ورزش موتور سواری به صورت آماتور در ایران از سالهای ۱۳۲۸ با ورود موتور های انگلیسی به کشور آغاز شد عده ای از دوست داران شروع به برپایی برنامه های نمایشی در نقاطی مثل میدان ارک تهران و جلالیه نمودند که این برنامه عمدتاً در روزهای تعطیل اتفاق می افتاد .پس از ورود اولین موتور های ژاپنی به ایران در سال ۱۳۴۰ یکی از وارد کنندگان برای تبلیغ اقدام به برگزاری یک دوره مسابقه به صورت تور بین تهران- مشهد نمود که در این مسابقه مرحوم حاج حسین پیرهادی ،مرحوم حاج علی باقری ومرحوم حاج اصغر حمیدی به ترتیب نفرات اول تا سوم این مسابقات شدند . این نفرات همگی از فروشندگان دوچرخه و موتور در تهران و مشهد در آن سالها بودند .در سال ۱۳۵۰ با افزایش واردات موتور های ژاپنی عده ای از جوانان در مناطق تهرانپارس (گردنه قرچک ) و آب انبار شاد آباد در روزهای تعطیل اقدام به حرکات نمایشی و پرشی از روی اتومبیل نمودند و در همان زمان اقدام به راه اندازی موتور کلوپ ایران نمودند .
در آن تشکل ورزشی آقایان مرحوم مجتبی کوکبی ،قاسم بروجردی ،مصطفی رهنما ،اسماعیل شاه حسینی ،محمد تقی بادیه نشین ،محرم فریاد شیران ،جواد و داود روشن حضور داشتند .در سال ۱۳۵۳ با تلاش و حمایت دو تن ازوارد کنندگان موتور سیکلت مرحوم توسلی و مرحوم نوریانی دو قهرمان موتور سواری به نامهای ایوایو از ژاپن و چیگر اویلی از چک در ایران حضور یافته و برنانمه های آموزشی و مسابقات موتورکراس را در کشور پایه ریزی نمودند .
ویلی یک مسابقه را در شهران اجرا نمود و ایوایو نیز مسابقات موتور کراس و تریل را در تهران ،اصفهان ،شیراز و اهواز اجرا نمود و در این مسابقه کشورهای ایران ،آلمان، اتریش ،ژاپن و آمریکا با ۱۶۰ موتور سوار حضور داشتند . در آن سالها یک مسابقه خوب تحت عنوان صعود به قله توچال برگزار گردید بعضی از نفرات به شرح ذیل موفق شدند به قله برسند من جمله تیمور شاهی ،قاسم فیروزی ایوایو از ژاپن ،حسین قربانی ، جواد روشن ،اسماعیل شاه حسینی ،محمد تقی بادیه نشین ،توحید ثمری ، هئو فاکریان و محرم فریاد شیران در آن سالها تیم های یاماها (مرحوم توسلی ) مایکو (مرحوم نوریانی ) هوندا و ….. در مسابقات فعالیت کاملی داشتند پیست موتور سواری شهران برای مسابقات موتورکراس آماده شد و تیمها زیر نظر کارخانجات و نمایندگی ها تشکیل گردید و انجمن موتورسواران ایران در سال ۱۳۵۵ زیر نظر سازمان تربیت بدنی تاسیس شد اگر چه پس از پیروزی انقلاب اسلامی دو سال فعالیت آن تعطیل گردید اما با کارایی موتور سواران در دفاع مقدس ورزش موتور سواری به صورت رسمی بار دیگرکار خود را پیگیری نمود و تبدیل به فدراسیون گردید و در سال ۱۹۸۹ به عضویت فدراسیون جهانی FIM در آمد و در نهایت با اضافه شدن رشته اتومبیلرانی به آن فدراسیون موتور سواری و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران تشکیل و آغاز به کار نمود .
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید