تناقضات عهد عتيق
يکي از نقدهايي که در سطح گسترده بر کتاب مقدس وارد ميشود و بخشي از ساير نقدهاي کتاب مقدس را هم به خود اختصاص داده است، تناقضات کتاب مقدس است. تعدد نويسندگان کتاب مقدس در کنار عوامل ديگر، خطاهاي بسياري را در اين کتاب وارد کرده است و در بسياري از موارد سخن را به تناقض گويي کشانده است. برخي از اين تناقضها سبب ايراد اشکالات اساسي و عقيدتي بر اين کتاب ميشوند، اما برخي ديگر چندان مهم نيستند؛ هر چند از اين باب که خود نوعي تناقض و نقص در يک کتاب آسماني يک دين به شمار مي آيند، قابل تاملند.
خداوند متعال در قرآن مجيد ميفرمايد: «وَلَوْ کَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللهِ لَوَجَدُواْ فِيهِ اخْتِلاَفاً کَثِيراً» (النساء82:)؛ اگر اين کتاب از نزد غير خدا بود هر آيينه در آن اختلاف فراواني يافت ميشد. وجود تناقض در يک کتاب ميتواند نشانه اين باشد که آن کتاب آسماني نيست و يا حداقل مورد تحريف واقع شده است. دانشمندان مسيحي خود به وجود اين تناقضات معترف اند، اما منشأ آن را اشتباه نسخه برداران مي دانند و برخي از آنها را نيز توجيه ميکنند.
يهوشافاط بتکده هاي روي تپه را خراب کرد يا خير
يهوشافاط يکي از پادشاهان بني اسرائيل بود وي در دوران سلطنت خود کارهاي بيشماري انجام داد و خداوند را با جان و دل خدمت کرد در زمان حکومت وي روي تپه مجاور اورشليم بت خانه هايي وجود داشت در کتاب دوم تواريخ مينويسد که يهو شافاط کارهاي بسياري انجام داد از جمله بتهاي روي تپه را خراب کرد ولي در کتاب اول پادشاهان مينويسد که او خدمات بسياري انجام داد ولي فقط بتهاي روي تپه را خراب نکرد آيا اين تناقض نيست؟
1. پس خداوند موقعيت سلطنت يهوشافاط را تحکيم نمود... يهوشافاط با دل و جان، خداوند را خدمت ميکرد. او بتکده هاي روي تپه ها را خراب کرد و بتهاي شرم آور اشيره را درهم شکست. 1 (دوم تواريخ 17 / 5.)
ولي در جاي ديگر ميگويد.
2. يهوشافاط در سن سي و پنج سالگي بر تخت نشست و بيست و پنج سال در اورشليم سلطنت کرد... 43 او هم مثل پدر خود آسا مطابق ميل خداوند عمل ميکرد به جز در يک مورد و آن اينکه بتخانه هاي روي تپه ها را از بين نبرد. (اول پادشاهان 22 / 42.)
چند مشاور پادشاه توسط نبوزردان دستگير شدند: (5 عدد يا 7 عدد)
در نبردي که بين سبط يهودا و نبوذران فرمانده لشگر بابل رخ داد کتاب مقدس آماري از دستگير شدگان توسط نبوذران ارائه مي دهد ولي اين آمار در همه موارد يکسان است فقط در قسمت مشاوران مخصوص پادشاه يهودا تناقض دارد و در يک جا تعداد آنها را 5 نفر و در جاي ديگر 7 نفر ميگويد.
1. سمراياي کاهن اعظم و صفنيا معاون او و سه نفر از نگهبانان خانه خداوند به دست نبوزردان فرمانده لشکر بابل به بابل تبعيد شدند. همچنين فرمانده سپاه يهودا و پنج مشاور پادشاه. (دوم پادشاهان 25 /) 18
2. در ضمن نبوزردان، فرمانده سپاه بابل اين افراد را نيز در مخفي گاه هايشان در شهر پيدا کرد. سرايا، کاهن اعظم و معاون او صفنيا، سه نفر از نگهبانان خانه خدا، يکي از فرماندهان لشکر با هفت نفر از مشاوران مخصوص پادشاه. (ارميا 52/) 24
يهوهياکين در چه روزي از زندان آزاد شد (بيست و هفتم ماه يا بيست و پنجم ماه)
يهوهياکين يکي از پادشاهان يهودا بود و وي مدتي در اسارت بود و در روز آزادي وي در کتاب مقدس اختلاف است يک کتاب ميگويد وي در در روز 27 ماه دوازدهم از زندان آزاد شد و در کتاب ديگر ميگويد وي در 25 ماه دوازدهم از زندان آزاد شد و هر کدام باشد اهميتي در اين مورد ندارد فقط ميتواند ما را به يک نکته برساند که نويسنده کتاب از خود رد پاهايي جا گذاشته است.
1 وقتي اويل مرودک پادشاه بابل شد، يهوهياکين، پادشاه يهودا را از زندان آزاد ساخت و اين مصادف بود با بيست و هفتمين روز از ماه دوازدهم سي و هفتمين سال اسارت يهوهياکين. (دوم پادشاهان 25 /) 27
2 در روز بيست و پنجم ماه دوازدهم از سي و هفتمين سال اسيري يهوهياکين، پادشاه يهودا، اويل مرودک به پادشاهي بابل رسيد و يهوهياکين را مورد لطف خود قرار داد و او را از زندان بيرون آورد. (ارميا 52 /) 31
مرگ هارون
در تورات داستان مرگهارون با جزئيات ذکر شده است ولي در محل وفات وي اختلاف وجود دارد
در کتاب اعداد محل وفات وي روي کوه هورا ذکر ميکند واما کتاب تثنيه که آن هم نيز از مجموعه 5 کتاب تورات است موسيره را محل در گذشت هارون عنوان ميکند و در نقشه هاي باستاني بين هورا و مسيره فاصله زيادي است
1 وقتي که به بالاي کوه رسيدند، موسي لباس کاهني را از تنهارون درآورد و به پسرش العازار پوشانيد. هارون در آنجا روي کوه (هور) 1 درگذشت. (اعداد 20: ) 28
2 سپس قوم اسرائيل از ئبيروت بني يعقان به موسيره کوچ کردند. در آنجاهارون درگذشت و مدفون گرديد و پسرش العازار به جاي او به خدمت کاهني پرداخت. (تثنيه 10: ) 6
داود چند سرباز دشمن به اسيري گرفت
در يکي ديگر از جنگهايي که داود با دشمنانش کرد در کتاب مقدس آماري از غنائمي که توسط داود گرفته شده است ارائه مي دهد اين آمار در همه موارد يکسان است فقط در قسمتي که مربوط به تعداد سربازان سواره است اختلاف دارد در يک جا سخن از هزار و هفتصد و در جاي ديگر سخن از هفت هزار است
در اين جنگ داود هزار و هفتصد سواره و دويست هزار پياده را به اسيري گرفت. (دوم سموئيل 8 /) 4
در اين جنگ داود هزار عرابه، هفت هزار سرباز سواره و بيست هزار سرباز پياده را به اسيري گرفت. (اول تواريخ 18 /) 4
داود چند عرابه به غنيمت گرفت (هفصد عرابه يا هفت هزار عرابه)
در يکي از جنگهايي که داود با سوريها انجام مي دهد تعداد زيادي از سرابازن سوري به دست لشگريان داود (ع) کشته ميشوند. اين داستان در دو کتاب جداگانه تکرار شده است. درآيد و سربازان سوري گريختند. در يک کتاب مينويسد که داود 700 عرابه و چهل هزار اسب سوار سوري را کشتند و در کتابي ديگر مينويسد: داود هفت هزار عرابه سوار و چهل هزار سرباز روسي را کشتند.
اين اشتباه از جانب خداوند است يا از جانب نسخه نويسان کتاب مقدس؟
1 داود چون اين را شنيد، همه سربازان اسرائيلي را جمع کرد و از رود اردن عبور کرده، به حيلام آمد. در آنجا با سربازان سوري وارد جنگ شد. ولي سوريها باز هم گريختند و داود و سربازانش هفتصد عرابه سوار و چهل هزار اسب سوار سوري را کشتند. (دوم سموئيل: 10) 17
2.... ولي سوريها باز هم گريختند و داود و سربازانش هفت هزار عرابه سوار و چهل هزار پياده سوري را کشتند. (اول تواريخ: 19) 18
تعداد مردان جنگي مملکت اسراييل و يهودا چند نفر بود!
داود پادشاه زماني تصميم ميگيرد از تمام لشگريانش سر شماري کند، به يواب فرمانده لشگرش دستور مي دهد از تمامي لشگريانش که از دو طيف يهودا و اسرائيل بودند سر شماري کند در گزارش پاياني که يواب خدمت داود مي دهد در تعداد سربازان طايفه يهودا دو نقل متفاوت وجود دارد در يک جا سخن از پانصد هزار و در جاي ديگر سخن از چهار صد هزار سرباز است.
1. يوآب در گزارش کار را تقديم پادشاه کرد. تعداد مردان جنگي اسرائيل هشتصد هزار و مردان جنگي يهود پانصد هزار نفر بودند. (دوم سموئيل 24 /) 9
2. او گزارش کار را تقديم پادشاه کرد. تعداد مردان جنگي در تمام اسرائيل يک ميليون و صدهزار نفر بود که از اين عده چهارصد هزار نفر از يهودا بودند. (اول تواريخ 21 /) 5
چند سال قحطي (سه سال يا هفت سال)
سرشماري داود نوعي بي اعتمادي به خداوند محسوب شد و خدا به خاطر اين بي اعتمادي داود به وي تصميم به تنبيه داود گرفت و به اين خاطر جاد نبي را نزد داود فرستاد که بين يکي از سه گزينه يکي را براي عقوبت خويش برگزيند سه گزينه عبارت بودند از سه ماه فرار از دشمن يا سه روز مرض مهلک در کشور و يا چند سال قحطي در اينکه رقم مورد نظر خداوند سه سال بوده يا هفت سال در کتاب مقدس اختلاف وجود دارد.
1. پس جاد نزد داود آمده، پيغام خداوند را به او رساند و گفت: «بين اين سه، يکي را انتخاب کن، هفت سال قحطي در کشور، سه ماه فرار از دست دشمنانت يا سه روز مرض مهلک در سرزمينت؟ » (دوم سموئيل 24 /) 13
2. جاد پيش داود آمد و پيغام خداوند را به او رسانده، گفت: «بين اين سه، يکي را انتخاب کن: سه سال قحطي، يا سه ماه فرار از دست دشمنت يا سه روز مرض مهلک و کشتار به وسيله فرشته خداوند». (اول تواريخ 21 /) 11
تعداد سرپرست کارگران حکومت سليمان (550 يا) 250
کتاب مقدس حجمي در حدود هفت برابر قران دارد ولي از نظر محتوايي عمده مطالب آن تاريخ و جزئيات تاريخي قوم بني اسرائيل است از جمله شرح مبسوطي در باره چگونگي ساخت معبد سليمان دارد و جزئيات آن را ذکر کرده مثلا تعداد کارگران و تعداد سرکارگران حتي تعداد آخورهاي که براي اسبها نياز بودند را ذکر کرده و بيشتر اين مطالب در دو کتاب مجزا هم تکرار شده از جمله اين مسائل بحثي بر سر تعداد سر کارگران ساخت معبد سليمان است.
که در کتاب اول پادشاهان ميگويد 550 سر کارگر داشته و در کتاب دوم تواريخ الايام تعداد آنها را 250 نفر ذکر کرده است.
1. پانصد و پنجاه نفر به عنوان سرپرست بر گرده هاي کارگران گمارده شده بودند. (اول پادشاهان 9 /) 23
2. دويست و پنجاه نفر نيز به عنوان سرپرست کارگران سليمان گمارده شده بودند. (دوم تاريخ 8 /) 10
البته تعداد هر مقدار باشد اهميتي در اين مورد ندارد ولي اين اندازه مي رساند که کتابي است که در آن تناقض دارد و تناقض کار خدا نيست و رد پايي است که نويسنده کتاب از خود به جا گذارده که فرمود و لو کان من غير عند الله لوجدوا فيه اختلافا کثيرا.
گنجايش حوض خانه خدا چه قدر بود: (4000ليتر يا 6000 ليتر)
وقتي سليمان هيکل و معبد مخصوصش را ساخت طبق دستور خداوند حوضي در وسط آن گماشت که در مقدار گنجايش آن حوض اختلاف است.
1. ضخامت ديواره حوض به پهناي کف دست بود. لبه آن به شکل جام بود و مانند گلبرگ سوسن به طرف بيرون باز ميشد. گنجايش آن بيش از چهل هزار ليتر بود. (اول پادشاهان 7 /) 26
2. ضخامت ديواره حوض به پهناي کف دست بود. لبه آن به شکل جام بود و مانند گلبرگ سوسن به طرف بيرون باز ميشد. گنجايش آن بيش از شصت هزار ليتر بود. (دوم تواريخ 4 /) 5
يهوهياکين، چند ساله بود که به پادشاهي رسيد: (18 ساله يا 8 ساله)
يکي ديگر از موارد تناقض در کتاب مقدس سن يهوه ياکين در موقع رسيدن به پادشاهي است در يک کتاب ميفرمايد يهوه ياکين 8 ساله بود و در جاي ديگر ميفرمايد يهوه ياکين 18 ساله بود گر چه سن او اهميت ندارد ولي اين نکته را به ما مي رساند که نسخه نويس کتاب مقدس از خود رد پاهايي به جا گذاشته و در مواردي دست برده است
1. يهوهياکين هيجده ساله بود که پادشاه يهودا شد و سه ماه در اورشليم سلطنت کرد. (دوم پادشاهان 24 /) 8
2. يهوهياکين هشت ساله بود که پادشاه شد و سه ماه و ده روز در اورشليم سلطنت کرد. (دوم تواريخ 36 /) 9
چگونگي مرگ اخزيا
اخزيا يکي از پادشاهان سبط يهودا است و با بيهوو جنگيد و شکست خورد و در جريان اين جنگ نيز کشته شد ولي در کتاب مقدس دو نقل متفاوت براي چگونگي مرگ اخزيا ذکر شده در يک جا ميفرمايد او در حين فرار از شدت جراحات مرد و در جاي ديگر ميفرمايد خير اخزيا دستگير شد واو را نزد بيهوو آوردند و بيهوو او را کشت و يک نفر چگونه ميتواند دو بار کشته بشود هم در حين فرار هم در اسارت؟
1 هنگامي که اخزيا، پادشاه يهوديا، اين وضع را ديد، به سوي شهر بيت هگان فرار کرد. بيهو به تعقيب وي پرداخت و فرياد زد: «او را هم بزنيد». پس افراد بيهوو او را در سر بالايي راهي که به شر جور مي رود و نزديک يبلعام است، در عرابه اش مجروح کردند، او توانست تا مجدد فرار کند؛ ولي در آنجا مرد. (دوم پادشاهان 9: ) 27
2 زماني که بيهوو در پي کشتار اعضاي خانواده احزاب بود، با عده اي از سران يهودا و برادرزاده هاي اخزيا رو به رو شد و ايشان را کشت؟ بيهوو در جستجوي اخزيا بود؛ سرانجام او را که در سامره پنهان شده بود، دستگير نموده، نزد بيهوو آوردند و بيهوو او را نيز کشت. (دوم تواريخ 22: ) 8
تناقضات عهد جديد
همانطور که عرض کرديم در کتاب مقدس تناقضات غير قابل انکاري وجود دارد که ما به چند نمونه آن اشاره ميکنيم:
نسب حضرت مسيح (ع)
يکي از اشکالاتي که به انجيل ميشود بحث نسب نامه عيسي مسيح است در دو انجيل لوقا و متي نسب نامه حضرت عيسي ذکر شده و در هر دو عيسي فرزند داود شناخته ميشود ولي در انجيل متي عيسي ناتان به داود مي رسد و در انجيل لوقا از سليمان به داود مي رسد با وجود اينکه ناتان و سليمان دو برادر بودند چگونه ميشود يک نفر از نسل دو برادر با هم باشد؟
1. يسي پدر داود پيغمبر بود و داود پدر سليمان بود. (متي 1: ) 6
2. پدر ناتان، داود بود. 32 پدر داود، عيسي بود. (لوقا 3: ) 31
چند روز بعد (شش يا هشت)
در اناجيل پس از نقل داستان غذا دادن عيسي به 5000 نفر با دو نقل متفاوت نقل ميکنند که چند؟ روز بعد عيسي در بالاي کوهي با الياس و موسي ملاقات کرد در اينکه اين اتفاق ملاقات با موسي در کوه چند روز پس از غذا داده به 5000 نفر رخ داده دو انجيل لوقا و مرقس دو نقل متفاوت دارند.
1. شش روز بعد، عيسي با پطرس، يعقوب و يوحنا به بالاي تپه اي رفت. کس ديگري در آنجا نبود. ناگاه صورت عيسي به طرز پرشکوهي شروع به درخشيدن کرد، 3 و لباسش درخشان و مثل برف سفيد شد. (مرقس 9: ) 2
2. هشت روز پس از اين سخنان، عيسي به همراه پطرس، يعقوب و يوحنا، بر فراز تپه اي برآمد تا دعا کند. 29 به هنگام دعا، ناگهان چهره عيسي نوراني شد و لباس و از سفيدي، چشم را خيره ميکرد. (لوقا 9) 28:
پطرس عيسي را به چه کساني انکار کرد.
عيسي مسيح قبل از دستگيري پيش گويي کرد که پطرس سه بار مسيح را انکار ميکند و اين سه بار قبل از بانگ خروس است و وقتي طبق نقل اناجيل مسيح دستگير شد و اين اتفاق رخ داد وقتي که مسيح طبق نقل اناجيل دستگير شد پطرس به جمع يهوديان نفوذ کرد و يهوديان در سه مرتبه به وي مشکوک شدند و در هر بار پطرس انکار کرد که از ياران مسيح است و نکته قابل توجه در مرتبه دوم است که هر کدام از اناجيل نقلي متفاوتي دارند.
متي اين گونه نقل ميکند بار اول: به يک کنيز؛ بار دوم: به کنيزي ديگر و بار سوم: جمعي از مردم (آنانکه ايستاده بودند) (متي 26: 69 تا) 26: 73
مرقس چنين ميگويد بار اول: به يک کنيز (از کنيزان رييس کهنه)؛ بار دوم: به همان کنيز و بار سوم: جمعي از مردم (حاضرين) (مرقس 14: 66 تا) 14: 71
و لوقا نيز اينگونه مينويسد بار اول: به يک کنيز؛ بار دوم: به يک مرد و بار سوم: به مردي ديگر (لوقا 22: 54 تا) 22: 60
منبع: / هفته نامه / پگاه حوزه / 1387 / شماره 241، مهر
نويسنده : محمد کاشاني
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید