هدف آفرينش از ديدگاه تورات
زندگي انسانها در جهان مادي : در طول تاريخ، همواره پرسشهايي براي انسان مطرح بوده است :
ادامه مطلبزندگي انسانها در جهان مادي : در طول تاريخ، همواره پرسشهايي براي انسان مطرح بوده است :
ادامه مطلبمبحث ادراک و معرفت از مسائل بسیار مهم فلسفى است که بخش قابل توجهى از مباحث فلسفه اسلامى، به ویژه فلسفه ملاصدرا را به خود اختصاص داده است. مباحثى که در زمینه «معرفت» در فلسفه ماقبل اسلامى ـ اعم از فلسفه یونانى، فلسفه اسکندرانى، نوافلاطونى، و غیر آن ـ مطرح بوده و پس از ترجمه متون فلسفى به دست فلاسفه مسلمان رسیده
ادامه مطلبعبادت عبارت است از آن آخرين حد خضوع و تواضع كه به عنوان تعلق و وابستگى مطلق و تسليم بى قيد و شرط عابد در برابر معبود انجام مى گيرد. بنابر این عبادت به معناي اظهار ذلّت، عالي ترين نوع تذلّل و كرنش در برابر خداوند است. در اهميّت آن، همين بس كه آفرينش هستي و بعثت پيامبران(عالم تكوين و تشريح) براي عبادت است.
ادامه مطلب
هدف آفرينش آدمي عبادت است يا تقوا ؟از جهتي مي توان تقوا را هدف آفرينش دانست؛ زيرا روح پرستش، پارسايي است. عبادت نيز به لحاظ درونمايه اش كه تقوا است، هدف خلقت معرفي شده است. كمال انسان در عبادت پرهيزگارانه خداوند است؛ به عبارت ديگر، خدا كمال محض است و به عبادت انسان ها نياز ندارد.
ادامه مطلبزندگی اجتماعی و آزادی فردی : ما افراد انسان که در روی زمین روزگاران دراز سکونت گزیده، به توالد و تناسل پرداخته، روزگار می گذرانیم، در عین حال که طبعا زندگی اجتماعی را برای خود انتخاب نموده ایم، در حد امکان خویش دست به دست هم داده و به کار و کوشش دسته جمعی پرداخته ایم
ادامه مطلبآملی آیا خلقت زن وآفرینش مرد از دو گوهر مستقل ودو مبدا قابلی جداگانه است تا هرکدام دارای آثار خاص ولوازم مخصوص باشد، مانند دو گوهر که از دو کان منحاز ظهور می کنند وجنس هرکدام غیر از جنس دیگری است. ویا آن که هر دو از یک گوهرند وهیچ امتیازی بین آنها از لحاظ گوهر وجودی نیست مگر به اوصاف کسبی واخلاق تحصیلی و...
ادامه مطلببنا بر نظر اللیهون نور وجود، اول از ذات مقدس او جل و علا تنزل نموده به مقام اسماء و صفات کلیه و سپس بتدریج در مراتب مختلفه عالم امکان، از موجودات مجرده و مثالیه و سپس در موجودات طبیعیه و جسمیه، ظهور و تجلی می نماید. نه اینکه مبدأ وجود قوا در عالم، طبیعت است و بعد صعود میکند و عالم مثال و صورت پدید می آید
ادامه مطلبهدف از وضع و رعایت قوانین اجتماعی در جوامع متجدد : جامعه های غیردینی و مخصوصا متمدن و مترقی! هدفی از اجتماع و مقررات اجتماعی جز اینکه هر چه بیشتر و بهتر از مزایای زندگی مادی بهره مند شوند ندارند، بنابراین دلیلی ندارد که به چیزی جز قوانین و مقرراتی که مقاصد مادی ایشان را تأمین می کند ملتزم شوند. بدیهی است که در چنین محیطی معنویات ارزشی نخواهد داشت
ادامه مطلبفطری بودن شعور استدلالی و واقع بینی انسان : از اینکه بحث و کنجکاوی از علل و اسباب حوادث، و بیان استدلال نظریات قابل تردید و شک، یکی از شئون غریزی و خواص فطری انسان است، تردید نمی توان کرد. انسان «به هر وسیله باشد» چیزهایی را درک می کند و اضطرارا « به طور جبر» می پذیرد و نمی تواند آنها را نادیده انگارد و درک می کند، اطلاع بر هر چیز که علل و اسبابی دارد
ادامه مطلبتمام عالم زنده است و دارای شعور و قدرت است ؛ حیوانات ، نباتات و جمادات هم دارای قوه ادراک و قدرت هستند. و بنابراین ما چنین می پنداریم که جمادات از حیات و علم خالی هستند، ولی حق مطلب در مسأله اینست که خالی نیستند ولی ما نمی دانیم . خداوند هم در این آیات خلقت ، چون : مَا خَلَقْنَا السمَـاوَاتِ وَ الاْرْضَ وَ مَا بَیْنَهُمَآ إِلا بِالْحَق وَ أَجَلٍ مُسَمی
ادامه مطلباسلام، اجتماع و سعادت انسانی : اسلام برخلاف سایر ادیان (که تعلیمات آنها براساس انزوا و کناره گیری از اجتماع بنا شده، مانند نصرانیت و برهمنی و بوداییت و یا تنها به تربیت طایفه و نژاد خاص چشم همت دوخته باشد، مانند یهودیت) سازمان تعلیم و تربیت خود را یک سازمان اجتماعی جهانی قرار داده است
ادامه مطلبيک عده از مجهولات است که انسان از نخستين روزهاي پيدايش و زندگي خود با شعور خدادادي خواه ناخواه به وجود آنها پي برده و با غريزه کنجکاوي که دارد حل آنها را از خود خواسته و از خود مي پرسد آيا جهان هستي خداي آفريننده اي دارد؟ در صورتي که آفريننده اي در کار باشد غرض وي از آفرينش چيست؟
ادامه مطلبقوانین آفرینش استثناء پذیر نیست . اگر تغییراتی در سنتهای جهان مشاهده می شود آن تغییرها معلول تغییر شرایط است و بدیهی است که هر سنتی در شرایط خاص جاری است و با تغییر شرایط، سنتی دیگر جریان می یابد و آن سنت نیز در شرایط خاص خود کلیت دارد. پس تغییر قانون و سنت، به حکم قانون و سنت است
ادامه مطلبعده ای می گویند: آیا راستی می توان باور کرد که اسلام می تواند جهان بشریت را با در نظر گرفتن وضع حاضر و ترقیات و پیشرفت های حیرت انگیز آن اداره کند و نیازهای موجود را پاسخ دهد؟ و آیا وقت آن نرسیده که بشری که به نیروی دانش در اعماق آسمان می رود و به تسخیر ستارگان می پردازد
ادامه مطلببروز اختلاف و لزوم قانون : اگر چه انسان اضطرارا در مقام برخورد با همنوعان خود اجتماع تعاونی را پذیرفته و بدین وسیله در حقیقت برخی از آزادی عمل خود را برای نگهداری برخی دیگر فدا نموده است ولی به مجرد بناگذاری اجتماع تعاونی با وجود عدم تعادل و تفاوت فاحش که در مقام موازنه در نیروی روحی و جسمی افراد است دردی را دوا نمی کند
ادامه مطلب