تدبير ش19
توجه كمي و كيفي به تحقيقات علمي، يك امرحياتي براينظام و از مهمترين وظايف دولت است
آنچه كه ما در زمينه ي بودجه ي تحقيقات نياز داريم، با آنچه كه امروز بودجه ي تحقيقات ما در مجموعه ي بودجه ي كشور است، فاصلهي زيادي دارد. من هم سفارش كردهام، تأكيد كردهام و غير از جلسات عمومي، در ديدارهاي خصوصي هم به مسئولين گفتهام كه بايد اين را دنبال كنند؛ ... امروز مسأله ي تحقيقات براي ما يك مسأله ي تجملاتي نيست، يك مسأله ي حياتي است. من نميدانم همهي تصميم گيران چقدر به عمق اين حرف واقفند، اما من از بُن دندان اعتقادم اين است كه امروز يكي از دو، سه كار اصلي و اساسي ما براي حفظ هويتمان، موجوديتمان، استقلالمان وآيندهمان، مسألهي تحقيق علمي است؛ بدون شك و ترديــد. بايــد اين را خيلــي جـدي بگيرند؛ اين از بسياري از كارهاي ما مهمتر است؛ ولو ظاهر زودبازدهاي ندارد و به چشم نميآيد، اما خيلي مهم است. 25/2/86
تدبير ش 26
حيطه اثر گذاري دانشجويان
مشورت يك سازوكار خاصي دارد. كارها بــيمشورت هم نيست. من ميخواهم بگويم اثرگذاري دانشجويي بيش از آنچه كه با مشورت دهي به مسؤولين باشد، با جهتدهي به عناصر انساني در نيروهاي تحت تأثير است. شما در خانوادهتان ميتوانيد اثر بگذاريد؛ روي برادر و خواهرتان ميتوانيد اثر بگذاريد؛ روي پدر و مادرتان ميتوانيد اثر بـگذاريد. در محيط زندگي خودتان، روي فاميل، روي دوست، روي همبازي در ورزش ميتوانيد اثر بگذاريد؛ اثر به زبان، اثر به منش، اثر به رفتار. اين بهتــرين توفــيق و پيــروزي بـراي دانشجوست؛ اثرگذاري در محيطهايي كه ميتواند در آن اثرگذاري بكند. البته بعضي محيطها از اين هم بيشتر است. بخصوص شما جوانيد؛ اين جواني را قدر بدانيد؛ اين حوصله و نشاط جواني را قدر بدانيد. 13/10/86
تدبير ش 33
تأكيدبر مسئله علم و فنآوري
باز هم تأكيد ميكنم - مسألهي علم و فناوري... پايه است و جزو آن چيزهاي ريشهاي و جزو كارهاي اساسي در كشور است. اگر ما بتوانيم اين پايه را بالا ببريم، خيلي چيزها را ميشود بر اين پايه بنا كرد. ديدار با اعضاي هيئت دولت 2/6/87
تدبير ش 34
ضرورتبرنامهريزيبرايپيشرفتوتعاليعلمي
در دانشگاهها و همچنين در مراكز پژوهشي -يعني پژوهشكدهها و پژوهشگاهها - استاد داراي نقش زيادي است. همچنان كه دستگاههاي اجرايي و دولتي هم نقش دارند. ما نميتوانيم نه فقط دستگاههاي دولتي را مخاطب قرار بدهيم، از نقش استاد كه نيروي مياندارِ حاضر در صحنه است، غافل باشيم. نميتوانيم هم به استاد يا مدير آموزشي يا مدير گروه آموزشي خطاب بكنيم و از نقش دستگاههاي اجراييِ دولتي كه در واقع پيمانكار آن پروژهي عظيم علم و پيشرفت علم هستند، غافل بشويم. يك پروژهي عظيمي بناست در كشور اجراء شود و او عبارت است از: پيشرفت علمي. تعالي در ميدان علم. پيمانكارش: دستگاههاي دولتياند. وزارت آموزش عالي است. وزارت بهداشت و امور پزشكي است و دستگاههاي ذيربط علمي. اينها بايستي كار را تحويل بگيرند. برايش برنامهريزي كنند. زمينه هاي كار را فراهم بكنند. ديدار نخبگان علمي واساتيد دانشگاه 3/7/87
تدبير ش 35
دانشجوهــا، در پژوهشكـده فعاليــتها را انجام دهند
پژوهشگاه دانشجويي كه پيشنهاد شد، به نظر من پيشنهاد خوبي است. خوب است مسؤولان وزارتهاي آموزش عالي رسيدگي كنند، بررسي كنند؛...بگذاريم دانشجوها در اين مقولهي كار دانشگاهي، اگر وقت ميكنند، اگر ميتوانند، در يك مركزي به نام پژوهشگاه و پژوهشكده، فعاليتهايي را انجام دهند؛ اين ايدهي قــابل توجهي است و ميتواند دنبال شود. ديدار اساتيد و دانشجويان دانشگاههاي شيراز 14/2/87
توصيه مؤكد بر توجه به علوم پايه
توجه به علوم پايه، از جملهي همين توصيه هاي مؤكدي است كه بنده در اين چند سال، مكرر با مسؤولين درميان گذاشتهام. هميشه گفتهايم: علوم پايه مثل گنجينه است؛ علوم كاربردي مثل پولي است كه توي جيبمان ميگذاريم و خرج ميكنيم. اگر علوم پايه نباشد، پشتوانه ي اين هزينه كردن از بين خواهد رفت. اين نكته كاملاً بجاست... كه دانشجوها صنفي، دانشگاهي و رشتهاي به مسائل نگاه نكنند؛ واقعاً نگاه كنند به آنچه كه نياز كشور است. ديدار اساتيد و دانشجويان دانشگاههاي شيراز 14/2/87
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید