تدبير ش47
از وجود نخبگان در جهتهاي درست استفاده كنيمتوصية به مسئولين هم، در درجة اول، باز شكر است؛ شكرِ نعمت وجود نخبگان. اينجا هم شكر همان سه جزء را دارد. شناخت؛ اول بشناسيم نخبهها را. بعد بدانيم كه وجود اين نخبهها يك نعمت الهي است؛ اين را خدا به ما داده، به مسئولين نظام داده. و بعد، از اين وجود مغتنم و محترم و عزيز- يعني مجموعة نخبة كشور و استـعدادهـاي برتـر - در جهـتهاي درسـت استفاده كنيم.2 2. ۸۸/۰۸/۰۶ بيانات در ديدار جمعي از نخبگان علمي كشور
تدبير ش57
ضرورت طرح رويكردهاي اسلامي توسط استادان علوم انساني
يكي از آقايان اشاره كردند كه: ما در برخورد با علوم انساني كنوني، به جاي برخورد سلبي با رويكردهاي غربي، برخورد ايجابي بكنيم؛ به معناي اينكه رويكردهاي اسلامي را مطرح كنيم. بله! اساس قضيه همين است؛ شكي نيست. در خلأ كه نميشود زندگي كرد. وقتي مسئله مطرح شد، پاسخ ميخواهد؛ يا پاسخ اوست، يا پاسخ ماست؛ منتها مهم دو چيز است: يكي اينكه همين پاسخي كه ما داريم، بايد تدوين شود - اين كار را شما بايد بكنيد، اين را اساتيد حوزه و دانشگاه بايد بكنند؛ كي اين كار را بكند؟ اين كه ديگر كار دولتي نيست - دوم اينكه جرأت مناقشة در رويكرد كنوني غربي ناشي از ليبرال دموكراسي به وجود بيايد؛ اين دو چيز لازم است. اين هر دو چيز دست شماست؛ دست اساتيد متخصص در علوم انساني است. البته اينكه گفته شود: يك مديريتي لازم است، يك ساختار ويژهاي لازم است، اينها قابل تأمل است، قابل توجه است؛ بايد رويش مطالعه كرد، حرف درستي هم هست - لااقل كلياش درست است - ليكن به هر حال كار، كار اساتيد علوم انساني است.4 4. 14/06/89 بيانات در ديدار اساتيد دانشگاهها
تدبير ش58
لزوم جذب مستمر طلاب نخبه براي استفاده از نظرات آنان در موضوعات مختلف
تقويت ارتباط با مردم بويژه بررسي شيوههاي جديد ارتباط، و ايجاد اتاق فکر و نوانديشي از ديگر مسائل ضروري براي جامعه مدرسين حوزه علميه قم [است] ... جامعه مدرسين بايد از طريق جذب مستمر طلاب نخبه و فضلاي خوب حوزه، بدنهاي قوي، گسترده و کارآمد تشکيل دهد تا از ديدگاهها و نظرات آنان در موضوعات مختلف استفاده شود.4 4. 01/08/89 (گزارش خبري) بيانات درديدار رئيس و اعضاي جامعه مدرسين حوزه علميه قم
تدبير ش59
ارتباط بين مجموعة بنياد ملي نخبگان و دانشگاهها بايد مستحكم شود
اگر بخواهيم اين مجاهدت[جهاد علمي] بهطور كامل انجام بگيرد، بايد يك توجه ويژهاي به دانشگاهها بشود؛ چون دانشگاه، محيط زيست و محيط پرورش استعدادها و نخبههاست. اينجا، هم بنياد ملي نخبگان وظايفي دارد، هم مديران و رؤساي دانشگاهها و وزارتهاي دانشگاهي مسئوليت دارند. نگاه بنياد ملي نخبگان بر روي نخبگان، نبايد اين بنياد را از نگاه به دانشگاهها غافل كند؛ يعني بايد يك نگاه ستادي به دانشگاهها داشته باشد و ارتباط بين مجموعة بنياد ملي نخبگان و دانشگاهها بايد مستحكم شود. از آن طرف هم در دانشگاهها نگاه نخبهشناس و نخبهپرور حتمـاً بايستـي در مجموعـة كارهـاي دانشجويـي وجـود داشته باشـد؛ كـه البته در بخشهـاي تحصيلات تكميلي، ايـن معنـا بيشتر خواهـد بـود.4 4. 14/07/89 بيانات در ديدار نخبگان جوان
حمايت از نخبگان، بايد در جهت نيازهاي كشور باشد
حمايت از نخبگان چگونه است؟ ... به نظر من مهمترين حمايت براي نخبگان اين است كه زمينة كار و مقدمات كار براي آنها فراهم شود. ذهن نخبه و مغز نخبه به دنبال كار، ژرفنگري، توليد، خلق، گشودن بابهاي جديد و رفتن راههاي نو است. امكانات سختافزاري بايد براي اينها فراهم شود. در مواردي، هم امكانات سختافزاري، هم امكانات نرمافزاري بايد فراهم شود تا نخبه بتواند كار و تلاش كند. البته اين تلاش بايد در جهت نيازهاي كشور باشد. آنطور كه به من گزارش كردند، نقشة جامع علمي، بخش مهمي از اين نيازها را كاملاً رعايت كرده و در اين نقشة جامع ديده شده. البته من هنوز گزارش نهايياي از نقشة جامع ندارم؛ دوستان با جديت دنبال كار هستند.4 4. 14/07/89 بيانات در ديدار نخبگان جوان
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید