تدبير ش23
اهتمام و جديت به شاگرد پروري و نيروي كار آمد علمي در حوزه و دانشگاهاساتيد بايد يكي از اهتمام هايشان شاگرد پروري باشد. ارزش استاد، اعتبار استاد در بيرون، به شاگردانِ اوست. در حوزه هاي علميهي ما هم همينطور است. آن استاد، آن فقيه يا اصولي يا حكيمي ارزش بيشتري در چشمها دارد كه آثار وجودي او به شكل شاگردان و تلامذهي برجسته او، خودش را نشان بدهد. شاگرد پروري كنيد. اين افرادي كه ميآيند در كلاسهاي درس شما – چه در دورههاي كارشناسي، چه در دورههاي تكميلي- مينشينند و شما با اينها به عنوان استاد مواجه ميشويد، اينها را نبايد به حساب يك مستمعِ يك سخنراني، يك منبر به حساب آورد؛ نه، بايد مثل مصنوعي كه ميخواهيد با دستان خودتان بسازيد، با اينها برخورد كنيد. البته استعدادها يكسان نيست شوقها يكسان نيست زمينهها و فضاهاي گوناگون يكسان نيست؛ اما اين هدف براي اساتيد، به نظر من يك هدف جدي بايد باشد. نگاه كنيد ببينيد چقدر شاگرد پرورش دادهايد. شاگرد فقط آن كسي نيست كه سر كلاس حاضر ميشود؛ آني است كه به وسيله شما ساخته ميشود و تحويل داده ميشود به دنياي علم به عنوان يك نيروي كارآمد علمي. 9/7/86
يك مجموعه بايد در پژوهش و تحقيق متكي به خود باشد
براي يك مجموعه علمي، اين مايه منقصت است كه در پژوهش و تحقيق كه منشأ و منبع رويش علمي است، ضعيف باشد؛ بايد بتواند از لحاظ علمي متكي به خود باشد. البته از ديگران هم استفاده كند، با دنيا هم تبادل كند، آن وقت در اين صورت جايگاه شايستهي خودش را هم در تبادلهاي علمي در دنيا پيدا خواهد كرد؛ وقتي متكي است به دانش و تحقيق و كاركرد علميِ خود. اين در دنيا و در مبادلات علمي هم تأثير خودش را ميگذارد. اين هم تأكيد چند باره دربارهي تحقيق. 9/7/86
تدبير ش24
ايمان و تقوا، روح پژوهش، نوآوري، كارآزمودگي و انضباط كامل
پژوهش، نوآوري، كارآزمودگي، انضباط كامل، چيزهايي است كه بايست در اولين قلمهاي فهرست وظايف شما وجود داشته باشد. روح اين همه، ايمان و تقواي شماست... يك روز اينجور به ملت ما و به خود نيروهاي مسلح باورانده بودند كه لباس ارتشي با دينداري سازگار نيست. ارتشيان غيور ما، خلاف اين را به اثبات رساندند؛ نشان دادند كه دورههاي تحصيلي ارتش و دورههـــاي كـاري و مراكز گوناگون ارتش، جايگاه رشد ايمان و بصيرت ديني است. امروز جوانان ارتشي ما، در دين، در تقوا، در پاكدامني، جزو بهترين جوانان ما هستند. فداكاريهايي هم كه اين عزيزان كردهاند، مثل همهي سرافرازان نيروهاي مسلح، نامهايي را از اينها بر پيشاني بلند اين كشور و اين ملت تا ابد ثبت كرده است. اينها را جزو برنامههاي حتمي خودتان به حساب بياوريد. 2/8/86
راه عـــلم، تقويت اراده، خلاقيت و سازندگي، رشد و تكامل را جوان ايراني بايد بپيمايد
امروز ملت ايران و جوانان ايران در دنياي اسلام و در بسياري از كشورهاي ديگر براي ملتها و براي روشنفكران الهامبخشند... اين راه بايد ادامه پيدا كند؛ اميد به شما جوانهاست. خودتان را آماده كنيد. مسئله فقط مسئلهي جنگ نظامي نيست كه بگوييم خودتان را آمادهي جنگ نظامي كنيد؛ نه، اگر يك روزي اتفاق نظامي هم در اين كشور بيفتد، اين ميليونها جوان ايراني، اين پسران، اين دختران، اين مادران و فرزندان، امتحان خوبي دادهاند؛ در گذشته نشان دادهاند كه چه ميكنند، در آينده هم همين خواهد بود؛ لكن مسئله منحصر به اين نميشود. راه علم، راه تقويت اراده، راه خلاقيت وسازندگي، راه رشد و تكامل را جوان ايراني بايد بپيمايد. هر مقدار ما از معارف اسلامي فاصله بگيريم، از مجاهدت و تلاش و تكاپو دست برداريم، ضرر خواهيم كرد و به همين نسبت در اين نبرد تاريخي مرگ و زندگي، عقب خواهيم رفت؛ ضربه خواهيم خورد. 9/8/86
هسته هاي علم و معرفت و سياست را بايد تقويت كنيم
ملت ايران بايد هم در ميدان علم بايستد، هم در ميدان فعاليت اقتصادي تلاش كند، هم اين وحدت و يگانگي و يكدلي ميان ملت و دولت را تقويت كند، هم هستههاي معرفت و آگاهي و توانايي فكري وروحي رادر مجموعهي ملت، بخصوص در ميان جوانان بايد تقويت كند. در دانشگاههاي ما، اين هستههاي علم و معرفت و سياست، انجمن هاي گوناگون- انجمنهاي اسلامي، جامعهي اسلامي، جنبش عدالت خواهي، بسيج دانشجويي،دهها مجموعه ي جوان - كه با نامهاي گوناگون در دانشگاهها، در دبيرستانها مشغول فعاليتند، هر كدام از اينها يك برگ زرين برندهاي هستند از تلاش ملت ايران؛ اينها را بايد تقويت كنيم. 9/8/86
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید