کتابي که ار ناحيه خدا باشد به دانش ذات ذوالجلال متکي است و شک وريبي در آن نيست.در نقطه مقابل کتاب هاي بشري که تراوش فکر پديد آورنده آنهاست آينه تمام نماي همه ضعف هاي بشري است.دانش بشر از مسموعات و مکتسبات وافکار او نشاءت گرفته است و منقولاتش از ديگران نشان دهنده منابع او در علم محسوب است لذا اگر در منابع او ترديد يا خللي راه يابد اين ترديد وخلل به گفتار او هم اصابت ميکند. بهاءاله همچون هر نويسنده بشري مطالبي رااز منابع مختلف گرفته و نقل کرده وچون در آن منابع اختلاف ويا ترديد بوده اين آفات سخن اوراهم آفت زده کرده است.براي مثال او در ص5 س13 وقتي مي خواهد عدد ايمان آورندگان به نوح پيامبر را ذکر کندمي گويد: "چهل نفس يا هفتادودونفس" بودند...در وحي الهي "يا" مفهوم ندارد.براي خداوند روشن است که مومنين به نوح دقيقا چند نفربودند اگر چهل است در کتاب الهي چهل ذکر مي شود و اگر هفتاد ودو است هفتاد ودوگفته مي شود. اين اختلافات مال بشر است که چون دسترسي به واقع عالم هستي ندارندبه ترديد آمده يکي اين قول را مي گويد و ديگري قول ديگر را.يکي چهل مي گويد و ديگري هفتاد و آن ديگر عددي ديگر.بها ءاله بشري همچون ديگران است که چون مي خواهدمطلبي را بنويسد متکي بر اقوال مورخان ،اختلافات روايات در سخن او هم ساري و جاري مي شودو ناگزير مي گويد: چهل نفس يا هفتادودو نفس...نمونه ديگري از اين آفت در نوشته هاي بهاءاله در ص 6 س 9 است وقتي مي خواهدعددسنوات دعوت حضرت هود را بنويسد مي گويد : "به اختلاف اقوال..."اگر چنانچه شوقي گفته که اين کتاب معجزه الهي است و ميرزا ابوالفضل گلپايگاني مدعي شده به الهام الهي بوده و حقايق را به عين اليقين مي ديده چرا مثل ساير نويسندگان بشري حرف هايش را از کتب تاريخي اقتباس کرده و همان ترديدها و اختلافاتي که در آن کتب است به حرف هاي او هم سرايت کرده و ناگزير شده در مورد سنوات دعوت هود بگويد :"به اختلاف اقوال..." ؟!ونيز مانند همه نويسندگان بشري دچار انواع اغلاط ادبي و محتوائي شودبطوري که در دو سطر دچار سه غلط ادبي و محتوائي شود :ص8 سطر 1_3(ماء تکذيب به جاي آتش تکذيب ،آب عنصري به جاي آب معنوي ومخمود به جاي خامد)و تازه اين حجم از خطاها در کار نويسندگان رده سوم و چهارم کمتر ديده مي شود چه رسد به نويسندگان طراز اول بشري!
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید