پرسش : آيا روايت يا حديثي در مورد چادر اسلام هست؟ معني افراط و تفريط دراسلام چيست؟ در جواب كساني كه چادر پوشيدن را افراط تلقي ميكنند چه پاسخي بايد بدهيم؟ توضيح در مورد برتري چادر نسبت به هر پوشش ديگري بدهيد.
پاسخ: حجاب حضرت زهرا(س) در روايات «جلباب» آمده است كه جلباب درواقع يك پوشش سراسري است شبيه همين چادرهاي امروزي. البته شايد از چادر عمومي تر باشد ولي به هر حال جلباب يعني آن پوششي كه از سر تا وسط هاي ساق پا را ميگيرد. البته بقيه پا هم پوشيده است ولي آن جلباب تا آنجا رانميگيرد، ولي در مورد حضرت زهرا(س) داريم كه حتي جلبابش وقتي براي خطبهخواندن و حضور در جامعه ميآمد به زمين كشيده ميشد. اما نسبت به حجابطبيعي است آنچه در مورد نظر اسلام است پوشش است ديگر كم و كيف پوششمهم نيست، مگر آنكه غرض حاصل نشود، اسلام ميخواهد كه زن در پرده عفاف و حجاب پوشيده باشد، اينكه رنگ و جنس و مدلش چي باشد، مورد نظر قرآن واسلام نيست. بله ممكن است واقعاً بدن پوشيده باشد، اما برجستگي هاي بدنمثلاً نمايان باشد كه اين از مصداق هاي تبرّج ميشود. خانم نبايد برج شود،انگشتنما شود.
بنابراين ممكن است كسي چادر بپوشد ولي چادر او را انگشت نما كند، اينحجاب دارد ولي حجابي كه همراه با تبرج است، اين هم مد نظر قرآن نيست.قرآن به دو چيز امر ميكند: 1) پوشش، 2) عدم تبرج. هر دو بايد با هم باشدهم بايد كل بدن خانم پوشيده باشد جز گردي صورت و دستها تا مچ، هم بايدتبرج نداشته باشد. اي بسا كه همه بدنش پوشيده است، آنچه كه در قرآن دارداين است كه پايتان را به زمين نكوبيد كه خلخال هاتان صدا كند مشخص شد اينتبرج جاهلي است. بنابراين بدن پوشيده است ولي همين كه سر و صدا ميكند: تبرج ميشود. چادر به سر دارد، ولي چادر آنقدر زرق و برق دارد كه اين خانم را انگشت نما ميكند، برج ميكند. در ديد همه قرار ميدهد.
بنابراين آنچه كه نظر اسلام است:
1) پوشش كه بايد بدن را بپوشاند 2) پوششي كه انگشت نما نكند و جلب توجه نكند، يعني تحريككننده نباشد. اين دو حداقلي است كه اسلام ميخواهد. بنده تقريباً پوششهاي همه ملتهاي اسلامي را دقت كردهام و ديدم كه باوقارترين،متين ترين، و بهترين پوشش همين چادر مشكيهاي خانمهاي ايراني است. عرضكردم تقريباً همه را با نظر كارشناسي دقت كردم، انصافاً هيچ پوششي به ايناندازه تأمين كننده آن متانت و آن وقار و آنچه كه اسلام در نظرش است نيست.اسلام ميخواهد كه شخصيت خانم حفظ شود هم روح و هم جسمش حفظ شود.جامعه در امان باشد، چون بي حجابي هم مردها را نا امن ميكند هم خانمها را.بدحجابي جامعه را نا امن ميكند هم مردها به خطر ميافتند هم زنها. اسلام ميخواهد اين خطر را حذف كند. حق اين است كه بهترين نوع اين پوششها همانچادرهاي مشكي است كه باز تأكيد ميكنم چادر مشكي. چادر مشكي خانم هاي ايراني. اما خوب پوشش هاي ديگري هم هست انواع پوششها. مثلاً مانتو كه گشادباشد برجستگيهاي بدن را نمايان نكند، رنگش جلب توجه نكند و محرك نباشد، وبعضي چيزهاي ديگر رعايت شود، شرعاً مرتكب كار حرامي نشده است.
ما يك وقت خوب ميخواهيم، گاه خوبتر ميخواهيم. اگر سؤال از خوب تر است حق و انصاف اين است كه چادر خوبتر و بهترين پوشش است، ولي اگرخوب بخواهد، حداقل مانتو كافي است. روسري هم اگر موها پوشيده باشد وفقط گردي صورت بيرون باشد و صورت هم آرايش كرده نباشد كافي است. چوناگر صورت آرايش كرده باشد قطعاً بايد پوشيده باشد. دستها آرايش كرده نباشد و اگر زينت كرده باشد بايد بپوشاند ولي اگر دست و چهره طبيعي استلازم نيست به فتواي اكثر مراجع پوشاند، البته بعضي (تعداد كمي) احتياطواجب كردهاند كه صورت پوشيده باشد. پس بهترين حجاب چادر است دليلشوجدان است و مطالعه ميداني. چادر حد متوسط است. افراط شايد اينطور باشد كهمثلاً خانم خودش را طوري حبس كند كه از خانه اصلاً بيرون نيايد، يا وقتي بيرون ميآيد شكل حجاب طوري باشد كه حتي جلوي خود را نبيند و يا چيزهايياز اين قبيل كه ميشود گفت افراط است. ولي چادر حد متوسط است. مانتو شايد درجنبه تفريط واقع شود مثلاً پوشيههاي خاصي كه كلاً امكان فعاليت خانم راسلب كند اين افراط است.
جزئيات كيفيت حضور حضرت زهرا(س) در مسجد، براي خواندن خطبه فدكيه نقل شده است. از جمله اينكه چه چادري بر سر داشت، قد اين چادر چقدر بود، چهرنگي بود، اينها در خطبه آمده است، كه مدركش «احتجاج» مرحوم طبرسي، جلد يك است. در روايت دارد كه «لاتت (لائت) خِمارَها عَلي رأسِها» مقنعه اش را به سرشانداخته بود «وَاشتَمَلَت بِجِلبابِها» علاوه بر مقنعه كه پوشيده بود با جلباب همه بدنش پوشيده بود و مشتمل بر همه بدن حضرت زهرا(س) بود «اَقْبَلَت في لُمَّة مِن حَفَدَتِها» در حاليكه باز هم مقنعه و هم چادر داشت، گروهي از خانمهاي اطرافيان و قوم وقبيلهاش دورهاش كرده بودند آمد در حاليكه «تَطوء ذيولها» پايين جلباب زيرپايش ميرفت. با اين لباس بلند و گشاد و همه بدن پوشيده بود. حضرت در مسجد پيغمبر حاضر شد، در عين حال دستور داده بود پرده هم زده بودند. در مورد حضرت روايتهاي ديگري هم داريم كه همه جا همين جلباب ذكر شده است كه درواقع ترجمه فارسي آن همين چادر است يا آن عباهايي كه خانمهاي عرب به سر مي اندازند، منتها آنها هم بعضي خوب است و بعضي به وقار و سنگيني چادر مشكيها نيست بعضي تقريباً مثل چادر مشكي است. حضرت زهرا(س) با چادرميآمد و رنگش هم تيره بود كه البته پارچه ها و دوخت آن زمان با اين زمان فرق ميكرد. ولي آنچه كه ما در روايات داريم اين است اگر ما واقعاً ميخواهيم ايشانرا كه سيد و سرور زنهاي عالميان است الگو قرار دهيم، اين پوشش او است: نه مانتو بوده است نه روسريهاي نامناسب، بلكه علاوه بر مقنعه حضرت جلبابهم داشته است.
در روايتي ديگر دارد كه با اينكه در آن زمان مقنعه ها بلند نبود كه مثلاً تا شانه و سر دوشها را بگيرد در روايت دارد كه مقنعه حضرت زهرا(س) آنقدر بلندبود كه سر شانه تا پايين شانه ها را ميگرفت. نكته اي ديگر آن كه گرچه گاهي چادر هم ممكن است جنبه تبرج را پيدا كند ولي اگر بخواهيم مقايسه كنيم بين چادر و مانتو، و ببينيم كدام به تبرج نزديكتر است، انصاف اين است كه چادر ازت برج دورتر است تا مانتو، چون چادر نه تنها بدن را ميپوشاند برجستگي هاي بدن را ميپوشاند در نتيجه تبرج و برج شدن از بين ميرود ولي مانتو گاهي اين مشكل را داد.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید