تدبير ش 15
نوع و نحوه آموزشهاي علمي در دانشگاه امام حسين (ع) ، بايد از سطح متعارف ارتقاء يابد
لازم است كه از اساتيد محترم اين دانشگاه ( امام حسين (ع) ) هم صميمانه تشكر كنم .نقش اساتيد ،نقش بسيار مهمي است. بالا بردن رتبه علمي اين جوانها و ياد دادن راه عالم شدن به اينها ،خيلي مهم و با ارزش است.علمي كه انسان به اين عنصر با اين اهميت تعليم مي دهد
،تفاوت ميكند با علمي كه انسان به طور متعارف تعليم خواهد داد. اين جوان ها را به فكركردن، به پيدا كردن راه هاي نو در زمينههاي علمي ،به ابتكار،به جرأت در گزينش راههاي درست و ابداع نظرات صحيح،به اين امور عادت بدهيد.اين جوانان را انديشمند،فكور،عالم،محقق،پژوهشگر و دلير در ميدان علم و پژوهش بار بياوريد.كار، كارِ با ارزشي است. 4/9/85
تدبير ش19
اساتيد دانشگاه با توليد علم درونزا كشور را به اوج اقتدار برسانند
امروز، موضوع علم براى كشور ما يك موضوع حياتى است؛ و علم هم به ميـزان زيـادى به شما مجموعهى دانشگاهى متكى است. امروزدانشگاه بايد احساس بكند كه كشور در يك نقطهى عطفى قرار گرفته است كه با دو گونه حركتِ دانشگاه، دو مسير متباين و متعارض از اين نقطهى عطف بوجود خواهد آمد؛ اگر يك طور عمل كنيم به يك سمت خواهيم رفت، اگـر به گونهى ديگرى عمل كنيم، به سمت ديگر و نقطهى مقابل آن خواهيم رفت؛ پس در يك چنين لحظهى حساسى قرار داريم. امروز مناسبات بينالمللى روى قدرت مىچرخد. مىبينيد، قدرتها به اتكاء و استناد قدرتمندى خودشان، زور مىگويند و بىمنطق و بىاستدلال حرف مىزنند ... اين قدرت (آمريكا) – كه امروز محور همهى تحركات بينالمللى شده – متـوقف است به علـم؛ و لــذا ثروت امريكا هم ناشى از علم است، توانائيهاى تبليغاتىاش هم ناشى از علم است، موقعيت بينالمللىِ سياسىاش هم ناشى از علم است. علم است كه يك كشور را به يك اقتدارى مىرساند؛ علم، اينقدر براى كشورها مهم است. روشن است كه ما يك راه طى شدهى دويست سالهى ديگران را در ظرف بيست سال نمىخواهيم طى كنيم. مدعا اين نيست ... بلكه مدعا اين است كه نبايد وقت را تلف بكنيم. اگر ايران بايد آيندهاى داشته باشد و اگر اين ملت بايد همين راه استقلال و عزت و عدم وابستگى را كه در آن وارد شده ادامه بدهد، اين امكان ندارد مگر با عالم شدن اين ملت. بايد عالم بشوند و علم در اين كشور ترقى پيدا كند. علمِ وارداتى، علم - به معناى حقيقى كلمه - نيست؛ علمِ درونزا است كه اقتدار مىبخشد. اينكه من مسألهىتوليد علم و شكستن مرزهاى علم را مطرح كردم، به خاطر اين است و بايد آن را جدى بگيريد. حوزهها سهمى دارند در بخشى، دانشگاهها هم سهم عمدهاى دارند در بخش ديگرى. امروز اساتيد و مديران دانشگاه بايد اينگونه به دانشگاه نگاه كنند. 25/2/86
با بكارگيري دانشجويان دوره هاي تكميلي، به تحقق جنبش نرم افزاري شتاب بيشتري بدهيد
دربارهى بحث توليد علم و مسألهى جنبش نرمافزارى - كه ما مطرح كرديم - مراكز تحقيقى جواب
دادند، دانشگاهها هم در سطوح محققين و اساتيد جواب دادند و از اين جهت بنده حقيقتاً خشنودم؛ منتها در سطح دانشجويان و جوانان اين معنا جدى گرفته نشده و تحقق پيدا نكرده؛ در حالى كه از استعداد جوان و نيروى جوان، خيلى بايد استفــاده كرد. اين
كار، كار اساتيد است. بخصوص دانشجويان دورههـــاى تكميلـــى، اگـــــــر بوسيلــــــهى استــــــــادراهنمايى بشوند، مىتوانند حقيقتاً در نوآورى علمى، همان اساتيد خودشان را در مواردى پشت سر بگذارند. گاهى استاد، شاگردى را راهنمايى مىكند و دستگيرىِ علمى مىكند و آن شاگرد با دستگيرىِ استاد، از خود استاد جلوتر مىرود؛ از اين قبيل موارد زياد اتفاق افتاده است. اين را بايستى تحقق بخشيد. 25/2/86
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید