شخصی براساس آموختههای خود[1] به این کیفیّت غسل کرده است که: ابتدا سر و گردن، بعد سمت راست، سپس سمت چپ و پس از آن عورت و ناف را مثل سایر اعضا میشسته و مواظبت نمیکرده که عورت و ناف را یک بار با سمت راست و یک بار با سمت چپ بشوید:
الف. آیا غسل او صحیح است؟
ب. حکم نماز و روزههایی را که با اتکا به این غسل انجام داده، چیست؟
حضرت آیةالله بهجت؛ معمولاً در غسلها، ناف و عورتین هم غسل داده میشود. به حد واجب آن ولو توجه هم نداشته باشد، لذا اگر احتمال شسته شدن اینطوری بوده، آن غسلها صحیح بوده و نماز و روزهها هم درست بوده است.
حضرت آیةالله خامنهای؛ شستن تمام عورت و ناف، یک بار با طرف راست و بار دیگر با طرف چپ، لازم نیست، بلکه شستن نصف آنها با هر طرف کفایت میکند و نیز توجه به شسته شدن این اعضا به طور جداگانه لازم نیست، بلکه همین مقدار که به نیّت غسل طرف راست بدن و سپس طرف چپ را شسته باشد و به این اندامها نیز آب رسیده باشد، کافی است؛ هرچند هنگام غسل توجّه به آنها نداشته باشد؛ و بر فرض یقین به شسته نشدن قسمتی از بدن، غسل صحیح نیست و نمازهایی که با این حال خوانده باید اعاده شود، ولی روزهها صحیح است.
حضرت آیةالله سیستانی؛ ترتیب بین راست و چپ واجب نیست؛ گرچه بهتر است.
حضرت آیةالله فاضل لنکرانی1؛ الف. اگر ناف و عورت او با سمت راست شسته نمیشده غسل او باطل است والاّ صحیح میباشد.
ب. روزههای او در هر حال صحیح است، ولی اگر غسل باطل باشد نمازها باطل بوده و باید قضا کنید.
کفایت غسل از وضو
کدام یک از غسلهای واجب و مستحب برای نماز کفایت از وضو میکند؟
حضرت امام خمینی(ره)[2] و حضرت آیةالله اراکی[3]؛ سی که غسل جنابت کرده نباید برای نماز وضو بگیرد، ولی با غسلهای دیگر نمیشود نماز خواند و باید وضو هم بگیرد.
حضرت آیةالله بهجت[4]؛ سی که غسل جنابت کرده، نباید برای نماز وضو بگیرد، ولی در غسلهای دیگر برای نماز باید وضو بگیرد.
حضرت آیةالله تبریزی1 [5]؛ کسی که غسل جنابت کرده نباید برای نماز وضو بگیرد، بلکه با غسلهای دیگر واجب غیر از غسل استحاضه متوسطه و غسلهای مستحب که در مسألهی 651 توضیح المسایل میآید نیز میتواند بدون وضو نماز بخواند، اگرچه احتیاط مستحب آن است که وضو هم بگیرد.
حضرت آیةالله خامنهای[6]؛ غیر از غسل جنابت بقیهی غسلها کفایت از وضو نمیکند.
حضرت آیةالله خویی1[7]؛ کسی که غسل جنابت کرده، نباید برای نماز وضو بگیرد، بلکه با غسلهای دیگر واجب غیر از غسل استحاضهی متوسطه و غسلهای مستحب که در مسألهی 651 رساله میآید نیز میتواند بدون وضو نماز بخواند، اگرچه احتیاط مستحب آن است که وضو هم بگیرد.
حضرت آیةالله سیستانی[8]؛ کسی که غسل جنابت کرده نباید برای نماز وضو بگیرد، بلکه با غسلهای دیگر واجب غیر از غسل استحاضهی متوسطه و با غسلهای مستحب که در مسألهی 634 رساله میآید نیز میتواند بدون وضو نماز بخواند، اگرچه احتیاط مستحب آن است که وضو هم بگیرد.
حضرت آیةالله شبیری زنجانی[9]؛ کسی که غسل جنابت کرده نباید برای نماز وضو بگیرد، البته در صورتی که احتمال عدم صحت غسل انجام شده را بدهد میتواند رجاءً وضو بگیرد و با غسلهای واجب دیگر غیر از غسل استحاضه یا غسلهای مستحب که استحباب آن ثابت است و تفصیل آن در مسألهی 951 رساله میآید، نیز میتواند بدون وضو نماز بخواند اگرچه احتیاط مستحب آن است که وضو بگیرد و در غسلهایی که میباید رجاءً انجام داد باید وضو گرفت.
حضرت آیةالله صافی گلپایگانی[10]؛ کسی که غسل جنابت کرده نباید برای نماز وضو بگیرد، ولی با غسلهای دیگر نمیشود نماز خواند و باید وضو هم بگیرد.
حضرت آیةالله فاضل لنکرانی1؛ خیر. فقط با غسل جنابت است که میتواند بدون وضو نماز خواند.
حضرت آیةالله گلپایگانی1[11]؛ کسی که غسل جنابت کرده نباید برای نماز وضو بگیرد، ولی با غسلهای دیگر نمیشود نماز خواند و باید وضو هم گرفت.
حضرت آیةالله مکارم شیرازی[12]؛ با هر غسلی میتوان نماز خواند و وضو واجب نیست، خواه جنابت باشد یا غیر آن، واجب باشد یا مستحب، ولی احتیاط مستحب آن است که در غیر غسل جنابت وضو بگیرد.
حضرت آیةالله نوری همدانی[13]؛ کسی که غسل جنابت کرده نباید برای نماز وضو بگیرد، بلکه با غسلهای دیگر واجب غیر از غسل استحاضه متوسطه و همچنین با غسلهای مستحب که در ضمن مسألهی 645 رساله تا بند 9 ذکر شده است (غسلهای مستحبی که استحبابش محرز است) نیز میتواند بدون وضو نماز بخواند؛ گرچه احتیاط مستحب آن است که وضو هم بگیرد.
حضرت آیةالله وحید خراسانی[14]؛ کسی که غسل جنابت کرده، نباید برای نماز وضو بگیرد، بلکه با غسلهای دیگر واجب غیر از غسل استحاضهی متوسطه و با غسلهای مستحب که در مسألهی 650 رساله میآید نیز میتواند بدون وضو نماز بخواند؛ گرچه احتیاط مستحب آن است که وضو هم بگیرد.
--------------------------------------------------------------------------------
[1] نامه جامعه > آذر 1387 - شماره 51 > فقه و زندگی
[2] توضیح المسایل، ص 50 ، م 391
[3] توضیح المسایل، ص 69 ، م 387
[4] توضیح المسایل، ص 77، م 381
[5] توضیح المسایل، ص76، م 397
[6] اجوبة الاستفتائات، ص 35 با استفاده از س 188.
[7] توضیح المسایل، ص 66 ، م 397.
[8] توضیح المسایل، ص 77 ، م 389.
[9] توضیح المسایل، ص 94 ، م 397.
[10] توضیح المسایل، ص 76، م 397.
[11] توضیح المسایل، ص 66 ، م 397.
[12] توضیح المسایل، ص 79، م 401.
[13] توضیح المسایل، ص 81 ، م 392.
[14] توضیح المسایل، ص 261، م 397.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید