تدبير ش 33
نخبه هاي علمي را بايد تجليل كنيمدر تبليغاتي كه انجام ميگيرد: هنرپيشه ها و هنرپيشه هاي خارجي و اسمهاي گوناگون تبليغ و ترويج ميشوند... فرض كنيد ميليونها نفر اين فيلم را نديدهاند و اين هنرمند يا اين بازيگر را نميشناسند؛ اين شد يك نقيصه؟ كه شناخت او بشود يك امتياز؟! ... حرف من اين است كه چرا ما بايد يك نخبه ي علمي را كمتر از يك نخبه ي ورزشي بها بدهيم؟ ما چقدر نخبه هاي علمي داريم كه در قله اند؛ چقدر نخبه ي علمي داريم كه اگر چنانچه دست كشورهاي ديگر به اينها برسد، آنها را فوراً ميقاپند و ميبرند؛ اينها را بايد تجليل كنيم... ما نخبگان علمي تاريخيمان را هم ترويج نميكنيم؛ خيلي از مردم كشور ما علماي بزرگ و دانشمندان بزرگِ رشتههاي مختلف را نميشناسند؛ نه فقط در رشتهي فقه و فلسفه و علوم ديني، بلكه دانشمنداني كه در رشتههاي رايجِ امروز دنيا - در فيزيك، در رياضي، در شيمي، در مكانيك - در تاريخ خود ما برجسته بودند و كارهاي بزرگي آن روز انجام دادند و بعضي از اختراعات آنها حتّي امروز مورد استفاده است. نه جوانهاي ما اسمهايشان را ميدانند، نه ترويجي از آنها ميشود، نه يادي از آنها ميشود! خيلي نقيصهي بزرگي است. اين هم بايستي حتماً اصلاح بشود. ديدار با نخبگان دانشگاهي5/6/87
تدبير ش 34
ضرورت تشكيل گردهمائي هاي اساتيد دانشگاه و محققين و پژوهشگران درجهت كمك به تصميم سازي
اگر ما بتوانيم گردهمائيهاي عمومي از اساتيد دانشگاه و محققين و پژوهشگران در طول سال داشته باشيم و كساني از خودِ اين جمع به عنوان سخنران دعوت بشوند و در آن گردهمائيها مسائل مورد نظرشان را بيان كنند. اين، كمك ميكند به تصميمسازي. هم در دولت، هم در مجلس شوراي اسلامي، هم در مجمع تشخيص، هم در مراتب تصميمگيري در دستگاههاي اجرائي دولتي مثل وزارتخانهها و غيره. ديدار نخبگان علمي واساتيد دانشگاه 3/7/87
تدبير ش40- 41
ضرورت ايفاي نقش نخبگان در بخش فرهنگي و سياسي
كتابها و خاطراتي را از دوران طاغوت، كساني كه خودشان جزو آن مجموعهها بودند، نوشتهاند كه انسان وقتي ميخواند، عرق شرم بر پيشانياش مينشيند. بزرگان و تصميمگيران كشور براي انتخاب نخست وزير، براي تصميمگيري در مسائل صددرصد داخلي، براي خطوط اصلي كشور، ناچار بودند سراغ سفير آمريكا و سفير انگليس بروند، استمزاج كنند ببينند آنها مخالف نباشند! اين حرفي نيست كه مخالفين آن رژيم بخواهند درست كرده باشند؛ نه؛حرفهايي است كه خود آنها نوشتهاند. نظام جمهوري اسلامي اين بساطها را به هم زده. بايستي ما اين را به عنوان يك حقيقت بديع، روشن، ارزشمند در نظر داشته باشيم و محاسبات و اقدامها را بر اين اساس قرار بدهيم. من احساس ميكنم نخبگان محترم و عزيز اين استان ميتوانند نقشهاي مهمي را در اين بخش كه در واقع يك بخش فرهنگي - سياسي است، ايفا كنند13. 13. 24/02/88 ديدار برگزيدگان استان کردستان
نقش نخبگان و دستگاههاي دولتي در نخبهپروري
نخبهپروري هم يكي از وظايف مهم نخبگان هست. همين طور كه ملاحظه ميكنيد، جوانهاي برجستهاي الحمدللَّه هستند؛ ... بخشي از اين نخبهپروري البته مربوط به دستگاههاي تصميم گيرنده و دستگاههاي دولتي است كه بحق آنها بايد دنبال كنند و البته انشاءاللَّه تأكيد خواهد شد كه دنبال شود؛ هم اين نكاتي را كه ذكر كرديد و هم همهي وظايف ديگر را؛ اما بخشي هم به عهدهي خود نخبگان است؛ به عهدهي اساتيد، معلمان، آموزگاران دين، آموزگاران ادب و فرهنگ، آموزگاران علم درحوزهي كار خودشان و در محدودهي دانشجويي و تعليم و تربيت خودشان كه روي فكر جوانها تأثير بگذاريد13. 13. 24/02/88 ديدار برگزيدگان استان کردستان
بايد به آينده يقين داشته باشيم
جوانها ... استعدادهايي هستند كه انسان ميتواند اميدوار باشد كه كشور به اين استعدادها در آينده ببالد و افتخار كند. اين استعدادها بايد شكوفا شود. توسعهي خدمات، توسعهي كارهاي آموزشي، توسعهي سواد و معلومات در بين آحاد مردم ... در شهرهاي گوناگون، اين امكان را براي آينده ... در اختيار ما و شما قرار ميدهد. اميد ما زياد است عزيزانم! تجربهها به ما ميگويد كه ما بايد اميدوار باشيم و به آينده يقين داشته باشيم؛ تجربه ي ما اين را براي ما مسلم و مبرم ميكند14. 14. 24/02/88 بيانات در ديدار سران و معتمدان عشاير كردستان
لازم است با حمايت از نخبگان، توجه نظام اسلامي به نخبه پروري را ملموستر کرد
پرورش استعدادهاي برجسته جوانان ... را منبع و منشاي قابل تکيه اي براي پيشرفت است. ... و لازم است با حمايت از نخبگان و استعدادهاي خوب آن، توجه نظام اسلامي به نخبه پروري در مناطق مختلف کشور ... را ملموستر کرد15. 15. 25/02/88 ( گزارش خبري) ديدار اعضاي هيات دولتومسئولان استاني
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید