پرسش ـ خداوند از همان ابتدا حضرت محمد(ص) را به عنوان پيامبر برگزيده، اين سؤال براي من پيش آمد كه چرا ما را مثلاً به عنوان پيامبر يا فرشته نيافريده يا برنگزيده است؟ مگر خداوند خودش تعادل را ميان همه برقرار نكرده است، پس از همان اول تعادل برقرار نشده است.
پاسخ ـ از سؤال بر ميآيد كه سؤال كننده، برگزيده شدن پيامبر يا پيامبران الهي را به اين مقام و يا فرشته آفريده شدن فرشتگان را نوعي تبعيض ناروا و خلاف عدل پنداشته و به آن اعتراض كرده است. اما آيا به راستي انتخاب و گزينش پيامبر و امام به مقام نبوت و امامت و اختصاص اين منصبهاي الهي به آنان، نوعي تبعيض ناروا و خلاف عدل است.
بنا به دلايلي، اين گزينش و انتصاب، گرچه صددرصد خدايي بوده و مستقيماً از سوي خداوند صورت گرفته است، ولي هرگز بدون ملاك و معيار نبوده تا تبعيض ناروا باشد و خلاف عدل به شمار آيد؛ بلكه اعطاي اين منصبها، منوط به وجود شرايطي است كه تنها در انبيا جمع شده است. توضيح اينكه:
اگر سخني هست، در مصداق است كه چه كسي پيامبر شود.
اَللّهُ اَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَهُ ( انعام 6، آيه 124.)
خداوند آگاهتر است كه رسالت خويش را كجا قرار دهد.
همچنين واژههاي همخانواده «اصطفاء» (برگزيده)كه درباره پيامبران به كار رفته است، (ر.ك: حج22، آيه 75؛ آل عمران(3)، آيه 33 ـ 34؛ اعراف(7)، آيه 144.) نشانگر شايستگي آنان براي اين مقام و برگزيده شدن است؛ زيرا «اصطفاء» حاكي از صافي درون و پاكي نفس آن انسان هاي برگزيده است و ميرساند كه پيامبران از هرگونه كدورت قلب، طغيان نفس، شرك و نفاق، صاف و مبرّا هستند و در اثر اين صافي و پاكي درون و نيكوكاري، شايسته مقام نبوّت شده اند. ( جوادي آملي، تفسير موضوعي قرآن كريم، ج 6، ص 89 ـ 90.) بنابراين، پيامبران والاترين و بهترين انسانهاي روي زميناند كه به مقام رسالت و نبوت رسيده اند.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید