وضو
س 1 ـ نظر به اينكه كار ما پرورش ماهي است، گاهي مشاهده ميكنيم فلسِ خشك شده ماهي روي دست مانده و از جهت رسيدن آب به دست براي وضو دچار مشكل و ترديد ميشويم، حكم چيست؟
ج ـ اگر مانع رسيدن آب وضو به پوست دست ميگردد بايد آن را برطرف كند و در صورت شك (اگر در نظر مردم به جا باشد) بايد وارسي كند تا اطمينان پيدا كند كه آب به پوست رسيده است. (توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 169 ـ 170.)
اسماء متبركهس 2ـ حكم فروش روزنامه ها به رنگ كاريها، قصّابيها، بزّازان و... با علم به اينكه در روزنامه ها اسماء متبركه وجود دارد، چيست؟
ج ـ در صورتي كه بي احترامي به اسماء متبركه كه در آن نوشته شده محسوب نشود، اشكال ندارد. ولي جايز نيست شخص بيوضو در صورت علم به وجودشان، آنها را مسّ كند. (اجوبة الاستفتائات، ج 1، ص 51. )
غسل
س 3ـ اگر شخصي در دوران آغازين بلوغ نداند كه با خروج مني از انسان بايد غسل انجام دهد و با همان حالت نماز بخواند آيا نمازهايش باطل است يا خير؟ آيا بايد قضاي آنها را بجا بياورد؟ج ـ قضاي نمازهايي كه يقين داريد با حال جنابت بدون غسل انجام داده ايد بر شما واجب است و بايد به تدريج آنها را قضا كنيد ميتوانيد مثلاً بعد از هر نماز واجب يك نماز قضا هم بخوانيد. ( همان، ج 1، ص 62. )
س 4ـ اگر شخصي شك دارد كه در اوايل بلوغ با وجود خروج مني از وي غسل جنابت انجام داده است ياخير، نماز و روزه هاي وي چه حكمي دارند؟
ج ـ اگر كسي غسل بر او واجب شود و پس از مدتي شك در انجام آن داشته باشد، نمازها و اعمالي كه انجام داده صحيح ميباشد، ولي براي نمازهاي بعدي واجب است غسل نمايد. ( ر.ك: رساله امام ره، مسئله 388. )
س 5 ـ غسل واجب چه وقت واجب به انجام ميشود؟
ج ـ غسل جنابت براي اداي نماز هنگامي كه وقت نماز رسيده باشد و نيز پيش از اذان صبح براي صحت روزه و نيز براي انجام طواف واجب و امثال آن واجب ميشود.
غسل حيض و نفاس هم براي انجام نماز و امثال آن واجب ميشود. غسل استحاضه مسائل گوناگوني دارد، ولي به طور كلي ميشود گفت كه انجام آن نيز در هنگام نماز واجب ميشود.
انجام غسل مس ميت هم براي اداي نماز واجب ميشود، ولي انجام ندادن آن براي روزه ضرري ندارد. اما وقت غسلي كه به واسطه عهد، نذر و قسم واجب ميشود، تابع عهد و نذر و قسم است.
ج ـ غسل حيض مانند غسل جنابت و غيره است، ولي براي نماز بايد وضو هم گرفت. غسل را به دو قسم ميشود انجام داد: 1 . ترتيبي: در اين غسل بايد به نيت غسل، اول سر و گردن، بعد طرف راست، بعد طرف چپ بدن را بشويد، و اگر عمداً يا از روي فراموشي يا به واسطه ندانستن مسئله به اين ترتيب عمل نكند، غسل او باطل است. 2 . ارتماسي: اگر به نيت غسل ارتماسي، به تدريج و يا يك دفعه تمام بدن را زير آب ببرد، غسل انجام شده و صحيح است. نيز، اگر همه بدن، زير آب باشد و بعد از نيت غسل، بدن را حركت دهد، غسل او صحيح است. (رساله امام ره، مسائل 361، 367، 368 و 466.)
س 7 ـ هنگامي كه دختر بودم گاهي فكرهاي شيطاني ميكردم و خيس ميشدم. الف) آيا غسل جنابت واجب ميشد؟ ب) اگر واجب بوده حالا براي نماز و روزه هاي آن وقت چه كنم؟ ج) بعد از عقد و ازدواج چطور؟ كه گاهي با بعضي كلمات هم آن حالت پيش مي آيد؟
ج ـ الف) مني علائمي دارد كه در رساله نوشته شده است و تا يقين به خارج شدن مني پيدا نشود و يقين پيدا نشود كه رطوبتي كه خارج شده مني است حكم به جنابت نميشود و غسل واجب نيست و خواهران كمتر يقين پيدا ميكنند. (استفتائات، ص 48، مسئله 85.)
ب) اگر يقين نداشته باشند كه جنب بوده اند، قضاي نمازها لازم نيست و در هر صورت روزه ها قضا ندارند. (همان، ص 51، مسئله 93.)
ج) جواب اين بخش از سؤال از جواب بخش الف روشن ميشود.
يادآوري: علامتي كه امام راحل(ره) براي مني در مورد زنان بيان كرده اند عبارت است از بيرون آمدن با شهوت، وليكن به نظر حضرت آيه اللّه العظمي خامنه اي سست شدن بدن و اوج لذّت جنسي همراه با خروج لازم است. (توضيح المسائل، مسئله 346 و اجوبه، ج 1، ص 54، مسئله 183. )
س 8 ـ دختراني كه در دوران عقد بسر ميبرند، بر اثر شوخي با همسرشان (البته نه نزديكي و همبستر شدن) همانند مردان از آنها آبي خارج ميشود، نه تنها در اين حالت كه حتي با ديدن يك عكس يا فيلم تحريك آميز و احساسي يا يك خواب تحريك آميز دچار اين حالت ميشوند. آيا اين حالت، مانند مردان احتياج به غسل دارد يا نه؟ و اگر احتياج به غسل دارد تكليف كسي كه تا به حال نميدانسته در مورد نماز و روزه هاي او چيست؟
ج ـ حضرت امام(ره) ميفرمايد: (زنان) تا يقين به خروج مني نداشته باشند حكم به جنابت آنان نميشود. (استفتائات، ج 1، ص 50. )
حضرت آيت اللّه خامنه اي ميفرمايد: اگر مني از زن خارج شود خواه در اثر احتلام باشد يا ملاعبه و شوخي با مردان، بر او غسل جنابت واجب ميشود، ولي رطوبتي كه بعد از ملاعبه و شوخي از او خارج ميشود حكم مني را ندارد، مگر اينكه هنگام خروج آن، بدن زن سست شود و به اوج لذت جنسي برسد. (اجوبه، ج 1، ص 54.)
ديدن عكس يا فيلم تحريك آميز جايز نيست و رطوبتي كه از او خارج ميشود، اگر مني باشد باعث جنابت ميگردد. (اجوبه، ج 1، ص 55.)
اما در مورد نمازها و روزه ها، امام(ره) ميفرمايد: اگر يقين نداشته باشند كه جنب بوده اند، قضاي نمازها لازم نيست و در هر صورت روزه ها قضا ندارد. (استفتائات، ج 1، ص 51.)
تيمم
س 9 ـ تيمم با سطح موزاييك صحيح است؟
ج ـ اشكال ندارد، اگرچه احوط ترك تيمم بر سيمان و موزاييك است. (اجوبه، ج 1، ص 505.)
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید