آثارخانوادگي
حاكم شدن نزاع و اختلاف به جاي آرامش و صفا و محبّت
قَالَ الصَّادِقُ عليه السلام : إِنَّ الْمَلَائِكَةَ لَا تَدْخُلُ بَيْتاً فِيهِ كَلْبٌ .
وسائلالشيعة ، ج 5 ، ص 175
حضرت صادق عليه السلام مي فرمايد : به تحقيق ملائكه [ كه مظهرِ رحمتِ خداوند مي باشند ] در خانه اي در آن سگ باشد داخل نمي شوند .[ اين روايت يك معناي ظاهري دارد كه همين سگِ عرفي است و يك معناي باطني دارد كه در وجود هر انساني كه اخلاقِ رذيله باشد رحمتِ خداوند بر او نازل نمي شود و همچنين در هر خانواده اي كه اخلاق حيواني بر آن حاكم باشد ملائكه ؛ يعني رحمت خداوند برآن خانه نازل نمي شود ] .
حاكم شدن روحيه ي دشمني و نفرت در خانواده
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وآله و سلم : مَنْ أَصْبَحَ مُسْخِطاً لِاَبَوَيْهِ أَصْبَحَ لَهُ بَابَانِ مَفْتُوحَانِ اِلَى النّارِ وَمَنْ أَمسَى مِثْلُ ذَلِكَ وَإِنْ كَانَ وَاحِِداً فَوَاحِداً وَإِنْ ظَلَمَا وَإِنْ ظَلَمَا وَإِنْ ظَلَمَا .
إحياء علوم الدين ومعه تخريج الحافظ العراقي ، ج3 ، ص 142
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند : هركس صبح كند در حالي كه نسبت به پدر و مادرش خشمگين باشد ، صبح كرده در حالي كه دو درب از دربهاي جهنّم به رويش باز شده است و نسبت به شب هم ، چنين است و اگر نسبت به يكي از آندو خشمگين باشد يك درب به رويش باز خواهد بود اگرچه به او ظلم كرده باشند ، اگرچه به او ظلم كرده باشند ، اگرچه به او ظلم كرده باشند
ازبين رفتن انگيزه ي فرزند داشتن و تحمّل مشكلات تربيت
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه و آله وسلم : لَا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى يَتَمَنَّى أَبُو الْخَمْسَةِ أَنْ يَكُونُوا أَرْبَعَةً وَ أَبُو الْأَرْبَعَةِ أَنْ يَكُونُوا ثَلَاثَةً وَ أَبُو الثَّلَاثَةِ أَنْ يَكُونُوا اثْنَيْنِ وَ أَبُو الِاثْنَيْنِ أَنْ يَكُونَا وَاحِداً وَ أَبُو الْوَاحِدِ أَنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلَدٌ لِلَّذِي يَظْهَرُ مِنَ الْعُقُوقِ .
مستدركالوسائل ، ج 15، ص 194
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله وسلم مي فرمود :
قيامت برپا نمي شود تا اينكه كسي كه پنج فرزند دارد آرزو مي كند كه اي كاش چهار تا داشتم و كسي كه چهار فرزند دارد آرزو مي كند اي كاش سه فرزند داشتم و كسي كه سه فرزند دارد آرزو مي كند اي كاش دو فرزند داشتم و كسي كه دو فرزند دارد آرزو مي كند اي كاش يك فرزند داشتم و ان كس كه يك فرزند دارد آرزو مي كند اي كاش همان يكي را هم نداشتم ؛ زيرا از بس فرزندان بد مي شوند پدر ومادر را از داشتنِ فرزند متنفّر مي سازند .
عَنِ الرِّضَا عليه السلام قَالَ : حَرَّمَ اللَّهُ عُقُوقَ الْوَالِدَيْنِ لِمَا فِيهِ مِنَ الْخُرُوجِ مِنَ التَّوْفِيقِ لِطَاعَةِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ التَّوْقِيرِ لِلْوَالِدَيْنِ وَ تَجَنُّبِ كُفْرِ النِّعْمَةِ وَ إِبْطَالِ الشُّكْرِ وَ مَا يَدْعُو مِنْ ذَلِكَ إِلَى قِلَّةِ النَّسْلِ وَ انْقِطَاعِهِ لِمَا فِي الْعُقُوقِ مِنْ قِلَّةِ تَوْقِيرِ الْوَالِدَيْنِ وَ الْعِرْفَانِ بِحَقِّهِمَا وَ قَطْعِ الْأَرْحَامِ وَ الزُّهْدِ مِنَ الْوَالِدَيْنِ فِي الْوَلَدِ وَ تَرْكِ التَّرْبِيَةِ بِعِلَّةِ تَرْكِ الْوَلَدِ بِرَّهُمَا .
بحارالأنوار ، ج 71 ، ص 74
حضرت رضا عليه السلام [ در تبيين برخي از علل حرام شدن عقوق والدين در دين ] :مي فرمايند :
خداوند عقوق والدين را حرام قرار داده زيرا انسان را از توفيق بندگي خداوند ، و احترام گذاردنِ به والدين خارج ساخته ، و سببِ كفرانِ نعمت ، و شاكر و قدر شناس نبودن مي گردد ، و همچنين سبب مي شود كه نسل بشر ،كم و منقرض گردد چون عقوق والدين موجب مي شود كه حرمت پدر و مادر حفظ نشده و حقّشان شناخته نگردد و در نتيجه سببِ قطع رحم شده و پدر و مادرها نسبت به داشتنِ فرزند و تحمّلِ تربيت آنان بي رغبت گردند .
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید