تدبير ش 75 خرداد 91
ارزش تداوم كار و نقش استقامت همسرانتداوم كار، خيلي ارزش دارد. ببينيد! در اين كارهاي معنوي و توسلات و دعا و ذكر و اينها هم روايت داريم كه كار را تداوم بدهيد. در روايت دارد كه حداقل مدتي كه شما يك عملي را انجام ميدهيد، يك سال باشد. فرض بفرماييد شما بنا ميگذاريد يك نمازي را كه مستحب است، هر شب يا در شب معين خودش در هفته، بخوانيد. ميگويند حداقل يك سال اين را ادامه دهيد، هرچند بهتر اين است كه انسان تا آخر عمر ادامه بدهد. يعني تداوم، يك عنصر جديدي است غير از خودِ اصلِ شروعِ عمل.«فَلِذَلِكَ فَادْعُ وَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ» (شوري 15). استقامت، يعني همين كار را در همان خط و جهت درست دنبال كردن. الحمدلله شما استقامت كرديد. ... اين را هم من به شما خانمها- بخصوص همسران- بگويم؛ بخش عمده از ثواب كاري كه انجام ميگيرد، مال شماست؛ چون شما اگر چنانچه همراهي نميكرديد، نق ميزديد، دعوا ميكرديد - اين چه وضعي است؟ اين چه زندگياي شد؟ شما كه اينجا پيدايتان نميشود - مردان شما ديگر طاقت نميآوردند. بالاخره هر چه هم آدم انگيزه داشت، ديگر نميتوانست. اين همراهي شماست كه به اينها دل داد، جرأت داد، و رفتند؛ اينها خيلي مهم است.8 8. 26/03/91 (گزارش خبري)بيانات در ديدار خانواده مرحوم حاج عبداللَّه والي
تدبير ش 78 شهريور و مهر 91
ضرورت تربيت فرزندان با نگاه بلند همتانه
نكتة ديگر، كار جمعي، تعاون و همكاري با يكديگر و همت بلند است. كودكان و همچنين جوانان را از آغاز عادت بدهيم كه با همتِ بلند نگاه كنند. مسائل گوناگوني وجود دارد كه اينها را بايد در سطح دنيا ديد، در سطح جهاني بايد مشاهده كرد، نه در سطح منطقهاي، چه برسد به اينكه انسان بخواهد آنها را در سطح كشوري يا در سطح ولايتي و استاني ببيند. مسائلي وجود دارد كه اينها را بايد در آفاقِ صد ساله و صد و پنجاه ساله ديد، نه در يك افق محدود پنج ساله و ده ساله و كمتر. اينها همت بلند لازم دارد؛ نگاه بلندهمتانه به مسائل گوناگون. اين دانشآموز يا اين دانشجويي كه شما امروز داريد تربيت ميكنيد، چند صباح ديگر يك استاد است، يك مدير فعال است، يك كارشناس برجسته است، يك عنصر مؤثر در حركت سياسي جامعه است؛ چند صباح ديگر اين وجود مؤثري در جامعه خواهد بود. اين را آنجوري تربيت كنيد كه با اين همتِ بلند بار بيايد.25 25. ۹۱/۰۷/۲۰ بيانات در ديدار معلمان و اساتيد استان خراسان شمالي
لزوم عادت دادن فرزندان براي كتابخواني و مراجعه به كتاب خوب
نكتة بعد، تن به كار دادن است. يكي از مشكلات ما تنبلي است. مسئلة مطالعه و كتابخواني مهم است. در جامعة ما بياعتنايي به كتاب وجود دارد. گاهي آدم ميبيند در تلويزيون از اين و آن سؤال ميكنند: آقا شما چند ساعت در شبانهروز مطالعه ميكنيد، يا چقدر وقت كتابخواني داريد؟ يكي ميگويد پنج دقيقه! يكي ميگويد نيم ساعت! انسان تعجب ميكند. ما بايد جوانان را به كتابخواني عادت دهيم، كودكان را به كتابخواني عادت دهيم؛ كه اين تا آخر عمر همراهشان خواهد بود. ... جوانان شما، كودكان شما هرچه ميتوانند، كتاب بخوانند؛ در فنون مختلف، در راههاي مختلف، مطلبي ياد بگيرند. البته از هرزهگردي در محيط كتاب هم بايد پرهيز كرد، منتها اين مسئلة بعدي است؛ مسئلة اول اين است كه ياد بگيرند، عادت كنند به اينكه اصلاً به كتاب مراجعه كنند، كتاب نگاه كنند. البته بايد دستگاهها مراقب باشند، اشخاص مواظب باشند، هدايت كنند به كتاب خوب؛ كه با كتاب بد، عمر ضايع نشود.25 25. ۹۱/۰۷/۲۰ بيانات در ديدار معلمان و اساتيد استان خراسان شمالي
لزوم بردباري و برخورد حليمانه در تعاملات اجتماعي و سياسي
يكي از چيزهايي كه ما در تعامل اجتماعي احتياج داريم، روحية بردباري است؛ حلم. اينكه در اسلام و در اخلاق اسلامي اينقدر حلم ذكر شده، به اين خاطر است. نبود بردباري، بسياري از مشكلات را در سطوح پايين و سطوح فردي و سطوح اجتماعي به وجود ميآورد. اگر گروههاي سياسي ما هم حليمانه با هم برخورد كنند، كار بهتر خواهد شد. دستجات مختلفِ طرفدار اين و طرفدار آن، اگر با حلم با هم برخورد كنند، خيلي اوضاع بهتر خواهد شد. با حلم برخورد كردن، به معناي اغماض كردن از بديها و زشتيها نيست؛ به معناي بياعتنايي كردن به اصالتها و ارزشهاي مورد اعتقادمان نيست؛ نوع برخورد، مورد نظر است؛ «اُدْعُ إِلِي سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ».( نحل 125) مجادلة با ديگري هم كه بر سر يك اعتقاد است، بر سر يك مسئلة مهم اتفاق ميافتد، آن هم «بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» باشد.25 25. ۹۱/۰۷/۲۰ بيانات در ديدار معلمان و اساتيد استان خراسان شمالي
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید