پرسش ـ طبق آيه ابتلا ميدانيم كه مقام امامت بالاتر از مقام نبوت است. آيا مقام و منصب امامت حضرت علي(ع) و ائمه(ع) با مقام انبياءاولوالعزم برابر است؟ آيا حضرت ابراهيم(ع) كه داراي مقام نبوت و هم امامت بودند از حضرت علي(ع) بالاتر نيستند؟ لطفاً با دليل عقلي توضيح بفرماييد. چون تا اندازهاي از مقام علي(ع) اطلاع داريم.
پاسخ ـ وقتي مقام امامت والاتر و بالاتر از مقام نبوت باشد، هنگام قياس در مورد امام، ديگر به مقام پايينتر توجه نميشود؛ زيرا «چون كه صد آمد، نود هم پيش ماست.» بنابراين، وقتي حضرت ابراهيم(ع) هم پيامبر است و هم امام، در مقايسه با امامان معصوم(ع) كه امام هستند، ولي مقام نبوت را [بهدلايلي] ندارند، نبايد اين توهم ايجاد شود كه حضرت ابراهيم(ع) چون داراي مقام نبوت هم ميباشد، بالاتر از امام(ع) است، زيرا كسي كه به مقام امامت ميرسد، به طريق اولي شايستگي نبوت و زمينه برگزيده شدن براي تحمل بار نبوت را دارد و اگر به دلايلي (مثل بسته شدن باب نبوت) براي رسالت و نبوت برگزيده نميشود، نبايد گمان كرد درجهاش از پيامبران پايينتر است.
اما براي اظهارنظر در اين مورد كه حضرتعلي(ع) افضل است ياحضرت ابراهيم(ع)، جز استناد به وحي و نقل معصوم هيچ راه ديگري نيست.
دليل ما بر افضل بودن حضرت علي(ع) به شرح زير است:
به دلايل قطعي فراوان پيامبر اسلام كه حايز مقام امامت و نبوت بود، افضل همه معصومان، بلكه افضل جميع خلايق سفلي و علوي است و در اين باب، بين مسلمانان هيچ شك و ترديدي وجود ندارد. از طرف ديگر، قرآن در آيه مباهله ( آل عمران 3، آيه 61. )امام علي بن ابيطالب(ع) را به منزله نفس پيامبر
شمرده است و با توجه به اين مطلب امام افضل خلايق بعد از رسول خدا است و از همه خلايق حتي حضرت ابراهيم(ع) افضل است.
دليل ما بر افضل بودن حضرت علي(ع) به شرح زير است:
به دلايل قطعي فراوان پيامبر اسلام كه حايز مقام امامت و نبوت بود، افضل همه معصومان، بلكه افضل جميع خلايق سفلي و علوي است و در اين باب، بين مسلمانان هيچ شك و ترديدي وجود ندارد. از طرف ديگر، قرآن در آيه مباهله ( آل عمران 3، آيه 61. )امام علي بن ابيطالب(ع) را به منزله نفس پيامبر
شمرده است و با توجه به اين مطلب امام افضل خلايق بعد از رسول خدا است و از همه خلايق حتي حضرت ابراهيم(ع) افضل است.
در روايات آمده كه نخستين مخلوقاتي كه آفريده شدند، نور پيامبر اسلام، علي، فاطمه و امامان معصوم(ع) بودند. سپس بقيه مخلوقات آفريده شدند و خداوند از آنان بر ولايت پيامبر واوصياي آن حضرت عهد و ميثاق گرفت. (بحارالانوار، ج 16، ص 15 ـ 17.)
روايات فراواني رسول خدا(ص) و علي بن ابيطالب(ع) را از يك نور و يك حقيقت مي شمارند و با استناد به اين روايات معلوم ميشود كه امام علي(ع)، افضل اهل بيت رسول خدا و افضل خلايق بعد از پيامبر است.
روايات فراواني رسول خدا(ص) و علي بن ابيطالب(ع) را از يك نور و يك حقيقت مي شمارند و با استناد به اين روايات معلوم ميشود كه امام علي(ع)، افضل اهل بيت رسول خدا و افضل خلايق بعد از پيامبر است.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید