تدبير ش 40- 41
ما بايد از راههاي ميانبر استفاده كنيم و در همهي علوم توليد داشته باشيمخوشبختانه من ميبينم در دانشگاهها توليد علم و لزوم عبور از مرزهاي دانش به يك گفتمان عمومي تبديل شده. اين خيلي براي من خرسند كننده و نويدبخش است. بايد اجرايي كنيد. اين پيشنهادهايي كه اين عزيزان من در زمينه هاي دانش و تحقيق و پژوهش و ايجاد مراكز و نخبه پروري و ارتباطات و غيره گفتند، همه در جهت همين مسئله ي توليد علم است. اين بسيار باارزش است. اين راه را بايد دنبال كرد. ما عقبيم. امروز سرعت پيشرفت ما خوب است؛ اما با توجه به عقبماندگيهاي گذشته كه كشور ما دارد، هر چه سرعتمان بيشتر باشد، باز هم زيادي نيست. ما بايد خيلي پيش برويم؛ از راههاي ميانبر استفاده كنيم؛ از شتاب فراوان بهره ببريم؛ ما بايد در همه ي علوم توليد داشته باشيم17. 17. 27/02/88 بيانات در ديدار استادان و دانشجويان كردستان
مواظب باشيد، تراز بازرگاني علم منفي نباشد
رابطهي بين كشورها در زمينهي علم بايد رابطه ي صادرات و واردات باشد؛ يعني در آن تعادل و توازن وجود داشته باشد. همچنانيكه در باب مسائل اقتصادي و بازرگاني، اگر كشوري وارداتش بيشتر از صادراتش شد، ترازش منفي ميشود و احساس غبن ميكند، در زمينهي علم هم بايد همين جور باشد. علم را وارد كنيد، عيبي ندارد؛ اما حداقل به همان اندازه كه وارد ميكنيد - يا بيشتر - صادر كنيد. بايد جريان دو طرفه باشد. والّا اگر شما دائماً ريزهخوار خوان علم ديگران باشيد، اين پيشرفت نيست. علم را بگيريد، طلب كنيد، از ديگران فرا بگيريد؛ اما شما هم توليد كنيد و به ديگران بدهيد. مواظب باشيد تراز بازرگاني شما در اين جا هم منفي نباشد. متأسفانه در اين يكي دو قرن شكوفايي علم در دنيا، تراز ما تراز منفي بوده. از اول انقلاب كارهاي خوبي شده؛ اما اين كارها بايستي با سرعت و شدت هرچه بيشتر ادامه پيدا كند. البته منظورم فقط هم علوم طبيعي نيست؛ اهميت علوم انساني كمتر از آن نيست: جامعه شناسي، روانشناسي، فلسفه. نظريه هاي جامعه شناسي غرب، مثل قرآن براي بعضيها معتبر است؛ از قرآن هم معتبرتر! فلان جامعهشناس اين جوري گفته؛ اين ديگر برو برگرد ندارد! چرا؟! بنشينيد فكر كنيد؛ نظريهپردازي كنيد؛ از موجودي اين دانشها در دنيا استفاده كنيم؛ بر آن چيزي بيفزاييم و نقاط غلط آن را برملا كنيم. اين از جملهي كارهايي است كه جزو الزامات حتمي پيشرفت است17. 17. 27/02/88 بيانات در ديدار استادان و دانشجويان كردستان
تدبير ش 42
امروز هم بايد در دنياي علمي سهم عمدهاي داشته باشيم
عزت ملي در عرصه ي علم به اين است كه جوان دانشجوي او، پژوهشگر او، عالمِ محقق او سعي كند مرزهاي علم را درنوردد - همين چيزي كه ما گفتيم نهضت نرمافزاري و توليد علم - و علم را توليد كند. آن كساني كه دانش را به اين نقطه رساندند، انسانهايي بودند كه از لحاظ متوسط استعداد از ما اگر عقبتر نبودند، جلوتر نبودند. ما قرنها سابقهي درخشان علمي در تاريخ داريم و امروز هم بايد بتوانيم علم را بسازيم، به وجود بياوريم، كشف كنيم و در بناي علمي دنيا سهم عمدهاي داشته باشيم4. 4. 14/03/88 بيانات در بيستمين سالگرد رحلت امام خميني(ره)
تدبير ش 45
نگذاريد حركت علمي متوقف بشود
بر روي يك نقطة بخصوص هم تأكيد ميكنم ... و آن نقطه، علم است. چند سالي است كه حركت علمي در كشور آغاز شده است. نخبگان نگذارند اين حركت كند شود يا خداي ناكرده متوقّف شود؛ پيش برويد. حوزه و دانشگاه در اين مورد مسئوليت سنگيني دارند. استاد و دانشجو همه مسئوليت دارند. راه علم را بايد دنبال كنيد. اگر ملّتي نتواند در ميدان علم و پيشرفت علمي و خطشكني علمي پيشرفت كند، كلاهش پسِ معركه خواهد ماند.
اگر ميبينيد كساني آگاهانه، بيپروا در دنيا ظلمِ آشكار ميكنند، اين به پشتوانة علمشان هست. علم است كه براي آنها ثروت به وجود آورده است، قدرت سياسي به وجود آورده است، نفوذ در دنيا و در مناطق گوناگون عالم به وجود آورده است. كليد پيشرفت، علم است. نگذاريد حركت علمي متوقف بشود.10 10. 29/06/88 خطبههاي نماز عيد سعيد فطر
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید