سوال: آيا بهتر نيست حجاب در كشور ما ختياري باشد نه اجباري؟
برخى از دستورات را- ولو از روى اجبار هم شده- بايد به اجرا گذاشت و نمىتوان تنها به عقيده و ميل مردم اكتفا كرد. اگر چنين باشد شما لحظهاى فكر كنيد چقدر از مردم حاضرند با ميل و رغبت و از روى اعتقاد از رشوهگرفتن و اختلاس اجتناب كنند؟ چقدر حاضرند از شراب و زنا با ميل و رغبت احتراز نمايند؟ چقدر ازمردم حاضرند حتى با ميل و رغبت به جلسات سخنرانى بيايند و در زمينه اين گناهان و تبعات سوء آن توجيه شوند؟ تا سپس آنها را آزاد گذاشت تا در عمل هم با ميل و رغبت وظايف خويش را اجرا كنند. اين موضوع منحصر به كشور ما نيست. در هر كشورى يك سلسله دستوراتى است كه به اجبار آنها را به اجرا مىگذارند. شما ملاحظه كنيد در كشورى مثل فرانسه- كه خود را مهد آزادى مىشمارند- چگونه به اجبار زنها را وادار به بىحجابى مىكنند تا به دانشگاه راه يابند از اين بگذريم ساير وظايف و قوانين را با جريمههاى سنگين و مجازات سخت، به اجرا مىگذارند. شايد مطلع باشيد كه «تجاوز به عنف» در اروپا مجازات سخت و شديدى به همراه دارد و به جا هم هست. بنابراين نمىتوان همه وظايف را انتظار داشت كه مردم با ميل و رغبت خويش انجام دهند. در خاتمه از اينكه سؤالاتى را مطرح كردهايد
سوال: آيا چادر و روپوش خانمها حتماً بايد سياه باشد؟
پوشيدن لباس سياه واجب نيست. ملاك آن است كه رنگ و شكل لباس خانمها باعث جلب توجه نامحرم نشود.
سوال: آيا حجاب و پوشش از ابتدا در دين اسلام وجودداشته است؟
پيش از نزول آيه 31 نور، اگر چه حجاب در ميان زنان مسلمان وجود داشت، اما به صورت يک امر واجب نبود و حدود اندازه حجاب نيز معيّن نبود. اما پس از نزول آيات حجاب ، اين مسئله هم به صورت وجوب درآمد و هم حد و اندازه آن مشخص شد.
جهت توضيح بيشتر در مورد فلسفه حجاب و رد برخي از اشکالاتي که در زمينه آن مطرح شده (با استفاده از آيات و روايات) مطالبي به پيوست ضميمه شده است.
چنانچه زواياي بيشتري از اين موضوع را خواسته باشيد در مکاتبات بعدي براي ما بنويسيد تا بدانها پاسخ دادهشود.
سوال: آيا در ادله موجود جهت استنباط احکام پوشش زن در برابر نامحرم به رنگ پوشش تصريح يا اشاره شده است؟ اگر هست، خواهشمنديم جهت آشنايي خواهران بيان فرماييد.؟
پوشش زن رنگ خاصّي ندارد و الان هم در ميان مسلمانهايي که مقيد به حجاب هستند در بلاد مختلف، رنگهاي مختلفي معمول شده است؛ ولي شک نيست پوشش زن بايد طوري باشد که رنگ آن مايه تحريک ديگران نشود و همان طور که مردان غالباً در لباسها و پوشش خود رنگهاي سنگين انتخاب و از رنگهاي جلف پرهيز ميکنند و آن را به بچهها واگذار ميکنند، زنان هم در صحنه اجتماع که ظاهر ميشوند، بايد مثل مردان از رنگهاي سنگين استفاده کنند که منشأ مفاسد نشود.
سوال: آيا در عصر پيامبر(ص ) و علي (ع ) نيز جلوي بي حجابي گرفته مي شده با اينکه در آن زمان زنان يهودي و مشرک نيز وجود داشتند؟
آنچه مسلم است چه در عصر نبي اکرم(ص) و چه در عصر حضرت علي(ع)، مسأله امر به معروف ونهي از منکراجرا ميگشته و در حد امکان جلوي بيحجابي و بدحجابي گرفته ميشد. اينکه تا چه حد ممکن بوده، بستگي بهميزان قدرت اجرايي آن بزرگواران داشته است. چه بسا امروزه، قدرت اجرائيمان بيشتر باشد و ابزار، امکانات،وسايل و نيروي انساني بيشتري در اختيار داشته باشيم
سوال: آيا رعايت حجاب اقليتهاي ديني در زمان پيامبر اجباري بود؟
مذهبي كه در قلمرو حكومت اسلامي زندگي ميكند موظفند مقررات و قوانين كشور اسلامي را رعايت كنند از جمله مواردي كه اقليتهاي مذهبي در جامعه اسلامي بايد رعايت كنند عبارتند از:
1- رعايت كليه مقررات و قوانين اسلامي، كشورهاي محل اقامت
2- احترام به مقررات و شعائر ديني
3- عدم تظاهر به منكرات،(1). اقليتهاي مذهبي نميتوانند سنتهاي حاكم بر جامعه اسلامي را بشكنند طبق قراردادشان با حكومت اسلامي نبايد به حدود و احكام اسلامي تجاوز كنند.
ج) حجاب زنان، از سنن قديمي تمدنهاي بشري بوده است و در اديان الهي دين به خصوص زرتشت، يهود و مسيحيت مسئله حجاب و رعايت آن مطرح بوده است در بعضي از اديان مثل دين يهود، مسئله حجاب سختتر از حجابي است كه اسلام ميگويد.
براي آگاهي بيشتر ر. ك: محمد محمدي آشناني، حجاب در اديان الهي استاد شهيد مطهري، مسأله حجاب.
سوال: آيا زن در انتخاب پوشش بايد مطيع همسر خود باشد؟
انتخاب نوع پوشش و لباس زن اگر مزاحم با حق شوهر نباشد و مفسده ديگري نداشته باشد اشکال ندارد. واضحاست که توافق زن و شوهر در مورد پوشش زن موجب الفت بيشتر ميگردد. البته نه مرد ميتوان زن را مجبور به پوشش غيرشرعي نمايد و نه زن مجاز به پوشش غيرشرعي است
سوال: آيا زنان به پيامبران و امامان محرم هستند ؟توضيح دهيد.
ج1ـ پيامبران و امامان در زمان خود در همه احکام و تشريعات به غير از استثناءهايي با ساير مردم برابر بوده اند و هيچ فرقي ميان ايشان و ساير مردم وجود ندارد بنابراين اگر منظور زنان در حيات آنان است پاسخ معلوم است و اگر مقصود محرم بودن آنان با زنان نسلهاي بعد و پس از دوران حيات دنيوي ايشان است بايد پاسخ گفت: عالم پس از اين جهان، عالمي نيست که در آن تشريعات جريان داشته باشد و اصلا اين دنيا است که دارالتکليف و مسئوليت و ابتلا است و در برزخ و قيامت هيچ يک از اين موارد نبوده بنابراين محرم و نامحرم بودن در آنجا معنا ندارد.
پي نوشت:
(1)) جواهر الكلام ج 21 كتاب جهاد صفحه 271 و 270 و 269 و 268 شيخ محمد حسن نجفي) ره (انتشارات دارالكتاب الاسلاميه
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید