تدبير ش 33
علم را با شهوات، غرضها و چيزهايي كه در عالم مادي وجود دارد، مخلوط نبايد كرد
خودِ علم ارزش است. اين ارزش را كساني ميتوانند به ضد ارزش تبديل كنند كه از او عليه منافع بشريت استفاده كنند؛ اما خودِ دانش يك ارزش است. به بركت دانش، معرفت خدا هم آسان ميشود. كساني كه داراي علماند، بيشتر ميتوانند حقانيت پيام پيغمبران و حقانيت پيام راستين اسلام را بفهمند. علم را با شهوات، با غرضها و با چيزهايي كه در عالم مادي و گرايشهاي مادي وجود دارد، مخلوط نبايد كرد... ايني كه پيغمبر ميفرمايد:«اطلبوا العلم و لوبالصّين1»، نميخواهد بگويد برويد فلسفه يا فقه را از چين ياد بگيريد؛ برويد دانش را - هر دانشي؛ علم و آنچه كه بر علم مترتب ميشود يعني فناوري و توانائيهاي فراوان سرپنجهي بشري - ياد بگيريد.
ديدار با نخبگان دانشگاهي 5/6/87
در بخشهاي مرتبط با دانش و علم و فناوري، بايستي هماهنگي كامل بوجود بيايد
خوشبختانه بنياد نخبگان ... الحمدللَّه خيلي خوب فعالند؛ من خيلي خوشحالم از اين كه حركت را شروع كردهاند، كار را آغاز كردهاند؛ ليكن بايد به ضعفهايي كه وجود دارد توجه كنند و پي در پي ضعفها را بر طرف كنند.
يكي از ضعفها ناهماهنگيهاست؛ در بخشهاي مرتبط با دانش و علم و فناوري، بايستي هماهنگي كامل بوجود بيايد. ما مسئلهي ارتباط صنعت و دانشگاه را مطرح كرديم ... ليكن هماهنگي بين خود مراكز علمي خيلي لازم است؛ يعني دو وزارت علوم و بهداشت با همين معاونت علمي و فناوري رئيسجمهور و بنياد نخبگان و سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي و هر بخشي از بخشها كه در اين زمينهها همكاري ميكنند، يك ارتباط و همكاري و همافزايي دائم لازم است كه مبادا اينها كار هم را خنثي بكنند يا حلقههاي مفقوده و خلأهايي در اين زمينه- از قبيل همين كه يك خانمي راجع به مشكل جوانهاي خوارزمي بيان كردند- بوجود بيايد. ديدار با نخبگان دانشگاهي 5/6/87
تدبير ش40- 41
هرچه ميتوانيد جلسات دانشجويي را با شكل صميمي، باز و بدون رودربايستي برگزار كنيد
به نظر من بهتر از مجلس دانشجويي، همين مجلسي است كه الان شما داريد؛ اين جور مجالس را زياد كنيد. يكي از عللي كه من توي دانشگاهها ميروم ... همين است كه مايلم پاي مسئولان به دانشگاهها باز بشود و با دانشجويان رو به رو بگويند و بشنوند. امروز حرفهايي را كه شما در اينجا زديد، ... به گوش ديگر مسئولان هم خواهد رسيد؛ چه وسيلهاي بهتر از اين؟ هر چه ميتوانيد جلسات دانشجويي را با همين شكل صميمي، باز و بدون رودربايستي برگزار كنيد. و البته با كم كردن تعارفها! ... بگذاريم ارتباطات يك قدري با صفاتر، صميميتر و طبيعيتر باشد. دانشجويان حرفهايشان را بزنند، مسئولين بشنوند؛ گاهي مسئولين هم يك حرفي براي دانشجويان دارند، بگويند17. 17. 27/02/88 بيانات در ديدار استادان و دانشجويان كردستان
لزوم توجه به نقاط اشتراك در پيشرفت كشورهاي توسعه يافتهي غربي
ما اگر نقاط افتراق پيشرفت با منطق اسلامي را با توسعهي غربي ميشماريم، نبايد از نقاط اشتراك غفلت كنيم؛ يك نقاط اشتراكي هم وجود دارد كه اينها در توسعه ي كشورهاي توسعه يافتهي غربي كاملاً وجود داشته؛ روح خطرپذيري - كه انصافاً جزو خلقيات و خصال خوب اروپاييهاست - روح ابتكار، اقدام و انضباط، چيزهاي بسيار لازمي است؛ در هر جامعهاي كه اينها نباشد، پيشرفت حاصل نخواهد شد. اينها هم لازم است. ما اگر بايد اينها را ياد بگيريم، ياد هم ميگيريم؛ اگر هم در منابع خودمان باشد، بايد آنها را فرا بگيريم و عمل كنيم17. 17. 27/02/88 بيانات در ديدار استادان و دانشجويان كردستان
هر الگوي پيشرفتي بايستي تضمين كننده استقلال كشور باشد
صاحبان فكر در دانشگاهها بنشينند و روي اين مسائل مطالعه كنند؛ تبيين علمي بشود؛ مدلسازي علمي بشود تا بتوانيم اين را به برنامه تبديل كنيم و بيندازيم در ميدان اجرا تا در پايان ده سال، ملت احساس كنند كه پيشرفت حقيقي پيدا كردهاند. يكي از الزامات ما اين است: هر الگوي پيشرفتي بايستي تضمين كنندهي استقلال كشور باشد؛ اين بايد به عنوان يك شاخص به حساب بيايد. هر الگويي از الگوهاي طراحي شوندهي براي پيشرفت كه كشور را وابسته كند، ذليل كند و دنبالهرو كشورهاي مقتدر و داراي قدرت سياسي و نظامي و اقتصادي بكند، مردود است. يعني استقلال، يكي از الزامات حتمي مدل پيشرفت در دههي پيشرفت و توسعه است. پيشرفت ظاهري - با وابسته شدن در سياست و اقتصاد و غيره - پيشرفت محسوب نميشود. ... سراب پيشرفت است17. 17. 27/02/88 بيانات در ديدار استادان و دانشجويان كردستان
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید