پرسش. حديثي كه دلالت بر فضيلت نماز خواندن زن در خانه دارد، چگونه با رواياتي كه بر فضيلت مسجد رفتن و حضور در نماز جماعت دلالت ميكند، سازگار است؟
پاسخ: در روايت است كه يك نماز فرادي زن در خانه اش با بيست و پنج نماز جماعت از نظر فضيلت برابر است. ( وسائل الشيعه، ج 5، ص 237.) و نيز روايت هايي كه خواندن نماز براي زن را در اتاق با سقف و دربسته فضيلت ميداند. (من لا يحضره الفقيه، شيخ صدوق، ج1، ص 397.)
در كلام فقها مثل صاحب لمعه آمده است: «مَسْجِدُ الْمَرْئَةِ بيتُهَا»؛ مسجد زن خانه اوست. پس خواندن نماز در منزل براي زن با فضيلت تر بلكه بهتر است زن در اتاقهاي اندروني نماز بخواند امّا اين بدان معنا نيست فضيلتي كه براي نماز جماعت وارد شده، در مورد زن نباشد و ثواب آن مختص مردها باشد.
اسلام برخي تكاليف سنگين را از دوش زنها برداشته است؛ مثل اينكه نماز جمعه را بر زنها واجب نكرده است؛ چنانكه جهاد بر آنها واجب نيست. امّا ثواب نماز جماعت كه به تعداد مأمومين متفاوت است، در مورد زن و مرد تفاوتي ندارد. شاهد بر اين مطلب كه حضور زنها در نماز جماعت نه تنها مورد نهي نبوده بلكه مثل حضور مردها ثواب دارد، اين است كه در زمان پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله زنها در نماز جماعت حضور داشتند. شواهد تاريخي، گواه بر اين سيره است حتي در مسجدها دربي مخصوص رفت و آمد بانوان وجود داشت كه به آن «باب النساء» ميگفتند.
سخن ديگر در باب حضور در مسجد و خواندن نماز در مسجد است كه ثواب خاص خود را دارد امّا وقتي امر داير شد بين اينكه در معرض ديد نامحرم قرار گيرد و در خارج از خانه از حجاب اتاق خارج شود يا اينكه در خانه بخواند، فقها فتوا داده اند كه فضيلت خواندن نماز در خانه بيشتر است چه در مسجد به جماعت بخواند چه فرادي.
اينگونه دستورات ارشادي دين به زنان، نشانگر جديت اسلام در حفظ عفت عمومي جامعه و رساندن زنها به مقام كمال معنوي است. همان ديني كه فرمود «لا صلاةَ لِجارِ المَسْجِدِ إلاّ في المَسْجِدِ»؛ (مستدرك الوسائل، ج2، ص 356.) براي همسايه مسجد، نماز [مقبول] نيست مگر آنكه در مسجد باشد، در مورد زنها سفارش ميكند كه در خانه نماز بخواند بلكه در اتاقهاي اندروني كه به بيرون راه ديدن ندارد، نماز بخواند.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید