پرسش: آيا دير به اجابت رسيدن دعاي انسان دليل بر گناهكار بودن انسان ميباشد؟
پاسخ: اين سخن كه دعا مستجاب نشده است اين طور نيست. دعا حتماً مستجاب ميشود و مستجاب شده است، ولي اينكه حاجت ايشان برآورده شود اين بحث ديگري است. تصورشان اين است چون حاجتشان برآورده نشده پس اين دعاخاصيت نداشته است. دعا خواص خودش را داشته بلكه آن خاصيتش خيلي بهتربوده از اينكه آن حاجت برآورده ميشد. طوري كه وقتي در قيامت نگاه ميكند ميگويد: كاش هيچ يك از دعاهاي من مستجاب نميشد، كاش كه همه آنها مستجاب نشده به روز قيامت آورده ميشد، دعا از سه حال خارج نيست: يا همان حاجتداده ميشود يا بلايي از انسان دفع ميشود يا اجابتش تأخير ميافتد، تأخير آن ممكن است در دنيا باشد و گاهي ممكن است به آن دنيا بيفتد، يعني آخرت. ولياينكه بگوييم دعا مستجاب نشده اينطور نميباشد. اما آنچه كه باعث ميشود دعامستجاب شود اينها دو دسته عوامل ميباشند، يك دسته آن مقتضيات ميباشد كه انسان بايد فراهم كند و يك دسته هم مانع ميباشد كه بايد برطرفكند كه ايشان به يكي از موانع آن اشاره كرده، و واقع اين است كه گناه يكي ازموانع استجابت دعا ميباشد.در دعاي حضرت علي(ع) داريم كه «اللهم اغفر لي الذنوب التي تحبس الدعا» خدايا آن گناهاني را كه باعث ميشود دعاي من زنداني شود و بالا نرود آنگناهان را بيامرز. بعضي از گناهان باعث ميشود دعاي انسان حبس شود و بالانرود. اما همينطور كه عرض كردم اين تنها دليل بالا نرفتن دعا نيست. در روايات به بسياري دلايل اشاره شده است كه به چند نكته آن اشاره ميكنم،ميتوانند براي اطلاعات بيشتر به «اصول كافي، كتاب دعا» كه آخرين كتاب هاي اصول كافي ميباشد مراجعه كنند. آنجا به طور كامل در مورد دعا صحبت شدهاست، اما به هر حال يكسري از مقتضيات لازم است. اينكه انسان خدا را به اسماء حسني قسم بدهد، به اوليائش قسم بدهد، اينكه انسان در دعا اصرار كند واستجابت دعاي خود را دم در ببيند. وقتي كه دعا ميكند آن چنان اطمينان داشته باشد كه بگويد استجابت دعاي من دم در است، فقط من بايد بگويم يا اللّه،همين كه دعا كردم دعا مستجاب ميشود. نه اينكه با ترديد و ترس دعا كند كه حالا بشود يا نشود. دعاهاي مأثور، آن دعاهايي كه اهل بيت(ع) فرمودند و درقرآن آمده بخوانيم خودمان دعا درست نكنيم، حالت رقت و خضوع و خشوع داشتهباشيم؛ اگر اشكي هم از چشم انسان جاري شود خيلي بهتر ميشود. ايشان اشارهكردند در زمانهاي خاصي مثل نماز شب و بعد از نماز شب مخصوصاً در قنوت نمازوتر و زمانهاي ديگر مثل شب جمعه، شب قدر و مكان هاي خاصي اگر باشد مثلاًمسجد، يا جاهايي ديگر مثل حرم اهل بيت(ع) مخصوصاً حرم حضرت اباعبداللّه(ع)كه دعا تحت قبه ايشان رد نميشود. اگر بتوانند دعا را دسته جمعي بخوانندخيلي خوب است اگرنه در دعايش مؤمنين را بر خودش مقدس بدارد يعني ابتدابراي ديگران دعا كند بعد حاجت خود را بخواهد. از آن طرف يك سري موانع هم باعث عدم استجابت دعا ميشود كه يكي گناه ميباشد، گناه مطلقاً مانعاست. بعضي از گناهان مانع بعضي از امور ميباشند، يكسري از عوامل ديگرموانع استجابت دعا ميباشد، اينكه مثلاً انسان حقي را ضايع كند كه خود بهنوعي يكي از اقسام گناه ميباشد، جلوي استجابت دعا را ميگيرد و شرايط رامراعات نكند و مسائل ديگري در اين زمينه.
به هر حال اگر اين شرايط جمع شد و در اين شرايط دعا كرد، يقين بداند كه حاجتش برآورده ميشود، منتها حالا اينكه آن خواسته خاصش برآورده نشد،شايد الآن مصلحت نيست برآورده شود، چون خداوند دوستش دارد و ميبيندكه الآن مصلحتش نيست، آن را استجابت نميكند و به جاي آن چيز ديگري رابه استجابت ميرساند. اصرار بر دعا هم يكي از شرايط استجابت دعا ميباشد،خدا صداي بنده را دوست دارد كه بشنود وقتي كه دعا ميكند به فرشتگان ميفرمايد فعلاً حاجتش را ندهيد تا باز هم من را بخواند، من صداي او را دوستدارم، و گاهي هم ممكن است خدا صداي بنده را دوست نداشته باشد. همان اولكه صدا ميكند ميگويد حاجت او را بدهيد تا برود دنبال كارش! اگر حاجتي به تأخير بيفتد، نبايد حمل بر اينكه گناهكار ميباشد، شود دلايل ديگري هم ممكن است داشته باشد.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید