پرسش. در صورتم لكّه هاي سفيدي به وجود آمده است، در خواب كسي به من گفت كه نبايد دعا بخواني تا اين لكّه ها خوب شود. در اين مورد راهنمايي كنيد.
پاسخ: نكته اولي كه بايد ذكر شود آن است كه خواب براي پيامبران تكليف آور است اما براي انسانهاي عادي تكليفي ايجاد نميكند؛ خواه تكليف حقوقي خواه تكليف شرعي. نكته دوم آنكه دعا كردن در هر شرايطي مطلوب است. البته دعا كردن آدابي دارد كه بايد مراعات شود؛ از جمله آنكه در درجه اول در مسائل جزئي دعا نكند بلكه به امور مهم مثل عاقبت به خيري، عافيت و نيز سلامت روحي دعا كند و از جمله آنكه در استجابت دعا عجله و اصرار نداشته باشد، و از جمله آنكه ابتدا (قبل از دعا خواندن) خدا را با اسماء و صفات نيكويش وصف كند، حمد و ثناي خداوند متعال را بگويد و صلوات بر خاندان وحي بفرستد و از جمله آنكه انسان به اسباب ظاهري توجه داشته باشد و همت گمارد؛ براي نمونه در رفع لكه هاي صورت به پزشك مراجعه كند تا علتيابي و درمان گردد. در عين حال با صبوري و پيگيري درمان، با رعايت آداب از دعا كردن غافل نشود. شيطان بيروني يا دروني و بيداري و خواب نبايد تو را به ترك دعا وادارد. اگر چه همت انسان بايد بزرگ باشد و در دعا كردن امور مهم را از خدا بطلبد امّا در تأكيد بر دعا كردن چنان اصرار شده است كه در روايت از دعا براي طلب امور كم ارزش و محدود دنيوي نيز منع نشده است بلكه تشويق شده است؛ چنانكه امام صادق عليه السلام فرمود:
عَلَيْكُمْ بالدُّعاءِ فَإِنَّكُمْ لا تَقَرَّبُونَ بِمِثْلِهِ وَلا تَتْرُكُوا صَغيرَةً لِصِغَرِهَا أَنْ تَدْعوا بِها إَنَّ صاحِبَ الصِّغارِ هو صاحِبُ الْكِبارِ. ( الكافي، ج2، ص 467.)بر شما باد دعا كردن. پس همانا شما به مثل چنين امري (به خدا) نزديك ميشويد (و به مقام قرب ميرسيد) و امر كوچك را ترك نكنيد به سبب كوچك بودن آنها از اينكه بخوانيد (دعا بر امر كوچك را به سبب كوچكي آن ترك نكنيد) ؛ چرا كه صاحب امور كوچك همان صاحب امور بزرگ است.
دعا سببي از همه اسباب ديگر قويتر است و دارويي براي هر درد و هر درماندگي است؛ چنانكه حضرت امام صادق عليه السلام فرمود:
عَلَيْكَ بالدُّعاءِ فإنَّهُ شِفاءٌ مِنْ كُلِّ داءٍ. (همان، ص 471.)
بر تو باد به دعا كردن كه دعا شفا براي هر دردي است.دعا پناهگاه كساني است كه در انجام كارها دچار مشكلات شده اند. دعا در تغيير قضاي الهي نيز ميتواند مؤثر باشد؛ چنان كه در روايت آمده است:
الدُّعاءُ يَرُدُّ الْقَضاءَ وَ قَدْ أُبْرِمَ إِبْراما. (همان، ص 470.)
دعا قضاي الهي را ردّ ميكند ولو اينكه آن قضا محكم شده باشد محكم شدني.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید