اصطلاحات مرسوم در رشته اتومبیل رانی
از آنجاییکه بعضی از اصطلاحات به کاررفته در نوشتارها برای همگان شناخته شده نیست و همچنین خیلی از افراد تصور درستی از بعضی اصطلاحات ندارند تصمیم گرفتیم تا در این قسمت به تعریف اسامی و اصطلاحاتی که در مقوله اتومبیل به کار می رود بپردازیم.
امیدواریم سطح اطلاعات کاربران بالا رفته و همچنین بحثها و مقالات و گزارشات برای همگان مفهوم بوده و مفید واقع شود.
(Under Steer) آندر استیر:
که به معنای کم پیچی می باشد به حالتی گفته می شود که در پیچ اتومبیل از فرمان تبعیت نکرده و علیرغم زاویه چرخها سر اتومبیل با سر خوردن اندکی شروع به انحراف به بیرون از پیچ می کند. این حالت بیشتر در اتومبیلهای دیفرانسیل جلو روی می دهد و با رها نمودن گاز اصلاح می شود.
(Start) استارت:
خط آغاز هر مسابقه ریس یا رالی و غیره را گویند که کلیه شرکت کنندگان در پشت آن قرارگرفته و با سبز شدن چراغ و یا علامت پرچمدار شروع به حرکت می کنند.
(Stress bar) استرس بار:
به نوعی اتصالات بسیار مستحکم گفته می شود که بین دو سر کمک فنرهای اتومبیل نصب شده و باعث می گردد در مانور های سریع فشار وارد بر اتاق کاهش یابد و مانع از تغییر شکل اتاق و افزایش فاصله فنرها و برهم خوردن کمبر چرخها می گردد.
(Slalom) اسلالوم:
نوعی مسابقه مارپیچ است که به صورت تک نفره و در یک مسیر که با مانعی همچون کله قندی طراحی شده انجام می شود و ملاک موفقیت در آن مانور خوب بین موانع و سرعت مناسب در عبور از آنهاست. به طوریکه مسیر در بهترین زمان و کمترین خطای ممکن طی شود.
(Slick) اسلیک:
نوعی لاستیک بدون عاج است که از جنس نرم به خصوصی است و روی آسفالت خشک چسبندگی خوبی دارد. این نوع لاستیک با گرم شدن چسبندگی فوق العاده ای پیدا می کند. همچنین به دلیل نداشتن عاج بر روی مسیر خیس و لغزنده اصلاً کارایی ندارد.
(Over Steer) اور استیر:
که به معنای زیاد پیچی می باشد به حالتی گفته می شود که در پیچ با آن که فرمان اتومبیل مقدار کمی پیچیده است اما قسمت عقب اتومبیل (بر اثر سر خوردن) شروع به انحراف به خارج از پیچ می کند و اتومبیل بیش از حد لازم به سمت پیچ می پیچد و به بیرون از پیچ منحرف می شود.
این حالت بیشتر در اتومبیلهای دیفرانسیل عقب روی می دهد و با رها نمودن گاز اصلاح می شود چنانچه اصلاح نشود منجر به اسپین می شود.
(Spin) اسپین:
چنانچه حالت اور استیر اصلاح نشود اتومبیل بسته به سرعتی که دارد به دور خود چرخیده و از مسیر خارج می شود که به این حالت اسپین زدن گفته می شود.
(در مورد لاستیک)
(Profile) پروفایل:
به دیواره لاستیک گفته می شود. یعنی حد فاصل دایره داخلی و محیط خارجی لاستیک. هرچه این دیواره کوتاه تر باشد اتومبیل از هندلینگ یا فرمان پذیری بهتری برخوردار خواهد بود و البته اطلاعات دقیقتری از برجستگی های راه به راننده منتقل خواهد شد. و همچنین ناهمواریها صدمات بیشتری را به سیستم تعلیق اتومبیل وارد خواهند کرد. این دیواره در روی لاستیک به صورت درصدی از پهنای لاستیک بیان شده است.
(در مورد سر سیلندر)
(Polish) (پولیش) (پالیش):
عبارت است از تراشکاری بسیار ظریف سر سیلندر که موجب کاهش حجم اتاقک انفجار و در نتیجه بالا رفتن نسبت تراکم و بالتبع افزایش قدرت و گشتاور خواهد شد. ناگفته نماند که این کار بسیار حساس می باشد. بدین معنی که دامنه این تراش به ۱ میلیمتر نمی رسد. چرا که موجب بالا رفتن بیش از حد دمای موتور و آسیب رسیدن به سر سیلندر و اجزای آن خواهد شد.
(Toe) تو:
به زاویه افقی چرخها با راستای طولی اتومبیل گفته می شود.چنانچه چرخها به سمت داخل متمایل باشند تو این (Toe in) و چنانچه این تمایل به سمت بیرون باشد تو آوت (Toe out)نامیده می شود.
(Tuning) تیونینگ:
به مجموعه اقداماتی گفته می شود که جهت بهینه سازی قسمتهای مختلف اتومبیل صورت می گیرد که :شامل موارد زیر می باشد.
(Body Tuning) بهینه سازی بدنه:
این مورد شامل تغییرات در گلگیرها، رکابها، درب صندوق، درپوش موتور، سپرها، سقف و یا افزدون کیت آیرودینامیک شامل اسپویلر، زیر رکاب، فلاپ و غیره به بدنه می باشد که موجب پایداری بیشتر اتومبیل در برابر جریان شدید هوا و هندلینگ بهتر می شود. ضمن اینکه خودرو ظاهر جذابتری پیدا می کند.
۱) بهینه سازی سیستم تعلیق
۲) بهینه سازی سیستم فرمان
۳) بهینه سازی زیر بندی اتومبیل
۴ تقویت موتور و گیربکس
مجموعه اقداماتی روی پیشرانه اتومبیل که از افزودن و یا تعویض بعضی قطعات گرفته تا تعویض کامل موتور و گیربکس را در بر می گیرد.
حجم موتور:
به مجموع حجم محفظه هایی از سیلندر گفته می شود که پیستونها در آن در حرکتند و سوخت موجود در آن را متراکم می کنند که برابراست باV=۴*(r*r*۳.۱۴)*h
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید