محمود ساعتچي در گفتوگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»افزود: زن و شوهري كه قبل از ازدواج مشاوره تخصصي داشتهاند و به ابعاد شخصيت هم به طور نسبي آشنا شدهاند، بهتر ميتوانند از عهده پرورش فرزند خود برآيند.
وي گفت: در حال حاضر ميزان مشكلات فرزندان در خانوادهها بسيار زياد است و اين نشان از عدم آگاهي والدين به شيوههاي صحيح تربيتي است.
وي ادامه داد: در جامعه كنوني فرزندان به همان ميزان كه تحت تأثير خانواده هستند، تحت تأثير جامعه، دوستان و همسالان نيز هستند به همين دليل جوامع در كنار نگراني و تلاش براي اصلاح رفتار فرزندان بايد به اصلاح رفتار خود بينديشند تا اين قشر بين جامعه و خانواده دچار تعارض نشوند.
ساعتچي در ادامه افزود: در زمينه آداب و معاشرت جمعي در خانواده و جامعه متأسفانه كاري صورت نگرفته است و آموزشها بايد بعد از خانواده در مهدكودك، مدارس و دانشگاهها توسط اساتيد، معلمان و دبيران آموزش ديده به فرزندان تدريس و ارائه شود.
اين روانشناس با بيان اينكه وزارت آموزش و پرورش در اين خصوص نقش بسزايي دارد، گفت: مبادا ذهن كودكان خود را از تئوريها و اطلاعات گوناگون پركنيم اما به تربيت آنها به معني درست و علمي آن توجه نكنيم؛ متأسفانه برخي معلمان گمان ميكنند تربيت يعني تنبيه، اهانت، پرخاشگري و تندي كردن در صورتي كه تربيت بايد با شيوههاي درست علمي و استفاده از تجارب و فرهنگ غنيمان صورت بگيرد.
وي ادامه داد: والدين بايد شيوههاي رفتاري صحيح را در رفتار متقابل با فرزند و همسر خود بياموزند تا فرزندان سالمي از نظر روحي و جسمي در كانوني گرم و توأم با آرامش، پرورش دهند.
عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبايي افزود: بايد بدانيم كه يكي از مشكلترين، طاقت فرساترين و در عين حال شيرينترين وظيفه در اين جهان فرزندپروري است؛ هيچ وظيفهاي خطيرتر، تخصصي تر و پيچيدهتر از اين مسئوليت نيست كه بايد همراه با عشق، علاقه و تحمل صورت گيرد.
وي با بيان اينكه زن و شوهري كه قبل از ازدواج مشاوره تخصصي داشتهاند و به ابعاد شخصيت هم به طور نسبي آشنا شدهاند بهتر ميتوانند از عهده پرورش فرزند خود برآيند، گفت: بايد ببينيم چند درصد از خانمها آمادگي براي ازدواج را داشتهاند و با فردي كه از ابعاد مختلف شخصيتي نوعي سنخيت دارند، ازدواج كردهاند و آيا اين ازدواج به درستي انجام گرفته يا از سر ناآگاهي و برحسب مصلحت انجام گرفته است.
ساعتچي افزود: روانشناسان و متخصصان علوم رفتاري توصيه ميكنند كه هر زوج جوان قبل از بچهدار شدن دورهاي را در مورد آگاهي از ويژگيهاي كودك در سنين مختلف و نحوه رفتار با آن را بگذرانند و در اين دورهها با ويژگيهاي شناختي و رفتاري در كودك خود آشنا ميشوند.
وي با بيان اينكه والدين به خصوص مادران كه تماس بيشتر و كارسازتري با كودك دارند بايد با مباحث رشد كودك آشنا باشند، افزود: اگر مادران را مورد بررسي علمي قرار دهيم شايد 10 تا 15درصد اين افراد نحوه رفتار با فرزندان را بعد از تولد كم و بيش بدانند و اين نكته حائز اهميتي است كه بايد به آن توجه شود.
اين متخصص علوم رفتاري گفت: در اين خصوص بايد به چند نكته توجه كرد اول اينكه، اكثر مادران فرزند اول خود را بر اثر سعي و خطا بزرگ ميكنند؛ اشتباه ميكنند و آثار رفتار را ميبينند و سعي ميكنند آن را تصحيح كنند در نتيجه اغلب بچههاي اول در خانوادهها دچار مشكل ميشوند.
وي ادامه داد: فرزند اول بيشترين فشار رواني و مشكلات روانشناختي را متحمل ميشود، بكن و نكنهاي زيادي بدون مطالعه و بررسي نثار اين فرزند ميشود؛ دومين نكته آن است كه والدين به نحوه رفتار با فرزند خود آگاه نيستند؛ نه تنها در ايران كه در برخي كشورهاي توسعه يافته والديني كه به آموزشهاي قبل از فرزنددار شدن اعتنا نميكنند، در ادامه راه با مشكل مواجهه ميشوند.
اين روانشناس گفت: پدر و مادرها نبايد در تنبيه فرزندان خود از تنبيه فيزيكي استفاده كنند؛ والدين ميتوانند با توجه به پيشرفت علم ارتباطات و تكنولوژي بيشترين و بهترين اطلاعات را دريافت كنند و در تربيت فرزند خود به كار گيرند؛ اين عذر موجهي نيست اگر پدر و مادري بگويند كه نميدانيم چه بايد بكنيم، بحثهايي كه از طريق رسانههاي صوتي ـ تصويري، نشريات، مشاورههاي تخصصي مطرح ميشود ميتواند راهكاري براي والدين در اين خصوص باشد.
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید