نیازمند سال ها تلاش جدی است.
ادامه مطلبذهن پرسشگر هر مسلمانی در جستوجوی فلسفه احکام شرعی است; - اهمیت آگاهی از فلسفه تقلید، نسبتبه دیگر احکام، بیشتر است زیرا: اولا: اصل لزوم تقلید، از مسائلی است که مکلف باید خودش به آن دستیابد و نمیتواند در این مساله تقلید کند . اگر مکلف مساله لزوم تقلید را دریافت، باب استفاده از فتاوای مجتهد به روی او باز میشود .
ادامه مطلبدر میان علمای اسلام، کمتر کسی یافت می شود که تقلید در فروع دین را واجب تخییری (22) نداند مگر قدریه (23) و برخی از علمای حلب (24) و بعضی از قدمای اصحاب امامیه (25) که تقلید در فروع دین را حرام و اجتهاد را در آن واجب عینی می دانند
ادامه مطلببه طور کلی در تمام علوم اعم از فقه و غیر فقه، راه تحقیق و جستجو باز است لکن در بعضی از علوم، تحقیق و تتبع لازم و ضروری است مانند معارف اصلی دین که شامل اثبات خدا، نبوت، معاد، عدل و امامت می شود
ادامه مطلببحث تقلید عامی از فقیه یکی از مباحث با سابقه و اساسی علم فقه به شمار می آید. البته دانشمندان اصول، به مناسبت در اصول فقه از آن بحث می کنند، که بر اساس آن، تقلید در اصول دین جایز نبوده ولی در فروع دین جایز و در شرایطی واجب است
ادامه مطلبسؤال: آيا مى شود كه انسان بعد از تحقيق مرجع تقليد خود را عوض كند زيرا او زمانى كه مكلف شده ممكن است تحقيق كاملى نكرده باشد؟پاسخ: بايد براى تشخيص مرجع تقليد اعلم به اهل خبره مراجعه نمائيد وعدول از تقليد اعلم به غير اعلم جائز نيست.
ادامه مطلباگر مجتهد أعلم بعد از آنكه در مسألهاى فتوى داده، يا پيش از آن احتياط كند ـ مثلاً بفرمايد ظرف نجس را كه يك مرتبه در آب كر بشويند پاك مىشود اگر چه احتياط آن است كه سه مرتبه بشويند ـ مقلّد او مىتواند عمل به احتياط را ترك نمايد ، و اين را احتياط مستحب مىنامند .
ادامه مطلبهمچنین تا انسان يقين نكند كه فتواى مجتهد عوض شده است ، مىتواند به آنچه در رساله او نوشته شده عمل نمايد ، و اگر احتمال دهد كه فتواى او عوض شده جستجو لازم نيست .
ادامه مطلبآنكه دو نفر عالم و عادل كه مىتوانند مجتهد و أعلم را تشخيص دهند ، مجتهد بودن يا أعلم بودن كسى را تصديق كنند ، بشرط آنكه دو نفر عالم و عادل ديگر با گفته آنان مخالفت ننمايند . بلكه اجتهاد يا أعلميت كسى به گفته يك نفر از اهل خبره و اطلاع كه مورد وثوق انسان باشد نيز ثابت مىشود .
ادامه مطلبتقليد در احكام : عمل كردن به دستور مجتهد است . و از مجتهدى بايد تقليد كرد كه مرد ، بالغ ، عاقل ، شيعه دوازده امامى ، حلال زاده ، زنده و عادل باشد .
ادامه مطلبشخص مسلمان بايد عقيدهاش به اصول دين از روى بصيرت باشد ، و نمىتواند در اصول دين تقليد نمايد ، يعنى گفته كسى را كه علم به آنها دارد به صرف اينكه او گفته است قبول كند .
ادامه مطلبجاهل قاصر : كسى است كه در جهل خود معذور است چه استعداد فهميدن را نداشته باشد و چه امكان آن را پيدا نكرده باشد و چه در راه وصول به نتيجه خطا رفته باشد .جاهل مقصر : كسى كه در جهل خود معذور نيست زيرا استعداد و امكان آموختن مسئله مورد ابتلاى خود را داشته ولى عمداً در فراگيرى آن كوتاهى كرده است .
ادامه مطلبمقصود از واژه ها و اصطلاحات فقهى ذيل كه بعضاً در رساله عمليه درج گرديده چيست ؟
جواب : واجب : چيزى است كه شارع مقدس به آن امر كرده و ترك آن مجازات دارد .واجب نفسى : واجبى است كه وجوب آن از وجوب شىء ديگر ناشى نشده باشد مانند نماز .
ادامه مطلباز امام علی(ع) نقل شده که فرمود:
«اذا حاضت الجاریة فلاتصلی الا بخمار.» (46)از هنگامی که دختر حیض شد، نباید بدون پوشش نماز بگزارد
ادامه مطلبخداوند متعال در سوره اسری آیه 32 می فرماید: «و لاتقربوا الزنی انّه کان فاحشه و ساء سبیلا»، «به زنا نزدیک نشوید، زیرا کاری زشت و بد راهی است.» خداوند زنا را حرام کرده است و حرمت آن را در آیات بسیاری از سوره های مکی مانند فرقان و اسراء و سوره های مدنی مانند نور و ممتحنه تأکید کرده است.
ادامه مطلب