پرسش ـ در باب نطفه حرام گفته ميشود شخصي كه از نطفه حرام درست شده بهشت بر وي حرام و سرانجامش جهنم است. عليرغم اختياري كه براي انسان هست ولي گويا اينچنين شخصي بالاجبار مرتكب گناه ميشود تا بهشت بر وي حرام گردد. اگر اين نظريه صحيح و منتسب به روايات است پس تكليف بچه غير مكلف كه از نطفه حرام نشأت گرفته و مرده چيست؟
پاسخ ـ اولاً چنين نيست كه بهشت بر ولدالزنا حرام باشد؛ زيرا با عدل الهي سازگار نيست و امكان چنين چيزي مصداق داستان مشهور است كه در شعر زير نمايان شده است:
گنه كرد در بلخ آهنگري
به شوشتر زدند گردن مسگريثانياً اين تصور كه انسان پديد آمده از نطفه حرام، مجبور به ارتكاب گناه باشد نيز خلاف عدل و حكمت الهي ميباشد و از اساس باطل است؛زيرا در صورت اجبار به گناه، تكليف و كيفر و مؤاخذه بعدي، فاقد مبناي شرعي و عقلي است.
البته فرزندان نامشروع به دليل قانون وراثت كه زيربناي روحي، فكري و اخلاقي انسانها را تشكيل ميدهد و شخصيت انساني را ميسازد و زمينه را براي نيل به سعادت يا شقاوت مهيا ميكند، استعداد و زمينه آلودگي و گناه بيشتري از ديگر افراد دارند؛ زيرا پدر و مادري بزهكار داشتهاند و در نتيجه در معرض خطر آلودگي و بزهكاري بيشتري قرار دارند. از اين رو، بايد بيشتر از ديگران مواظب باشند تا به گناه و زشتي آلوده نگردند.
فرزندان نامشروع، مانند فرزندان مشروع در انتخاب راه سعادت و يا شقاوت آزادند؛ آنها نيز ميتوانند با اراده و اختيار خود راه تقوا و فضيلت را برگزيده، جزو رستگاران و اهل بهشت گردند. امام صادق(ع) در حديثي ميفرمايد: اِنَّ وَلَدَ الزِّنا يُستَعْمَلُ، اِنْ عَمِلَ خيراً جُزِيَ بِه و اِنْ عَمِلَ شَرّاً جُزِيَ بِه (بحارالانوار، ج 5، ص 287.)
فرزند نامشروع آزموده ميشود. اگر كار نيك كند، پاداش ميبيند و اگر كار زشت مرتكب شود، به كيفر ميرسد.
علاّمه مجلسي پس ازنقل اين حديث ميگويد: «مشهور ميان اماميه اين است كه فرزند نامشروع نيز مانند ديگر مردم مكلّف به اصول و فروع دين است و مانند ديگر مسلمانان در صورت اظهار اسلام با او برخورد ميگردد و پاداش و كيفر داده ميشود.» (همان، ص 287 ـ 288.)
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید