اظهر : غالباً حقير معنى لغوى آن را قصد مى نمايم .
اقرب : نزديكتر ( فتوى است مگر قرينه بر خلاف آن باشد ) .
اقوى : قويتر ( فتوى است ) .
بعيد است : از ادله دور است ( بر طبق آن فتوى نيست ) .
بعيد نيست : فتوى است ( مگر اينكه قرينه اى بر خلاف آن باشد ) .
حرام : ممنوع ، چيزى است كه شارع مقدس آن را به طورى ممنوع كرده كه تمرد از آن مجازات دارد .
جاهل قاصر : كسى است كه در جهل خود معذور است چه استعداد فهميدن را نداشته باشد و چه امكان آن را پيدا نكرده باشد و چه در راه وصول به نتيجه خطا رفته باشد .
جاهل مقصر : كسى كه در جهل خود معذور نيست زيرا استعداد و امكان آموختن مسئله مورد ابتلاى خود را داشته ولى عمداً در فراگيرى آن كوتاهى كرده است .
خالى از قوت نيست : فتوى است ( مگر قرينه اى بر خلاف آن باشد ) .
خالى از وجه نيست : در صورتى كه عمل مخالف احتياط باشد و اصل
معذّرى جارى نشود اكتفا به آن نمى شود كرد ، بلكه احتياط مراعات شود مثلاً اگر گفته شود مجزى بودن صلاة تمام در كلّ مدينه منوره خالى از وجه نيست اينجا مكلف لازم است احتياط نمايد و احتياط آن به خواندن قصر است در صورت عدم قصد اقامه .
عمل به احتياط : رعايت همه جوانب احتمالى تكليف است به طورى كه يقين پيدا شود به وظيفه واقعى عمل شده است .
فتوى : اظهار نظر قطعى مجتهد در مسائل شرعيه .
قوى : نيرومند ( كنايه از فتوى است ) .
لازم الوفا است : بايد به آن عمل كرد .
مباح : هر فعل يا تركى كه از نظر شرعى رجحان نداشته باشد ( در برابر واجب ، حرام ، مكروه و مستحب ) . و گاهى هم استعمال مى شود در مقابل خصوص حرام كه شامل مستحب و مكروه و واجب مى شود .
مجزى است : كافى است ( ساقط كننده تكليف است ) .
محل تأمل و اشكال است : اگر خلاف احتياط باشد نمى توان به آن اكتفا كرد مثلاً اگر بگويد طهارت عصير عنبى بعد الغليان و قبل از ذهاب ثلثين محل
اشكال است ، نمى توان بر اساس اين عبارت حكم به طهارت كرد ولى اگر وجوب
يا حرمت شىء محل اشكال باشد مى توان بر اساس اين عبارت اولى را ترك كرد و دومى را انجام داد .
مخير است : فتوى به تخيير است يعنى مقلد بايد يكى از كارهاى مذكور را اختيار كند .
مستحب : كارى كه شارع مقدس به آن امر كرده ولى ترك آن مجازات ندارد .
مكروه : ناپسند ، كارى كه شارع مقدس از آن نهى كرده ولى براى ارتكاب
آن مجازات قرار نداده است .
قصد اقامه : تصميم مسافر به ماندن ده روز يا بيشتر در يك محل .
قصد انشاء : تصميم به ايجاد يك امر اعتبارى مانند خريد و فروش .
قصد قربت : قصد تقرب به خداوند متعال و نزديك شدن به او .
قصد وجه: قصد واجب در انجام واجبات و قصد مستحب در انجام مستحبات.
يقين و اطمينان :
سؤال 34 : مراد از يقين و اطمينان در رساله عمليه چيست ؟ و آيا اطمينان در حكم يقين است ؟
جواب : مراد از يقين و اطمينان همان علم عادى است كه اگر تشكيك كند زايل مى گردد .
اجنبى :
سؤال 35 : اجنبى كيست ؟ آيا مى توان ساير مسلمانان را در صورت اختلاف در نژاد يا كشور اجنبى خواند ؟
جواب :كلمه اجنبى در موارد مختلف معناى مختلفى دارد مثل مرد اجنبى در مقابل زن اجنبيه و همين طور اگر غير آشنا در ميان رفقاى خاص باشد مى گويند اجنبى در ميان ما هست . و همچنين است افراد ممالك ديگر و كلمه اجنبى در لسان روايات نيست .
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید