پرسش. وقتي يكي از اتباع خارجي وارد ايران ميشود، موظف به رعايت حجاب است؛ چرا كه قانون كشور ايران چنين حكمي را به دنبال دارد. چرا كشوري مثل رانسه نمي تواند قانون خود را در منع حجاب به مسلمانان تحميل كند؟ تفاوت اين دو در چيست؟
پاسخ: تفاوت در نوع حكومت اين كشورهاست. حكومت ايران حكومتي اسلامي است كه اقتضائات خاص خود را دارد؛ از جمله اين اقتضائات، محدوديتهايي است كه بر اساس قانون اساسي ـ كه مبتني بر دين اسلام است ـ ايجاد ميشود امّا حكومت فرانسه حكومت سكولار است كه طبق تعريف بايد همه افراد جامعه را در انتخاب نوع دين و نوع پوشش آزاد بگذارد. افزون بر اينكه آنچه پرسش كننده فرض كرده است تحقق خارجي ندارد؛ به اين بيان كه قانون حكومت فرانسه اين نيست كه هر كسي وارد اين كشور ميشود ملزم به برداشتن حجاب است بلكه قانون منع حجاب تنها در مورد اداره ها و مدارس جاري است؛ در
حالي كه نگاه حكومت اسلامي اين است كه بي حجابي همانند ويروسي است كه نبايد وارد كشور شود و در قرنطينه آن را رفع كرده، بعد اجازه ورود داده ميشود.
مضاف بر اينكه حجاب براساس عقل و فطرت انساني است كه هرزني دور از اغراض ديگر به برتري پوشيده بودن حكم ميكند. (رجوع شود به كتاب مسأله حجاب، شهيد مطهري.) بر همين مبناست كه قانون پوشيده ماندن منافي با حقوق فطري انسان نيست. گذشته از اين مبنا، هيچ مسلماني حاضر نيست براي رسيدن به منافع دنيوي مثل جذب كار يا تحصيل از دين خود بگذرد. در حالي كه مهد دموكراسي، فرانسه، بر خلاف دين مسلمانان، قانوني را وضع كرده است كه نتيجهاش محروم شدن بسياري از مسلمانان از شغل و تحصيل است.
نكته ديگر اينكه اگر بين اسلام و قانوني از قوانين بين المللي منافات وجود داشته باشد، اسلام ترجيح دارد؛ حتي اگر با مواد منشور حقوق بشر در تنافي باشد؛ به خلاف قانون حكومت اسلامي؛ حاكم اسلامي ميتواند از باب ولايت و بر اساس مصالح نظام اسلامي حكمي را صادر كند. اين حكم، اجتماعي است نه شخصي ولي افراد موظفند در زندگي اجتماعي كه در اين كشور انتخاب كردهاند به آن پايبند باشند؛ همانند حكم محجبه بودن همه افراد حتي اتباع خارجي.
در نگاه كلي اسلام در همه مواردي كه مربوط به زندگي از فردي و اجتماعي، سخن دارد و كلام دين همان سخن فطرت بشر است و در مقام مقايسه بر قوانين بشري ترجيح عقلاني دارد. نامه اميرمؤمنان عليهالسلام به مالك اشتر نماد حقوق بشري است كه دين ترسيم ميكند. احكام و حدود شرعي حتي قصاص توجيه عقلاني دارند در حالي كه صرف به زندان افكندن مفاسدي را به دنبال خواهد داشت. افزون بر اينكه همه جرمشناسان به حذف احكام به ظاهر خشن مثل اعدام معتقد نيستند. به نظر ميرسد بايد براي رساندن پيام اسلام به جهان تلاش كرد. يكي از پيامها جهاني اسلام، اين است كه امور شرعي در اسلام منطبق بر تكوين است؛ از جمله حجاب مطابق با طبيعت و فطرت آدمي است.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید