تدبير ش58
وظيفة آموختن معارف اسلام ناب و اهلبيت (ع) به طلاب غير ايراني
طلاب و فضلاي غير ايراني بدانند كه آنها در ايران اسلامي غريبه نيستند. شما حتّي مهمان هم نيستيد، شما صاحبخانهايد. شما فرزندان عزيز من هستيد. ما مقدم اين پروانههاي عاشق را كه به شوق فراگيري معارف اسلام ناب به اين ديار سفر كردهاند، گرامي ميداريم. ما وظيفة خودمان ميدانيم كه شما عزيزان را در حد توان خودمان، از آنچه كه از معارف اسلام ناب و معارف اهلبيت در اختيار ماست، برخوردار كنيم.7 7. ۸۹/۰۸/۰۳ بيانات در ديدار طلاب خارجي حوزة علمية قم
تدبير ش 70
بيش از تعليم، به تربيت بينديشيد و درلايههاي عميق ذهن اثر بگذاريد
به قدر تعليم، يا شايد بيش از تعليم، به تربيت بينديشيد. بجز در يك جا در قرآن، كه « َيُعَلِّمُهُمُ» جـلوتـر از « يُزَكِّيهِمْ » اسـت، همـه جـا « يُزَكِّيهِمْ » - تزكيه - بر تعليم مقدم است؛« يُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ ».( آل عمران 164) اين شايد نشان دهندة اين است كه تزكيه جايگاه برتري دارد. مخاطبان خودتان را تزكيه كنيد، تربيت كنيد. اين تربيت هم همينطور كه عرض كرديم: « مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَلْيَبْدَأْ بِتَعْلِيمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِيمِ غَيْرِهِ»، سخت است. اين كار سخت را هم بايد انجام داد.
در لايههاي عميق ذهن مخاطب اثر بگذاريد. اكتفاء نكنيد به اين كه احساسات او يا عواطف او جلب شـد، راضـي بشويد؛ نـه! سعي كنيد در آن لايههـاي عميق ذهـن اثـر بگذاريد تـا بـا حـوادث گوناگون از دست نرود.2 2. 20/7/90 بيانات در جمع روحانيون شيعه و اهل سنت كرمانشاه
ضرورت مقابله با امواج تبليغاتي دشمنان،با پاسخگويي به سؤالات جوانان
امروز ما چقدر جوان تحصيلكرده داريم. ... جمعيت تحصيلكردهها خيلي زيادند. يك وقتي اين خبرها نبود. قبل از انقلاب، همة اين استان كرمانشاه، شايد سيصد تا تحصيلكردة دانشگاهي داشت؛ حالا ده برابر يا شايد دهها برابر تحصيلكرده هستند. اينها جوانند، در معرض امواج تبليغاتي و گفتمانهاي گوناگون قرار ميگيرند؛ برايشان سؤال به وجود ميآيد؛ شما سؤال او را بدان، جوابش را آماده كن، بعد برو بنشين در مركز پاسخگويي؛ مخاطب خودت را انتخاب كن، فكر او را بدان، متناسب با فكر او و آنچه كه نياز اوست از كتاب و سنت و از كلمات بزرگان، مطالب را در اختيارش بگذار. ... همين كتابهاي مرحوم آقاي مطهري، كتاب شريف الميزان، كساني بيايند اينها را متناسب با نياز و سؤال جوانها انتخاب و ارائه كنند. خب! حالا اين كار هم بايد در قم انجام بگيرد. شما در قميد. خطاب ما به قم، يك خطاب دائمي است. قم بايد اين كارها را انجام بدهد؛ بكنند، بكنيد؛ اينها كارهاي لازمي است.2 2. 20/7/90 بيانات در جمع روحانيون شيعه و اهل سنت كرمانشاه
تدبير ش 74
ضرورت الگوسازي براي جوانها
واقعاً اگر انسان بخواهد كارهاي كشور را، اين بخشها و قسمتهاي گوناگون كشور را تقسيمبندي كند و به حسب اهميت، موقع اينها را مشخص كند، آن بالابالاها آموزش و پرورش قرار ميگيرد. جوان ما به آموزش و پرورش بستگي دارد، اخلاق ما به آموزش و پرورش بستگي دارد. يك عدهاي مينالند از اينكه چرا ما از لحاظ اخلاقي جلو نميرويم. البته اين درست است، ما هم قبول داريم كه بايد در زمينة اخلاقي جلوتـر رفت؛ منتها يكي از شرايطش ايـن است كه مـا بـراي جوانهـايمان الگو داشته باشيم. بعضيهـا بـا رفتارهـاي خـود، بـا عملكرد خـود، بـا اظهارات خود، الگوهاي بدي براي جوانهاي ما ميشوند. الگوسازي، يكي از اساسيترين كارهاست. ما الگوهاي خوب خيلي داريم. اينقدر جوانهاي خوب، اينقدر چهرههاي نوراني - در تاريخ كه بماند - در زمان خودمان داريم كه همينقدر كافي است با تعريف هر كدام از اينها - تعريف به معناي معرفي كردن - يك چهرة برجسته و يك الگو جلوِ جوانانمان بگذاريم. اينها جوانهايي بودند كه از پيشروان خودشان جلو افتادند؛ جوانهايي كه پاي درس بنده و امثال بنده نشستند، اما صد پله از ما جلو رفتند؛ ما وعده كرديم، آنها عمل كردند؛ ما ياد داديم، آنها عمل كردند؛ ولي خودمان عمل نكرديم. چقدر از اين جوانها، چقدر از اين شهدا كساني بودند كه از امثال ما چيزي ياد گرفتند، اما آنها بهتر از مـا شدند، جلوتـر از ما شدند، بيشتر به كشور آبرو بخشيدند، پيش خـدا بيشتر آبـرو پيـدا كردند: «چرا كه وعده تو كردي و او بجا آورد»؛(حافظ) وعده را ما كرديم، او عمل كرد. ما اين همه جوان خوب داريم؛ اينها را يكييكي در بياورند، بگذارند جلوِ جوان نسل حاضر؛ غيرت او را، همت او را، صداقت او را، سلامت او را، فداكاريهاي او را، بينش والاي او را، رفتار نيك او را با مردم، با همنوعان، با پدر و مادر، با خانواده، با دوستان، بگذارند جلوِ چشم جوان نسل امروز؛ خود اين آموزنده است.5 ۹۱/۰۲/۱۳ بيانات در ديدار جمعی از معلمان سراسر كشور به مناسبت هفتة معلم
تدبير ش 78 شهريور و مهر 91
ضرورت پرکردن حافظه در دورة جواني
طلبه بايد دستش از كتاب رها نشود؛ كتاب بخواند، همه جورش را بخواند، در دورة جواني بخواند. اين ذخيرة حافظه را كه بينهايت داراي ظرفيت است، هرچه ميتوانيد، در دورة جواني پر كنيد. ما هرچه در جواني در حافظه انباشتيم، امروز موجود است؛ هرچه در دوران پيري - كه بنده همين حالا هم با همة گرفتاريها، بيش از جوانها مطالعه ميكنم - به دست ميآوريم، ماندگاري ندارد. الآن شما جوانيد. اين منبع قيمتي ارزشمند را از اطلاعات ارزشمند، از آگاهيهاي مفيد و لازم در زمينههاي مختلفي كه براي تبليغ به آنها احتياج داريد، هرچه ميتوانيد، انباشته كنيد؛ از اين استفاده خواهيد كرد.24 24. ۹۱/۰۷/۱۹ بيانات در ديدار علما و روحانيون استان خراسان شمالي
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید