تدبير ش 36
مرجعيت علمي مقدماتي دارد كه بايد طي شود
اين وضعي كه امروز ما داريم در دانشهاي گوناگون و در بخشهاي مختلف، يقيناً يك روزي به نظر خيليها دستنيافتني بود؛ اما ملت ما به او دست يافت، جوانهاي ما به او دست يافتند... بنابراين، ايني هم كه يك روزي كشور ما و ملت ما كاروان دانش را آنچنان پيش ببرد كه بتواند در دنيا مرجع علمي باشد، چيز ممكني است. البته مقدماتي دارد كه اين مقدمات بايستي طي شود و اين مقدمات شروع هم شده. يكي از اين مقدمات، همين خودآگاهي ماست كه احساس كنيم كه «بايد»؛ و احساس كنيم كه «ميتوانيم». يكي ديگر از مقدمات، تهيه ي نقشه ي علمي جامع كشور است كه كشور از لحاظ تحصيل علم و طلب علوم مختلف دچار سردرگمي نباشد. اين كار خوشبختانه انجام گرفته... البته بعد از آنكه نقشه ي جامع علمي تهيه و فراهم شد، كارهاي ديگري هم بايستي انجام بگيرد؛ از جمله: ايجاد نظام مهندسي اين نقشه، تبديل نقشه ي جامع علمي به صدها پروژهي علمي، و سپردن اين پروژهها به پيمانكاران اميني كه عبارتند: از همين دانشگاهها و اساتيد و مراكز تحقيقاتي دانشگاهها. بعد، ايجاد شبكهي نظارت بر اين پيشرفت علمي؛ حسن اجراء و درگير كردن استاد، دانشجو، محقق... اينها حتماً بايد در اين طرح مهندسي نقشهي جامع علمي ديده شود... يك كار چند ساله است. اين كار چند ساله با شدت، با حدت، با پيگيري تمام، با اميد بايستي دنبال شود و انشاءاللَّه به نتايجي خواهد رسيد. يقيناً روزي خواهد رسيد كه شما ببينيد مرجعيت علمي يافتن دانشگاههاي ايران و دانشمندان ايران چيز دور از دسترسي نيست؛ خيلي نزديك به شماست. شما جوانها يقيناً اين را خواهيد ديد؛ من ترديدي ندارم. ديدار اساتيد و دانشجويان در دانشگاه علم و صنعت ۱۳۸۷/۰۹/۲۴
تدبير ش 45
ضرورت تسريع و جدّيت در تدوين نقشة جامع علمي
نقشة جامع علمي ... چند سال است مطرح شده، در معاونت علمي بررسي شده، به شوراي عالي انقلاب فرهنگي آمده. البته هنوز چيز مصوّبي در اختيار مسئولين قرار نگرفته؛ فقط بحث شده. يا طرح جامع فرهنگي ... اينها مسائلي است كه مطرح شده است، گفته شده است. ليكن وقتي ما ميبينيم: استادي، دانشمندي، صاحب فنّي، از اين مسائل به عنوان نياز روز نام ميبرد و ياد ميكند، اين نشانة اين است كه آن كاري كه ما كرديم، هنوز در مرحلة كاربرد و ميدان عمل حضور ندارد. يعني كار ما هنوز تمام نيست. به اين نكته دوستان مسئول بايد توّجه كنند. تصميم گرفتيم، حرف زديم، گفتيم؛ امّا كاري كه بايد بشود، انجام نگرفته. فرض بفرماييد وقتي ما ميبينيم اساتيدي ميآيند راجع به نقشة جامع علمي كشور ابراز سؤال ميكنند يا چيزهايي را ميگويند كه نشانة عدم دسترس بودن يك نقشة جامع علمي است؛ نداشتن نقشة جامع علمي است؛ پس پيداست كه ما همة تلاشي كه در باب نقشة جامع علمي تا حالا كرديم، تلاشهايي بوده كه نيمهكاره است. خوب، چون چند سال هم گذشته - سه سال است كه اين قضيّه مطرح شده - در عين حال هنوز هيچ چيزي در اختيار دستگاههاي ذيربط نيست. دانشمندان كشور نقشة جامع علمي كشور را نميدانند. پيداست كه ما بايد كار را سريعتر كنيم، دنبالگيري كنيم، جدّيتر به اين مسئله بپردازيم.2 2. ۸۸/۰۶/۰۸ بيانات در ديدار اساتيد دانشگاهها
اساتيد دانشگاهها، خودشان را در معرض استفادة معنوي و علمي فكري دانشجويان قرار بدهند
راجع به مسائل مربوط به دانشگاهها و مربوط به علم و پيشرفت علم، كه خلاصة كلام هم اين است كه ما در دهة پيشرفت و عدالت، يكي از دو سه پاية بسيار مهمّي كه بايد دنبال كنيم، پاية علم است؛ كه همه در اين زمينه مسئوليت دارند. دانشگاهها هم مسئوليت دارند، اساتيد هم مسئوليت دارند. حضور اساتيد در دانشگاهها در ساعات مربوط به تدريس، در ساعات مربوط به مشورت دهي به دانشجوها، خيلي مهمّ است.
مجري محترم در اوّل صحبت اشاره كردند كه دستگاه بايد حمايت از دانشگاهيان را سياست هميشگي خودش قرار بدهد. من كاملاً به اين معنا معتقدم. يعني حقيقتاً حمايت از دانشگاهيان بايد سياست هميشگي باشد. امّا توّجه بشود كه دانشگاهيان در ساية اين حمايتي كه از آنها ميشود - چه حمايت معنوي، چه حمايت مادّي - حقيقتاً خودشان را در قبال نسل دانشجو، در قبال آيندة علم در كشور، در قبال اصلاح نظام آموزشي - كه حتماً نياز به اصلاح دارد - مسئول بدانند؛ حضورشان را در دانشگاهها تقويت كنند؛ خودشان را در معرض استفادة معنوي و علمي فكري دانشجويان قرار بدهند.2 2. ۸۸/۰۶/۰۸ بيانات در ديدار اساتيد دانشگاهها
دارندة علم بايد مورد احترام قرار بگيرد و در برابر او تواضع بشود
اين جلسه ... در حقيقت جلسهاي است نمادين، در عين حال يك جلسة كاري است. نمادين است از اين جهت كه نشاندهندة اين باشد كه نظام جمهوري اسلامي به علم اهمّيت ميدهد، به حاملان علم هم احترام ميگذارد. ما خواستيم اين جلسه مظهري باشد از احترام نظام جمهوري اسلامي به دانشمندان، عالمان، استادان؛ واقع قضيّه هم همين است. ما در برابر علم تواضع ميكنيم؛ دارندة علم هم كه اين گوهر را با خود دارد، طبعاً بايد مورد احترام قرار بگيرد و در برابر او تواضع بشود.2 2. ۸۸/۰۶/۰۸ بيانات در ديدار اساتيد دانشگاهها
تدبير ش 49-50
نگذاريد حركت علمي و صنعتي دفاعي از دور بيفتد
سـاخت ايـن نـاوشكـن [جماران] ، صـرفاً ساخت يك ناوشكن نبود؛ اين نهادينهسازي طـراحـي و سـاخـت رزمنـاوهـاي بـزرگ در كارخانجات كشور بود؛ دانشگاههاي ما بهره بردند، دانشگاه امام خميني بهره برد، صنايع نيروي دريائي بهره بردند، صنعت وزارت دفاع بهره برد؛ ذهنها به كار افتاد و در بخشهاي گوناگون الكترونيك، دستگاههاي مختلف به كار وادار شدند. خود اين تحرك ورزشي ذهني و عملي، براي كشور يك دستاورد است؛ كه اين حالت تحرك، خودش كمتر از به دست آوردن و دارا شدن يك رزم ناو با اين خصوصيات نيست؛ اين خيلي باارزش است؛ اين را حفظ كنيد؛ نگذاريد اين حركت علمي و صنعتي از دور بيفتد؛ پيدرپي كار، پيدرپي ابتكار.14 14. 30/11/88 بيانات در ديدار دستاندركاران ساخت ناوشكن جماران
ضرورت تلاش مضاعف و كار متراكم براي ادامه پيشرفت علمي
ديكتـاتـوري ... همـراه بـا وابستگي، همـراه بانوكرصفتي؛ ... چيزي بود كه ما در سالهاي متمادي دچـارش بـوديم؛ در دوران پهلـويها يكجور، در دوران قاجار يكجور ديگر. ... اگر آن استبداد و وابستگي بود، ما پيشرفت نميكرديم؛ پيشرفت كنوني كه آغاز شده، ناشي از انقلاب اسلامي است. اگر ما بخواهيم اين پيشرفت ادامه پيدا كند، كار لازم است، تلاش لازم است؛ لذا خيلي بايد تلاش كرد. دانشگاه در اين زمينه نقش عمدهاي دارد. ... آني كه من ميخواهم عرض كنم، اين است كه اگر اهميت علم اين مقدار است كه ما عرض كرديم، پس دانشگاه تهران در مسئلة علم بايستي پيشتازي خـودش را مضـاعف كند؛ بـايد كار متراكمتر و بيشتر انجام بگيرد.9 9. ۸۸/۱۱/۱۳ بيانات در ديدار وزير علوم و استادان دانشگاه تهران
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید