فرق میان امام، نبی و رسول
گرچه در روایات فراوان الهام و ارتباط با جهان غیب برای امامان اثبات شده لیکن در خود همان احادیث فرقهایی برای امام و پیغمبر بیان شده است:
ادامه مطلبگرچه در روایات فراوان الهام و ارتباط با جهان غیب برای امامان اثبات شده لیکن در خود همان احادیث فرقهایی برای امام و پیغمبر بیان شده است:
ادامه مطلبعدم تصریح قرآن به اسامی مطهر اهلبیت (ع) و امامان شیعه (ع) سبب دلمشغولی من شده است. وقتی امامت از ارکان اساسی ساختمان فکر و رفتار دینی و الاهی است، چرا نام دوازده پیشوای شیعه در قرآن ذکر نشد تا موجب تقویت یقین مؤمنان باشد و حجت را بر مخالفان تمام گرداند؟ به این پرسش ارزنده، پاسخهای متعدد داده شده است که با توجّه به حوصله نوشتار به دو مورد اشاره میشود.
ادامه مطلبدر يک بيان کوتاه مي توان فرق بين نبي و رسول و امام را اين گونه بيان کرد: نبي کسي است که پيام خدا را از خدا دريافت مي کند ولي مسئول ابلاغ آن نيست. رسول پيام خدا را دريافت مي کند و مسئول رساندن آن به مردم است. امام، پيام را از خدا به صورت وحي دريافت نمي کند اما آنچه توسط جبرييل بر رسول نازل گشته آن را پاسداري و به مردم نه تنها ابلاغ مي کند بلکه مامور و مسئول اجراء و انجام پيام حق نيز مي باشد و بدين دليل چون مسئوليت امام از نبي بالاتر است مقام امامت از رسالت و نبوت والاتر است. لازم به ذکر است که با اين توضيح گمان نشود که مقام علي (ع) از پيامبر (ص) بالاتر است چون پيامبر اکرم (ص) علاوه بر مقام نبوت و رسالت، مقام امامت را نيز دارا بود...
ادامه مطلبام البنين چه مي كني ؟ اين نوزاد كيست ؟ كه دور سر حسين مي گرداني ، چقدر زيبا و پر فروغ است ؟ام البنين تو از احوال همسرت علي آگاهي ، چرا به بازوان اين نوزاد خيره شده است ؟
ادامه مطلبامامت در لغت به معناى پيشوايى و رهبرى است و هر كسى كه متصدى رهبرى گروهى شود (امام) ناميده مى شود خواه در راه حق باشد يا در راه باطل. چنانكه در قرآن كريم، واژه (ائمه الكفر) درباره سران كفار بكار رفته است، و كسى كه نماز گزاران به او اقتدا مى كنند (امام جماعت) ناميده مى شود. اما در اصطلاح علم كلام، امامت عبارت است از: (رياست همگانى و فراگير بر جامعه اسلامى در همه امور دينى و دنيوى).
ادامه مطلبقل لا أسألکم علیه أجرا إلا المودة فی القربی ( شوری / 23) (ای پیامبر)، بگو من از شما هییچ مزدی در برابر رسالتم نمی خواهم جز محبت و مودت در حق خویشاوندانم. عبارت فوق که بخشی از آیه 23 سوره مبارکه شوری است به آیه مودت معروف است. در این آیه دوستی و محبت نسبت به " القربی " از مردم خواسته شده و آنرا به منزله اجر و مزد پیامبر معرفی کرده است.
ادامه مطلباصل امامت، باور همگانى مسلمانان بوده و هست، دلايل نقلى، عقلى، جامعه شناختى و... پشتوانهى اين باور مىباشد با ره آورد بيشتر اين ادله، اثبات امامى است كه: داراى ملكهى عصمت و معرفى شده از جانب خدا باشد؛ از آنجا كه مشرب عقل مورد تأييد شرع و مقبول همگان است .
ادامه مطلبمتكلمان شیعه نبوت و امامت را از طریق « قاعده لطف» ثابت و حتى واجب دانسته اند. براساس این قاعده كه یك قاعده عقلى است، بر خداوند واجب است كه از راه لطف و رحمت بربندگان خود، پیامبران و اگرنه امامانى را در میان بندگان گسیل دارد تا راه و رسم صلاح و سعادت در معاد و معاش را به آنان بیاموزند و آنان را به مصالح و مفاسد اعمال زشت و زیباى خود آگاه و هوشیار سازد.
ادامه مطلبیکی از براهینی که علماء و دانشمندان شیعی برای اثبات اصل وجود امام از آن بهره می گیرند، " برهان عنایت " است. در این نوشتار به بررسی اجمالی این برهان و سپس به اثبات اصل وجود امام و امامت از طریق این قاعده خواهیم پرداخت.
ادامه مطلبیکی از ادله عقلی که معمولا دانشمندان و فلاسفه شیعه در اثبات امامت از آن بهره می گیرند " قاعده امکان اشرف" است. از ویژگی های مهم این برهان، این است كه همراه با اثبات اصل وجود امام، استمرار وجود مبارک او را در گستره ی عالم بشریت تا آخرین فرد انسانی نیز ثابت می كند. امكان اشرف، با نگاه به كل هستی، ساختمان آن را به گونه ای می یابد كه جایگاه وجود امام، ذاتا، پیش از سایر انسان ها است.
ادامه مطلبدرباره مفهوم و مصادیق واژه " اهل بیت " در " آیه تطهیر" و نیز در " حدیث ثقلین " میان شیعه و اهل سنت اختلاف وجود دارد. در اندیشه شیعه مراد از" اهل بیت " در آیه شریفه، ائمه معصومین علیهم السلام و حضرت فاطمه زهرا (س) است وحال آنکه در تفکر اهل سنت آیه تطهیر خطاب به زنان پیامبر(ص) بوده و طبعا زنان پیامبر را مصادیق " اهل بیت " تلقی می کنند. موجبات این تفکر اهل سنت را می توان در دو مورد جستجو کرد: نخست: مفهوم وسیع و گسترده واژه اهل بیت. و دوم: سیاق آیات قبل و بعد از این آیه.
ادامه مطلبیا أیها الذین آمنوا أطیعوا الله و أطیعوا الرسول و أولی الأمر منکم " ای کسانی که ایمان آورده اید، اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید پیامبر و اولی الامرتان را از جمله آیاتی که امامیه در اثبات امامت بدان استناد می کنند آیه شریفه فوق است. خداوند متعال در این آیه کریمه مومنان را مخاطب ساخته، و آنان را به اطاعت خود و اطاعت پیامبر(ص) و اولی الامر امر کرده است
ادامه مطلب« انما ولیکم الله و رسوله والذین آمنوا الذین یقیمون الصلوة و یوتون الزکوة و هم راکعون » « ولی شما تنها خدا و رسول او و کسانیکه ایمان آورده اند؛ همان کسانی که نماز را بر پا می دارند و در حال رکوع نماز زکات می پردازند، میباشند.» (مائده / آیه 55) این آیه در اصطلاح آیه ولایت نامیده می شود و بسیاری از اهل تفسیر و روایت و تاریخ از آن به همین عنوان یاد کرده اند. البته در برخی موارد، آیه " زکات به خاتم " نیز نامیده شده است. این تعبیر از سخن امام علی (ع) در یکی از احتجاجهای آن حضرت استفاده شده است.
ادامه مطلببه عقیده شیعه امامیه – امام مفترض الطاعه جانشین پیغمبر اکرم علیه السلام و صاحب ولایت کلیه می باشد و علم امام علیه السلام به اعیان خارجیه و حوادث و وقایع طبق آنچه از ادله نقلیه و براهین عقلیه درمی آید دو قسم و از دو راه است که ذیلا بیان می گردد.
ادامه مطلبمصونيت از خطا و فراموشكارى و گناه يكى ديگر از شرائط عمومى امامان راستين است و در واقع تمام دلائلى كه دلالت بر معصوم بودن پيامبران الهى دارد دلالت بر عصمت امامان (ع) نيز دارد چرا كه مسئوليت آنان تا حد زيادى شباهت به يكديگر دارد.
ادامه مطلب