[140]
وسوسه در غسل یکی از انواع وسواس است، در حالی که غسل عمل بسیار ساده شستن تمام اعضای بدن است، با نیت، قصد قربت و ترتیب، ولی بعضی از مبتلایان به وسواس، هم چنان که در وضو، آن همه وسواس می کنند، در غسل گرفتارترند.
در این جا، باز وقت فضیلت عبادت از دست می رود، در آب، اسراف می شود و نتایج شوم دیگر به بار می آید، در حالی که بسیاری از بزرگان دین شناس، باتقوا، پرهیزکار و آشنا به مسائل و احکام طهارت و نجاست، تنها با یک لیوان آب، غسل می نموده اند. در این جا، برخی از روایاتی که مقدار وزن آب مصرف وضو و غسل را تعیین نموده اند، به عنوان برنامه و الگوی عملی دینداران می آید تا به آن عمل کنند و از بلای وسواس، در امان بمانند.
قالَ رَسُولُ اللّه صلی الله علیه و آله : «اَلْوُضُوءُ مُدٌّ وَ الْغُسْلُ صاعٌ وَ سَیأْتی أَقْوامٌ بَعْدی یسْتَقِلُّونَ فَأُولئِک عَلی خَلافِ سُنَّتی وَ الثّابِتُ عَلی سُنَّتی مَعِی فی خَطِیرَةِ الْقُدْسِ»؛(126)
رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرموده است: «یک مد آب (یعنی کمتر از یک کیلو)، برای وضو و یک صاع (سه کیلو) آب برای غسل کافی است، و افرادی در آینده، این مقدار را کم می پندارند. آنان خلاف روش و سنت من رفتار می نمایند و کسی که بر سنت من ثابت قدم و وفادار باشد، در بهشت با من خواهد بود».
[141]
آری، تهدید و تشویقی بالاتر از این فرمایش سرور کائنات صلی الله علیه و آله برای پیروانش، که امت مرحومه نامیده می شوند، نخواهد بود. جا دارد که کسانی که به ویژه در طهارت و نجاست، مبتلا به وسواس شده اند، قدری بیندیشند و خود را از آورنده احکام الهی و شخص اول اسلام، بهتر و داناتر ندانند و به روش معمولی و متعارف همگانی، عمل نمایند تا با آن حضرت در بهشت برین باشند، و گر نه، از برهان خلف ثابت می شود که در اثر وسوسه های شیطانی و عمل نکردن به احکام الهی، ضمن دشواری های دنیوی، باید در آتش جهنم اخروی جاویدان بمانند.
126. وسائل، ج 1، حدیث 6، باب 5، ج 1، ص 329.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید