تد بير ش58
وظيفة روشنفكران در معرفي درست و شايستة روحانيت
معرفي درست و شايستة روحانيت ... فقط وظيفة خود روحانيون نيست. روشنفكران و آگاهان ميتوانند نقش روحانيت را در كشور نشان بدهند؛ و نشان بدهند كه در مقاطع حساس، روحانيت، بخصوص مراجع معظم و بزرگان حوزههاي علميه، از چه مشكلاتي و چه گذرگاههاي سختي توانستهاند جامعه را عبور بدهند.1 1. 27/07/89 بيانات در اجتماع بزرگ مردم قم
وابستگي سرنوشت روحانيت و اسلام به سرنوشت نظام اسلامي
مسئلة دخالت و استقلال را نبايستي با آن حقايقي كه در اين باب وجود دارد، مخلوط كرد.
حقيقت اين است كه اين دو جريان عظيم - يعني جريان نظام اسلامي و در دل آن، جريان حوزههاي علميه - دو جرياني هستند كه به هم مرتبطند، به هم متصلند، سرنوشت آنها يكي است؛ اين را همه بدانند. امروز سرنوشت روحانيت و سرنوشت اسلام در اين سرزمين، وابسته و گره خوردة به سرنوشت نظام اسلامي است. نظام اسلامي اندك لطمهاي ببيند، يقيناً خسارت آن براي روحانيت و اهل دين و علماي دين از همة آحاد مردم بيشتر خواهد بود. البته نظام زنده است، نظام سرپاست، نظام قوي است؛ و با اطمينان كامل عرض ميكنم نظام بر همة چالشهايي كه در مقابلش قرار دارد، فائق و پيروز خواهد شد.3 3. ۸۹/۰۷/۲۹ بيانات در ديدار طلاب، فضلا و اساتيد حوزه علميه قم
انقلابي بايد بصيرباشد و پيچيدگيهاي شرايط زمانه را درك كند
متن حوزه غالباً همين جوانهاي پرشورو طلاب انقلابي هستند. عزيزان من! آينده مال شماهاست، اميد آيندة كشور شماها هستيد؛ بايد خيلي مراقبت كنيد. درست است كه جوان طلبة انقلابي اهل عمل است، اهل فعاليت است، اهل تسويف و امروز به فردا انداختن كار نيست، اما بايد مراقب باشد؛ نبادا حركت انقلابي جوري باشد كه بتوانند تهمت افراطيگري به او بزنند. از افراط و تفريط بايستي پرهيز كرد. جوانهاي انقلابي بدانند؛ همانطور كه كنارهگيري و سكوت و بيتفاوتي ضربه ميزند، زيادهروي هم ضربه ميزند؛ مراقب باشيد زيادهروي نشود. اگر آن چيزي كه گزارش شده است كه به بعضي از مقدسات حوزه، به بعضي از بزرگان حوزه، به بعضي از مراجع يك وقتي مثلاً اهانتي شده باشد، درست باشد، بدانيد اين قطعاً انحراف است، اين خطاست. اقتضاي انقلابيگري، اينها نيست. انقلابي بايد بصير باشد، بايد بينا باشد، بايد پيچيدگيهاي شرايط زمانه را درك كند. مسئله اينجور ساده نيست كه يكي را رد كنيم، يكي را اثبات كنيم، يكي را قبول كنيم؛ اينجوري نميشود. بايد دقيق باشيد، بايد شور انقلابي را حفظ كنيد، بايد با مشكلات هم بسازيد، بايد از طعن و دق ديگران هم روگردان نشويد، اما بايد خامي هم نكنيد؛ مراقب باشيد. مأيوس نشويد، در صحنه بمانيد؛ اما دقت كنيد و مواظب باشيد رفتار بعضي از كساني كه به نظر شما جاي اعتراض دارد، شما را عصباني نكند؛ شما را از كوره در نبرد. رفتار منطقي و عقلايي يك چيز لازمي است.3 3. ۸۹/۰۷/۲۹ بيانات در ديدار طلاب، فضلا و اساتيد حوزه علميه قم
نيروهاي انقلابي را متهم به افراطيگري نكنند
به همه توصيه كنيم كه نيروهاي انقلابي را متهم به افراطيگري نكنند؛ بعضي هم اينجوري دوست ميدارند. عنصر انقلابي، جوان انقلابي، طلبة انقلابي، فاضل انقلابي، مدرس انقلابي در هر سطحي از سطوح را متهم كنند به افراطيگري؛ نه، اين هم انحرافي است كه به دست دشمن انجام ميگيرد؛ واضح است.3 3. ۸۹/۰۷/۲۹ بيانات در ديدار طلاب، فضلا و اساتيد حوزه علميه قم
آزادانديشي بايد در سطوح مختلف گسترش و تعميق يابد
آزادفکري و آزادانديشي از ... سنتهاي رايج در حوزههاست ... و بايد بر عمق اين سنت حسنه افزود ... آزادانديشي خاصيت علمي بودن است و تحجر در ميدان علم، اصولاً معنا ندارد. ... برخي اظهارنظرها درباره نبودن فضاي آزادي و نقادي در حوزه تهمتي بزرگ [است] ... آزادانديشي جاري در حوزه، از قبل نيز بيشتر است اما اين آزادانديشي بايد در سطوح مختلف گسترش و تعميق يابد و اهل فکر، در همه رشتهها، همه گونه آراء و افکار خود را آزادانه بيان کنند.6 6. ۸۹/۰۸/۰۳ (گزارش خبري)ديدار جمعي از اساتيد، فضلا و طلاب نخبة حوزه علميه قم
ضرورت آشنايي طلاب غير ايراني براي تشكيل هستة اولية جامعة بينالملل علمي اسلامي
شما [طلاب غير ايراني] از قارة اروپا با شرق آسيا در اينجا ميتوانيد ارتباط برقرار كنيد. شما از آفريقا با كشورهاي خاورميانه ميتوانيد ارتباط برقرار كنيد. گلچينهاي ملتها در اينجا جمع شدهاند. با يكديگر آشنا شويد، يكديگر را بشناسيد. فرهنگهاي يكديگر را، آرزوهاي يكديگر را، اهداف بلندي را كه ميتوان در برادران ملتهاي گوناگون سراغ گرفت، اينها را از يكديگر ياد بگيريد؛ مسلمان يك جامعيتي پيدا ميكند. اين خيلي فرصت بزرگي است براي شما؛ اين فرصت در جاي ديگري پيش نميآيد. يك هستة بينالملل علمي اسلامي در اينجا تشكيل شده است. با نشستن شماها در كنار هم، تنفس شماها در فضاي واحد، آشنايي شما با يكديگر، يك هستة اولية جامعة بينالملل علمي اسلامي در اينجا تشكيل ميشود؛ از اين فرصت حداكثر استفاده را بكنيد.7 7. ۸۹/۰۸/۰۳ بيانات در ديدار طلاب خارجي حوزة علمية قم
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید