پرسش . قابض ارواح كيست؟
پاسخ: بنابر آنچه گذشت قرآن كريم قبض روح را گاهي به خداي تعالي نسبت ميدهد و گاهي به ملك الموت (عزرائيل) و گاهي به فرشتگان. در يك آيه ميفرمايد: «اللَّهُ يَتَوَفَّي الْأَنفُسَ حِينَ مَوْتِهَا... » (زمر: 42) خداوند جانها را در هنگام مرگ توفي ميكند... و در آيه ديگري ميفرمايد: «قُلْ يَتَوَفَّاكُم مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ ثُمَّ إِلَي رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ» (سجده: 11) بگو: فرشته مرگ كه برشمامأمورشده است روح شما را قبض ميكند، سپس به سوي پروردگارتان باز ميگرديد. و بالاخره در آيات ديگري ميفرمايد: «وَهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ وَيُرْسِلُ عَلَيْكُمْ حَفَظَةً حَتَّي إِذَا جَاءَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنَا وَهُمْ لاَيُفَرِّطُونَ» (انعام: 61 ) و او خدايي است كه بر بندگانش سيطره دارد و براي حفظ شما فرشتگاني را ميفرستد؛ تا زماني كه مرگ يكي از شما فرارسد، فرستادگان ما (فرشتگان) جان او را ميگيرند و در اين امر كوتاهي نميكنند. همچنين ميفرمايد: «الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلاَئِكَةُ ظَالِمِي أَنفُسِهِمْ... » (نحل: 28) كساني كه فرشتگان جانشان را ميگيرند در حالي كه به خود ستم كردهاند... و «الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلاَئِكَةُ طَيِّبِينَ... » (نحل: 32) كساني كه فرشتگان جانشان را ميگيرند در حالي كه پاك و پاكيزه هستند... .
حال چه كسي جان انسان را ميگيرد؟ آيا تناقضي در آيات مذكور وجود دارد؟ پاسخ اين است كه خير. فاعليت خداوند و ملك الموت و اعوان و انصارش در طول هم است نه در عرض هم.توضيح اينكه فاعل و قابض ارواح مستقلا و بالذات تنها خداي تعالي است و ذات حق تعالي افعال خود را توسط اسباب و مدبّرات امر انجام ميدهد و در اينجا آن سبب، فرشته مخصوص مرگ يعني حضرت عزرائيل عليه السلام است كه او نيز اين وظيفه را با كمك و به وسيله گروهي از فرشتگان و رسولان الهي انجام ميدهد و از آنجا كه روح افراد با هم متفاوت است، ارواح بعضي انسانها همانند انبياء و ائمه عليهم السلام بسيار با عظمت ميباشد و بديهي است كه قابض اين ارواح نيز متناسب با خود آنها است. چنانكه قابض ارواح مؤنين كه مشمول رحمت و نعيم الهي هستند با آنها سنخيت داشته و از فرشتگان رحمت خواهد بود. و ليكن قابض ارواح معاندين كه مشمول غضب و نقمت الهي هستند متناسب با آنها از فرشتگان عذاب ميباشد.
اين مطلب در روايات نيز به همين صورت مورد اشاره قرار گرفته است.اميرالمومنين عليه السلام در پاسخ شخصي (زنديقي) كه در باره آيات به ظاهر متناقض (متشابه) قرآن پرسشهايي داشت، مطلب را توضيح داد و از جمله در پاسخ اين پرسش كه چرا در قرآن قبض روح گاهي به خدا و گاهي به ملك الموت و گاهي به ساير فرشتگان نسبت داده ميشود؟ فرمود: « ... فامّا قوله: اللّه يتوفي الانفس حين موتها «و قوله (يتوفيكم ملك الموت) و (توفته رسلنا) (و الذين تتوفيهم الملائكة طيبين) (و الذين تتوفيهم الملائكة ظالمي أنفسهم) فهو تبارك و تعالي أجل و أعظم من أن يتولّي ذلك بنفسه، و فعل رسله و ملائكته فعله، لأنّهم بأمره يعملون، فاصطفي جلّ ذكره من الملائكة رسلاً و سفرة بينه و بين خلقه و هم الذين قال اللّه فيهم: (اللّه يصطفي من الملائكة رسلاً و من الناس)، فمن كان من أهل الطاعة تولت قبض روحه ملائكة الرحمة، و من كان من أهل المعصية تولت قبض روحه ملائكة النقمة، و لملك الموت، اعوان من ملائكة الرحمة و النقمة، يصدرون عن امره، و فعلهم فعله و كلّ ما يأتون منسوب اليه و اذا كان فعلهم فعل ملك الموت و فعل ملك الموت فعل اللّه، لأنّه يتوفي الأنفس علي يد من يشاء و يعطي و يمنع و يثيب و يعاقب علي يد من يشاء، إنّ فعل مناؤ فعله، فما يشاؤن إلّا ان يشاء اللّه ...» (احتجاج طبرسي ص 247.) حضرت در چگونگي جمع بين آيات فرمود: مفهوم سخن خداي تعالي آنگونه نيست كه تو تصور كرده اي! خداي تبارك و تعالي جليلتر و بزرگتر از آن است كه خود بنفسه متولي اين امر (قبض روح انسانها) شود؛ در حالي كه كار رسولان و فرشتگان او (در واقع) كار خود او است. زيرا آنان بر طبق فرمان او عمل ميكنند. پس خداوند جلّ ذكره از بين فرشتگان، رسولان و سفيراني برگزيده است تا بين او و بين خلقش واسطه باشند و اينها همانها هستند كه خداوند درباره ايشان فرمود: خداوند از فرشتگان و ازمردم رسولاني را برگزيده است. آنگاه هر كه از أهل طاعت باشد،متصدي قبض روح او فرشتگان رحمت هستند و آنكه اهل گناه و نا فرماني باشد متولي قبض روحش ملائكه عذاب ميباشند و براي فرشته مرگ ياراني و همكاراني از فرشتگان رحمت و عذاب وجود دارد كه به فرمان او صادر ميشوند و فعل آنها همگي فعل او است و تمامي آنچه انجام ميدهند منسوب به اوست و در اين صورت فعل آنها فعل فرشته مرگ و فعل ملك الموت فعل خدا است. زيرا او است كه جانها را توسط هر كه بخواهد ميگيرد و ميبخشد و منع ميكند و ثواب ميدهد و عقوبت ميكند توسط هر كه بخواهد و حتماً فعل كساني كه امين او هستند، فعل خود او محسوب ميشود. پس چيزي را نميخواهند مگر آنچه را كه خدا بخواهد.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید