متعه (صيغه) در مرام بهائيت بر خلاف تقوي و پرهيزكاري است لذا حكم بر حرمت آن شده است!!!
در گنجينة الاحكام صفحه 142 مي گويد و اما الازدواج الموقت حرمه الله في هذا الكور المقدس و منع النفوس عن الهوي حتي يرتد و ابرداء التقوي و هو التنزيه و التقديس بين الملاء الاعلي:
ترجمه: اما ازدواج موقت، حرام نموده است خدا آن را در اين عصر و دوره مقدس و منع كرده است مردم را از هواپرستي تا اين كه متلبس شوند به رداء پرهيزكاري و آن پاك و پاكيزگي است در ميان ملاء اعلا.
حرمت متعه
يكي از اقسام نكاح متعه است.
متعه همان نكاح است، ولي نكاح موقتي نه دائمي.
چون مرد و زني با رضايت و توافق همديگر، پس از تعيين مهر، بخواهند در ميان خودشان عقد نكاح جاري كنند، ولي نكاحيكه تا مدت معيني باشد: آنرا نكاح متعه گويند.
و در نكاح متعه شرط است كه: زوجه در عده ي مرد ديگري واقع نشده، و پس از تمام شدن و انقطاع مدت متعه نيز بنام عده چهل و پنج روز يا دو عادت صبر كند.
نكاح دائمي با نكاح موقتي از نظر آثار و محاسن و نتائج مطلوبه (با حفظ رضايت طرفين و ايام عده) كوچكترين تفاوتي نداشته، و اشخاص معترض از حقيقت متعه و شرائط آن بي اطلاعند.
سيد باب در باب سابع از واحد سادس گويد: خداوند عالم از وجود و فضل خود مرتفع فرموده در بيان حدود انقطاع را (متعه) تا آنكه بر هيچ نفسي ذلي در رضاي خدا از براي او وارد نيابد.
و ميرزا بهاء نيز از اين گفتار تقليد كرده و اين سخن را تأييد نموده است.
و در گنجينه ي احكام (ص 142) از قول عبدالبهاء نقل ميكند كه: و اما الازدواج الموقت حرمه الله في هذا الكور المقدس والنفوس عن
الهوي حتي يرتدوا برداء التقوي و هو التنزيه و التقديس بين الملأ الأعلي - و اما ازدواج موقت خداوند آنرا حرام كرده است در ايندوره پاك و مردم را از هوي پرستي منع نموده است تا برداي پرهيزكاري متلبس باشند و آن پاكيزگي و پرهيزكاريست در ميان ملأ اعلي.
ما در مقابل اين گفتار بايد بگوئيم:
1- اگر متعه هواپرستي باشد: فرقي با نكاح ندارد.
2- در صورتيكه جواز متعه بموجب قانون آسماني و دين الهي ثابت بشود: چگونه برخلاف تقوي و پرهيزكاري بوده، و دوري كردن از آن موجب قدس در ملأ اعلي خواهد بود.
3- وقتيكه يكزن عفيف و پاكدامن با نهايت آزادي و با كمال ميل و رضايت، براي عقد موقت خود را حاضر نموده، و پس از تعيين مهر و مدت و اجراي صيغه عقد، زن رسمي و زوجه حقيقي مرد شده، و خود را بتمام لوازم و آثار زوجيت حاضر ميكند؛ آيا چه عيب و اشكالي دارد؟
4- جناب ميرزا عقد انقطاع را هوي پرستي تشخيص داده، و بلهجه ي صريح از آن نهي ميكند، ولي در تزويج مادر و دختر و خواهر محذوري نديده، و سكوت اختيار ميكند.
5- براي زن در صورت غيبت زوج و تأخير از موعد (اگرچه پنج روز باشد) نه ماه ايام صبر وعده قائل شده، و پس از نه ماه اجازه ي اختيار زوج ميدهد (اگر چه با زوج اولي چهل سال زندگاني كرده باشد) و آنرا برخلاف تقوي و پرهيزكاري نمي بيند، ولي متعه را با آن خصوصيات مخالف قدس تشخيص ميدهد.
نرم افزار بهاء بي بها
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید