تدبير ش 77 مرداد 91
لزوم افزايش شركتهاي دانشبنيان و حل مشكلات آنها
آنچه كـه مـا ميخـواهيم انشاءالله بـر ايـن جلسه[ديـدار جمعي از پژوهشگران و مسئولان شركتهـاي دانشبنيان] مترتب شود، بـهطور كلي دو چيز است: يكي تشويق نخبگان و زبدگان و اهل علم و اهل تحقيق به اينكه به سمت تشكيل اين شركتها بـروند و همچنين رساندن محصول ايـن شركتهـا و اين تحقيقات بـه بازار و در دسترس مردم قرار دادن و وارد كردن آن در چرخة تجارت است. ايـن، غـرض اول مـاست. البته همافزايي علم و ثروت و دارايي، تعريف ابتدايي اين شركتهاست. بنابراين، اهل دانش و كساني كه اهل سرمايهگذاريهاي مالي هستند، همت كنند و اين شركتها افزايش پيدا كند. حالا گفته شد كه تا پايان برنامه، بيست هزار شركت تشكيل خواهد شد. ليكن تصور من اين است كه: بيش از اين بايستي ما در كشور به رقم شركتهاي دانشبنيان اهتمام بورزيم! البته كميت و كيفيت آنها بـا هم ديـده شـود؛ كـه حـالا مسئلة كيفيت، مسئلة ديگري است.
هدف دوم اين است كه مشكلات اين شركتها انشاءالله برطرف شود. مشكلاتي وجود دارد - مشكل نقدينگي هست، مشكل كمكهاي گوناگون معنوي هست ... - دولت ميتواند اين مشكلات را برطرف كند. همين بخشهـايي كه مرتبط بـا ايـن قضيـه هستـنـد؛ چـه معـاونـت محترم ريـاست جمهوري، چه وزارتهاي محترم صنايع و علوم و بهداشت و درمان و جهاد كشاورزي و وزارتهايي كه با ايـن قضايا ارتباط پيدا ميكنند، ميتوانند همكاري كنند، تقسيم مسئوليت كنند، حـدود وظايف هـر بخشي را تعيين كنند و مشكلات را برطرف كنند. از جملة چيزها ... اين است كه اين سيستمهاي سنتي قديمي اعتبارشناسي، از جمله از سوي بانكهـا و مـراكـز پولي، نسبت به اين شركتهـا نگاهشان را عـوض كنند. مشكل نقدينگي، مشكل مهم اين شركتهاست.2
2. ۹۱/۰۵/۰۸ بيانات در ديدار جمعي از پژوهشگران و مسئولان شركتهاي دانشبنيان
ضرورت شناسايي و برطرف كردن ضعفها
كارهـايـي كه انجام گرفته، كارهـاي بـاارزشي است. گزارشي كه ... دادند ... بسيار دلگرمكننده است؛ نشاندهندة اين است كه دستگاههاي ما بحمدالله تلاششان در اين زمينه خوب است؛ منتها نگاه كنيم، ضعفها را در بخشهاي مختلف شناسايـي كنيم و سعي كنيم ايـن ضعفهـا را برطرف كنيم. اگر ما انشاءالله بتوانيم بنيانگذاري كارهاي اقتصادي بر پاية دانش را پيش ببريم و به وجه غالب اقتصاد كشور تبديل كنيم، اين نه تنها به كشور قدرت اقتصادي خواهد داد، بلكه قدرت سياسي هم خواهد داد، قدرت فرهنگي هم خواهد داد. وقتي يك كشوري احساس كرد كه با علم خود، با دانش خود ميتواند زندگي خود را و ملت خود را اداره كند و به ديگر ملتها خدمت برساند، احساس هويت ميكند، احساس شخصيت ميكند؛ اين درست همان چيزي است كه ملتهاي مسلمان امروز به آن احتياج دارند.2
2. ۹۱/۰۵/۰۸ بيانات در ديدار جمعي از پژوهشگران و مسئولان شركتهاي دانشبنيان
لزوم حل مشكل خطرپذيري شركتهاي دانشبنيان
مسئلة لحاظ خطرپذيري در ايـن شركتهـا [دانشبنيان] است؛ چـون اگـر چنانچه در ايـن شركتهـا خطرپـذيـري نباشد و آمـادگـي براي مواجهة با ريسك وجود نداشته باشد، كار پيش نخواهد رفت. البته راههايي وجود دارد براي اينكه زيان اين خطرها، اصل موجوديت اين شركتها را تهديد نكند؛ مثل بيمههاي مخصوص و مشخصي كه براي اين كار بايد پيشبيني شود؛ كه اين هم كار دستگاههاي دولتي است.2 2. ۹۱/۰۵/۰۸ بيانات در ديدار جمعي از پژوهشگران و مسئولان شركتهاي دانشبنيان
مغالطة بيطرف بودن علم
ممكن است … يـك شبـههاي پيش بيـايـد - گاهي يك شبهاتـي مطرح مـيكنند، مغالطههـايي ميكنند - مغالطة بيطرف بودن علم، كه آقا! علم را با سياست مخلوط نكنيد؛ علم بيطرف است! بله، علم در مرحلة كشف حقايق، بيطرف است؛ دانش وقتي ميخواهد يك حقيقتي از حقايق عالم هستي را، چه حقايق مادي، چه حقايق غيرمادي را كشف كند، طبعاً با پيشداوري نميتواند؛ بايد برود و كشف كند؛ اينجا علم بيطرف است؛ اما علم وقتي ميخواهد در خدمت يك جهتگيري قرار بگيرد، بههيچ وجه بيطرف نيست. امروز در دنيا هم اينجور نيست. همان كساني كه گاهي سر جمهوري اسلامي و سر مجموعة متدين دانشگاهي كشور داد ميكشند كه آقا! علم را سياسي كرديد، علم را جهتدار كرديد، خودشان علم را در خدمت استعمار قرار دادند، در خدمت سلطة بر ملتها قرار دادند، در خدمت به زنجير كشيدن كشورها قرار دادند. استعمار با علم بهوجود آمد؛ اگر علم نداشتند، نميتوانستند اين همه كشورها را استعمار كنند، اين همه تسليحات را در دنيا انباشته كنند. اين تعداد عظيم جنگهايي را كه غربيها، اروپاييها و بعد آمريكا بر دنيا و بر ملتها تحميل كردند، اين همه انساني كه در اين راهها كشته شد؛ از نقاط دور آسيا بگيريد، تا آفريقا، تا آمريكاي لاتين - چه كردند اينها؟ - با علم اين كارها را كردند. علم در خدمت ظلم قرار گرفت، در خدمت استكبار قرار گرفت، در خدمت سلطهگري قرار گرفت؛ چرا در خدمت عدل قرار نگيرد؟ چرا در خدمت ارزشها قرار نگيرد؟ چرا در خدمت گسترش پيام اسلام - كه پيام آزادي انسانهاست، پيام سعادت انسانهاست - قرار نگيرد؟.5 5. 22/05/91 بيانات در ديدار اساتيد دانشگاهها
مغالطة تقسيم دستگاه علمي كشور
يك مغالطة ديگر ... تقسيم دستگاه علمي كشور به دولتي و غير دولتي است؛ يعني تشكل دولتي، دانشجوي دولتي، استاد دولتي، بهعنوان يك دشنام مطرح شد! انسان ميبيند كه ديگران اينها را مطرح ميكنند، در داخل هم بازتاب ميدهند. من معتقدم اين دشنام نيست؛ اين افتخار است. دانشجويي كه از حكومت خود، از نظام خود - كه يك نظام الهي است، يك نظام اسلامي است - حمايت ميكند، تشكلي كه به اين نظام كمك ميكند، استادي كه بهعنوان يك پاية فكري به نظام اسلامي كمك ميكند، بايد افتخار كند. آنچه كه واقعاً دشنام است، عبارت از اين است كه: استاد ما، دانشجوي ما، تشكل ما در خدمت آمريكا قرار بگيرد، در خدمت صهيونيسم قرار بگيرد؛ اين ننگ است. بله! اگر چنانچه كسي متهم شد به اينكه در خدمت آمـريكاسـت، در خـدمـت صهيونيسم اسـت، در خدمت مخالفان استقلال كشور و سربلندي كشور است، ايـن حقيقتاً ننگ است! ايـن دشنام است! اينكه گفته شود فلان دانشجو دولتي است، فلان استاد دولتي است، فلان تشكل دولتي است، بههيچوجه دشنام نيست، اين چيز بدي نيست؛ بايد افتخار كنند. بله! دولتي، يعني مربوط به نظام.5 5. 22/05/91 بيانات در ديدار اساتيد دانشگاهها
وظيفة دانشگاهها در رفع نقاط منفي كشور
ما نقاط منفي داريم؛ هم در زمينة مديريتهاي علمي، هم در زمينة برنامهريزيهاي گوناگون بر اساس دانشي كه در دانشگاه توليد ميشود، در سطح كشور، در سطح جامعه؛ بايد اينها را برطرف كرد. مرجع برطرف كردن اينها، باز خود دانشگاه است؛ خود دانشگاه است كه ميتواند اثر بگذارد. امروز مسئولين كشور، وزراي كشور، مسئولين اجرايي و بسياري از مسئولين غير اجرايي در تقنين و قضا، فارغالتحصيلهاي دانشگاهها هستند، عناصر دانشگاهها هستند، اعضاي هيئت علمي دانشگاهها هستند. ارتباطهاي هوشمند، جهتدار و هدفمند ميتواند كمك كند كه ذخيرة كارشناسي علمي كشور در خدمت تصحيح كارهـا و برطرف كردن اشكالهـا قـرار بگيرد. ايـن از سـويـي وظيفة دانشگاههـاست، از سـويـي وظيفة مسئولان و مديران است.5 5. 22/05/91 بيانات در ديدار اساتيد دانشگاهها
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید