س ـ بنده وضعيت خمس خود را تاكنون مشخص نكرده ام از 8 / 2 / 70 كه حقوق بگير سپاه شده ام با 53000 ريال تا كنون كه 1250000 ريال حقوق ميگيرم چگونه بايد حساب سال خمسي خود را مشخص كنم؟
ج ـ چون تا كنون حساب سال نداشته ايد، بايد به مرجع تقليدتان يا كسي كه از ايشان اجازه دارد مراجعه كرده و اموالتان را حسابرسي كنيد. براي سال هاي بعد، در اول سال خمسي پول نقد و اموال اضافيتان را كه از مخارج سالتان اضافه آمده محاسبه كنيد،و چون اين مسئله داراي جزئياتي ميباشد بهتر است صورت اموال و موجودي و بدهكاري هاي خود را پيشتر فراهم كنيد تا آنها برايتان محاسبه كنند. هر چه زودتر به اين كار اقدام كرده و در آن كوتاهي نكنيد.
س ـ كسي كه ماليات هاي قانوني دولت را پرداخت ميكند آيا ميتواند آنها را بابت وجوهات حساب كند؟
ج ـ خير! مالياتي كه جمهوري اسلامي براساس قوانين و مقررات وضع ميكند هرچند پرداخت آن بر كساني كه قانون شامل آنان ميشود واجب است، ولي بابت وجوهات حساب نميشود، بلكه بر آنان دادن خمس درآمد سالانه شان، در زائد بر خرجي سال به طور مستقل واجب است. (اجوبة، ج 1، ص 317.)
ج ـ اگر آن مال را قرض دادهايد، و سر سال خمسي قابل وصول نيست، فعلاً خمس آن بر شما واجب نيست، بلكه هنگامي واجب ميشود كه آن را دريافت كنيد. (همان، سؤال 917.)
س ـ بعضي خانواده ها عليرغم تعلق خمس به آنها، مقيد و ملتزم به پرداختن آن نيستند. حال ممكن است بعضي از افراد خانواده مقيد به مسائل شرعي باشند، وظيفه اين افراد در قبال اينگونه خانواده ها چيست؟ آيا به فرائض اين افراد متديّن صدمه اي وارد نميشود؟
ج ـ بر فرض كه يقين داشته باشيد كه اموال پدرتان مخلوط به رباست و يا او خمس و زكات خود را نميپردازد، لازمهاش يقين به حرمت چيزي كه او مصرف ميكند و يا اموال وي كه شما در آن تصرف ميكنيد، نيست و تا يقين به حرمت اين اموال پيدا نكردهايد استفاده از آن براي شما اشكال ندارد. البته اگر يقين به حرام بودن آنچه از اموال او مصرف ميكنيد داشته باشيد، استفاده از آن براي شما جايز نيست، مگر آنكه جدايي از خانواده و قطع رابطه با آنان براي شما حرجي باشد كه در اين صورت استفاده از اموال مخلوط به حرام آنان اشكال ندارد، ولي ضامن خمس، زكات و مال ديگران كه در اموال مورد مصرف شما وجود دارد، هستيد. (اجوبه، مسئله 928. )
س ـ آيا انسان ميتواند خمس مال را ندهد ولي از آن استفاده كند؟
ج ـ تا خمس مال را ندهد نميتواند در آن مال تصرف كند؛ اگرچه قصد دادن خمس را داشته باشد. (رساله امام ره، مسئله 1790.)
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید