تدبير ش 77 مرداد 91
لزوم جدي گرفتن اظهارات دانشجويان
مسئولين محترم! ... خواهش ميكنم اظهارات دانشجوها را جدي بگيرند! درست است كه حالا يك دانشجو دارد حرف ميزند، اما آنچه كه گفته شد، با آگاهياي كه انسان از فضاي دانشجويي دارد، غالباً حرفهاي فضاي دانشجويي است، نه حرفهاي يك نفر؛ لذا بايد به اينها توجه شود.4 4. ۹۱/۰۵/۱۶ بيانات در ديدار دانشجويان
ضرورت حضور مسئولين درجلسات دانشجويي
من عقيدهام اين است كه: مسئولين بايد در دانشگاهها شركت كنند؛ رؤساي سه قوه، مسئولين مياني، رئيس صدا و سيما، مسئولين سپاه و نيروهاي مسلح؛ اينها بروند با دانشجوها جلسه بگذارند و حرفهاي گفتني دانشجوها را بشنوند. و من به شما عرض بكنم: آنها هم براي دانشجوها حرفهاي گفتني زيادي دارند. هيچ چيزي جاي اين گفتگوي رو در رو و چهره به چهره را نميگيرد؛ هماني كه سنت قديمي روحانيون ما بوده كه بنشينند روي منبر، با مردم چهره به چهره حرف بزنند. در اين كار، يك اثري هست. ... اين كار تأثير دارد؛ هم آنها ميشنوند، هم ميشنوانند. خيلي از مطالبي، ابهامهايي، سؤالهايي كه امروز در ذهن نسل جوان ما در جريان است، در توضيحات مسئولين، اين سؤالها پاسخ داده خواهد شد؛ ابهامها و گرهها باز خواهد شد. من آن وقتي كه توانايي جسمي بيشتري داشتم، زيادتر در دانشگاهها شركت ميكردم؛ الآن هم واقعاً اگر بتوانم و مجال و وقت باشد، دوست دارم در فاصلههاي نزديك به نزديك در دانشگاه شركت كنم؛ منتها ديگر حالا: «لاَ يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا»؛(بقره 286) از مثل مـن و سنين مـن و اشتغالات مـن، گمان نميكنم جوانهـا خيلي انتظاراتي داشته باشند؛ اما مسئولين كشور نه! ميتوانند و بايد شركت كنند. من الآن هم از همين جا بـه مسئولين سفارش ميكنم كه در جلسات دانشجويـي شـركت كنند؛ بيايند، بشنونـد از دانشجوها، و بگويند به دانشجوها.4 4. ۹۱/۰۵/۱۶ بيانات در ديدار دانشجويان
چگونگي انتقاد كردن
يكي از دوستان دانشجوي عزيز گفتند كه: به ما ميگويند پازل دشمن را تكميل نكنيد - اين از حرفهايي است كه بنده زياد تكرار ميكنم؛ پازل دشمن را نبايد تكميل كرد - ايشان ميگويند: خب! پس انتقاد چه ميشود؟ انتقاد هم نكنيم؟ من اعتقاد ندارم كه نبايد انتقاد كرد؛ اتفاقاً ... اصرار دارم بـر اينكه جـريـان دانشجويـي و جنبش دانشجويي موضع انتقادي خودش را حتماً حفظ كند. بههيچوجه توصية ما اين نيست كه شما انتقاد نكنيد. خب! چه كار كنيم كه اين انتقاد، تكميل كنندة پازل دشمن نباشد؟ روي اين مسئله فكر كنيد. نه اينكه بگوييم تكميل پازل دشمن كه يك امر منفي است، با لزوم انتقاد كه يك امر مثبت است، منافات دارد؛ نه! خب، خود شما هم گفتيد؛ من انتقاد كردم، در همة دنيا نقل هم شد؛ اما هيچ كس در دنيا ادعا نخواهد كرد كه فلاني عليه نظام اسلامي يا فرض كنيد كه عليه تشكيلات مديريت اجرايي يا تقنيني كشور دارد اقدام ميكند.
خب! شما هم همين جور انتقاد كنيد. بنابراين، انتقاد كردن ميتواند به شكلي انجام بگيرد كه بههيچوجه مقصود دشمن را برآورده نكند و به تعبيري كه ما عرض كرديم، پـازل دشمن را تكميل نكند.4 4. ۹۱/۰۵/۱۶ بيانات در ديدار دانشجويان
نظر كارشناسي يا مخالفت با ولايت
گفته شد كه: بعضيها نظرات كارشناسي ميدهند، با نظر رهبري مخالف است؛ ميگويند: آقا اين ضد ولايت است! من به شما عرض بكنم؛ هيچ نظر كارشناسياي كه مخالف با نظر اين حقير باشد، مخالفت با ولايت نيست؛ ديگر از اين واضحتر؟! نظر كارشناسي، نظر كارشناسي است. كار كارشناسي، كار علمي، كار دقيق به هر نتيجهاي كه برسد، آن نتيجه براي كسي كه آن كار علمي را قبول دارد، معتبر است؛ به هيچ وجه مخالفت با ولايت فقيه و نظام هم نيست. البته گاهي اوقات ميشود كه اين حقير خودش در يك زمينهاي كارشناس است؛ بالاخره ما هم در يك بخشهايي يك مختصر كارشناسياي داريم؛ اين نظر كارشناسي ممكن است در مقابل يك نظر كارشناسي ديگر قرار بگيرد؛ خيلي خوب! دو تا نظر است ديگر؛ كساني كه ميخواهند انتخاب كنند، انتخاب كنند. در زمينههاي فرهنگي، در زمينههاي آموزشي - در بخشهاي مخصوصي - بالاخره ما يك مختصري سررشته داريم، يك قدري كار كرديم؛ اين ميشود نظر كارشناسي. به هر حال، هيچگاه اعلام نظر كارشناسي و نظر علمي، معارضه و مبارزه و مخالفت و اعلام جدايي از رهبري و ولايت و اين حرفها به حساب نميآيد و نبايد بيايد.4 4. ۹۱/۰۵/۱۶ بيانات در ديدار دانشجويان
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید