وینگچون (به چینی: 永春) که معنای تحتاللفظی آن «مناجات بهاری» یا «بهار جاودانه» است)، یکی از محبوبترین سبکهای هنرهای رزمی چینی است. مطابق روایتهایی که درباره ریشه اصلی این سبک نقل میشود، یکی از راهبههای معبد شائولین به نام نگ مویی نقشی کلیدی در طراحی این سبک و آموزش آن به زنی جوان به نام وینگ چون (به معنی بهار زیبا) داشتهاست و به همین جهت به هنر نگ مویی نیز معروف است.[۱]
ایده اصلی این است که، تحت فشار و استرس مبارزه، غیر ممکن است که از طریق بینایی جهت دقیق و سرعت یک حمله را تشخیص داده و تصمیمی هوشمندانه با استفاده از روشی موثر در مفابل حمله حریف گرفت. این تصمیم باید در زمانی کوتاه و قبل از فرود آمدن حمله حریف گرفته شود. ترجیحاًَ شخص باید بلافاصله حملهای را مستقیماً و محتاطانه طراحی کند. این واکنشهای غیرارادی است که تعیین میکند در صورتیکه حمله حریف در ادامه خطرساز شود، واکنش چگونه باشد. چی سائو یا «دستان چسبان» به هنرجو یاد میدهد که چگونه به طور غیر ارادی در برابر سرعت، نیرو و جهت یک حمله بر مبنای حس لامسه (حسی که مغز بسیار سریع تر از حس بینایی آن را پردازش میکند) واکنش نشان دهد.
۴- حریفت را تعقیب کن: متعاقب اصل اول در صورتیکه حریف عقب نشینی کرد، واکنش فوری یک وینگ چون کار ادامه به حرکت رو به جلویش است، نه اینکه به حریفش اجازه دهد تا خودش را پیدا کرده و فرصتی هر چند اندک برای تجدید نظر در استراتژی حملهاش پید کند. بسیاری از سبکها که تکیه بر سرنخهای بصری دارند ترجیح میدهند که یک گام به عقب بگذارند، اندکی صبر کنند و حملههای بعدی را طرح ریزی کنند که معمولاً میتوان به این نکته در مبارزات ورزشی و تورنُمنتی پی برد.
متد آموزشی وینگ چون بر مبنای توسعه رفلکسها یا همان عکس العملهای بدن است. روشهای آموزش در قالبهای متنوعی دسته بندی میشوند که تعدادی از آنها پس از گذراندن دوره هنرجویی و اخذ درجه استادی یاد گرفته میشود.
در واقع تکنیکهایی که در لات سائو انجام میشود همان تکنیکهایی میباشد که در چی سائو انجام میشود و تفاوت در ان است که اموزش تکنیک در لات سائو برای هنرجویاتی میباشد که هنوز چی سائو را فرا نگرفته.
فرمهای مقدماتی وینگ چون در بستهٔ آموزشی دوره شاگردی قرار دارد، کاربرد و تکنیکهای بیشتر در فرمهای بعدی آموزش داده میشوند. در متد وینگ چون هدف هر دوره، آموزش در حد نیاز هنرجو میباشد، از این حیث که در هر دوره، آموزش بر مبنای آن چیزی است که از قبل هنرجو آموختهاست. بدین ترتیب فرد به سرعت درک بیشتری نسبت به داشتههای قبلی و جدیدش پیدا میکند. ممکن است هنرجو در ابتدا قسمتهای مقدماتی راوقتی که آموزش میبیند، بطور کامل درک نکند (اگرچه با توضیحات مربی با توجه به درجهاش درک محدودی نسبت به آنها پیدا میکند)، به هر حال آموزشهای اولیه به عنوان شالودهٔ اصلی در درجات بالاتر محسوب میشود.
سیو نیم تائو یا «فرم ایدههای کوچک» شامل فرم پا به همراه حرکات سنتی دست میباشد. سیو نیم تائو اولین فرم وینگ چون می باشد .این فرم شامل حرکات دست که همگی در حالت نشست سائو چانگ (نشست وینگ چون)اجرا می شود می باشد.در این فرم از حرکات پا (جابجایی و لگد)خبری نیست . هنرجو با فراگیری این فرم اولین گام را جهت اشنایی با وینگ چون برداشته.در این مرحله از هنر جو انتظار می رود اصول و قواعد وینگ چون را درک کرده (انعطاف داشته باش تا شکسته نشوی)وتوانایی اجرای دان چی(چی سائو با یک دست)را کسب کرده باشد.
هنرجو پس از فراگیری قسمت اول وینگ چون(سیو نیم تائو)امادگی فراگیری چام کیو را بدست می اورد. در این مرحله به هنرجو چی سائو(کار با نیروی حریف به گونه ای که نیاز به قدرت نباشد ) اموزش داده میشود.چی سائو یک تمرین برای کسب مهارت در مبارزه برای فاصله نزدیک میباشدولی اصول حاکم بر چی سائو برای فواصل دور نیز صادق میباشد. در این مرحله از هنرجو انتظار می رود که با سلاحهای خود اشنا شده و به گونه تمرین کرده باشد که سلاحهایش کاربردی باشد.
چی سائو فرمهای گوناگونی دارد که قسمتی ار آنها تنها وقتی آموزش داده میشود که فرد به یک مربی باصلاحیت تبدیل شده باشد. در زیر جزئیات بیشتری در مورد فرمهای پیشرفته وینگ چون میخوانید:
بیو جی (به معنای «انگشتان پیشرو») کاربرد تکنیکهای دست (منظور از دست در اینجا، کف دست میباشد) باز را در بر میگیرد.(در مقابل تکنیکهای دست بسته (همان مشت))یه همین خاطر است که این اسم بر آن نهاده شدهاست.
موک یان جونگ لفظ به لفظ به معنای «ستون چوبی که به عنوان یک آدمک استفاده میشود» میباشد، در واقع جای یک حریف فرضی تمرینی را میگیرد. اگرچه آدمک چوبی را نمیتوان به عنوان یک حریف هوشمند در نظر گرفت اما میتواند نماینده نیرو و انرژی حریف باشد.
بر خلاف مدل آموزش سنتی استاد-شاگردی که یک شاگرد سالها یا حتی تا اخر عمر به دنبال استادش بود، متد آموزشی IWTA به همه هنرجویان تضمین میدهد که در هر درجه تحصیلات کامل را دریافت کند. یک فرد پر مشغله که در هفته تنها دو بار فرصت ورزش کردن دارد، هرگز ایدههای مهمی که همکلاسیهای تمام وقت، که ظاهراً همیشه در کلاس هستند (که یک امتیاز ناعادلانهاست)، دریافت میکنند را از دست نمیدهد.
در بعضی مدارس درجات مختلف با تی شرتهای مختلف مشخص میشوند، مثل لباس با رنگ سفید تا درجه پنجم، خاکستری برای درجه ۵ تا ۸ و مشکی برای درجه ۹ تا ۱۲.
هر یک از اسمهای سه قسمت ایده و کانونی مرکزی در ورای چگونگی مبارزه دارد که در نسبت به همان سطح انتظار میرود. از یک تکنسین انتظار میرود که با تکنیکهایش مبارزه کند. از یک پراکتسین انتظار میرود که یک مبارز تجربی کامل باشد و یک فیلسوف باید عناصر عقلی و معنوی را به خوبی درک کرده باشد.
پس از مرگ استاد ییپ من شاگردهای ایشان از جمله دو فرزندش ییپ چون و ییپ چینگ و برخی از شاگردانش مانند جیم فونگ، لوک ییو، ویلیام چونگ،[۲] لئونگ شنگ، ولو من کم، چیو یان، لی وینگ و ییپ بو چینگ هر کدام یک سازمان یا فدراسیون در کشورهای مختلف جهان تشکیل دادند و ادامه به تدریس وینگ چون به شاگردان جدید کردند. یکی از معروفترین آنها لئونگ تینگ بود که شاگرد لئونگ شنگ، شاگرد ییپ من، بوده و مؤسس سازمان بینالمللی وینگ چون (WT) است. این سازمان به علت داشتن شاگردانی همچو کیت کرنشپشت و امین بزتپ به شهرت زیادی رسید. این سازمان در بیش از ۶۰ کشور دنیا شعبه داشته و طرفداران بسیاری در دنیای غرب دارد. امروزه بیش از ۲۰۰۰ مدرسه وینگ چون تنها در اروپا وجود دارد، که بیشتر آنها در کشور آلمان و همسایگانش میباشد. با بیش از ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ هنرجو در سرتاسر دنیا، این سازمان یکی از بزرگترین سازمانهای هنرهای رزمی میباشد. سازمان این رشد و ترقی را اساساً مدیون شاگرد ارشد آلمانی لئونگ تینگ، یعنی کیت کرنشپشت میباشد. سازمان اروپایی وینگ چون در قصر لانگنزل در کشور آلمان واقع شدهاست که بطور تمام وقت و بیش از ۶ ساعت در روز، وینگ چون را به هنرجویان علاقهمند آموزش میدهد.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید