تدبير ش 36
عناصر اصلي فريضهي حج، آموزش و تمرين و يادآوري است
در فريضهي حج، عناصر اصلي براي اين تربيت فردي و اجتماعي گنجانيده شده است. از لحظه احرام و بيرون آمدن از تشخصات فردي و ترك بسياري از لذتها و خواهشهاي نفساني، تا طواف بر گرد نماد توحيد، و نماز در جايگاه ابراهيم بتشكن و فداكار، و از حركت شتابان ميان دو كوه، تا آرام گرفتن در عرصهي عرفات در ميان خيل عظيم موحدان از هر رنگ و نژاد، و تا گذراندن شبي با ذكر و نياز در مشعرالحرام و انس جداگانهي هر دل با خدا در عين حضور در ميان آن جمع متراكم، و سپس حضور در مِني و سنگباران نمادهاي شيطاني، و آنگاه تجسم پرمعناي قرباني كردن، و اطعام مستمندان و رهگذران، همه و همه، آموزش و تمرين و يادآوري است. پيام حج ۱۳۸۷/۰۹/۱3
نياز دانشجو: كار دسته جمعي و كسب مهارتهاي سياسي و اجتماعي
تشكلهاي دانشجويي نقشآفرينند؛ بدون ترديد. منتها بايد توجه داشت كه تشكل دانشجويي، حزب به اين اصطلاحي كه امروز در دنيا هست و احزاب با آن اصطلاح شناخته ميشوند، نيست و با آن فرق دارد؛ احزاب و سازمانهاي سياسي در وضع رايج و متعارف عالم، تشكيلاتي هستند كه براي رسيدن به قدرت به وجود آمدهاند... تشكلهاي دانشجويي، براي رسيدن به آرمانها به وجود ميآيند كه فراتر از مسئلهي به قدرت سياسي رسيدن و حكومت را به دست گرفتن است... البته احزاب بدشان نميآيد كه از اين مجموعههاي دانشجويي براي رسيدن به قدرت استفاده كنند. به نظر ما، اين روا نيست وخودِ دانشجوها بايد به اين توجه داشته باشند. احزاب ميخواهند چيزي به دست بياورند، قدرت را كسب كنند. دانشجوها غالباً با فعاليتهاي دانشجويي، جان خودشان، توان خودشان، نشاط خودشان را مايه ميگذارند و چيزي تقديم ميكنند؛ آن جايي كه لازم بشود، جان را تقديم ميكنند؛ كما اينكه ديديد.
ضمناً تشكلهاي دانشجويي، فرصتي هم براي دانشجو ايجاد ميكند. براي كار دستهجمعي. و من به كار دستهجمعي اعتقاد دارم و اين را يك نياز دانشجو ميدانم؛ كسب مهارتهاي گوناگون؛ مهارتهاي سياسي، اجتماعي. ديدار اساتيد و دانشجويان در دانشگاه علم و صنعت ۱۳۸۷/۰۹/۲۴
تدبير ش40-41
بايد به مسئلهي پرورش اهميت داده شود
عدهاي بر اثر بيتوجهي به نظام پرورش، آن بنايي را كه اول انقلاب گذاشته شده بود، از مجموعهي آموزش و پرورش كنار زدند؛ بتدريج كمرنگ كردند و تقريباً ميشود گفت حذف كردند. شما حالا به اين مسئله معتقديد. اين را اجرايي كنيد؛ عملياتي كنيد. پرورش اگر از آموزش مهمتر نباشد، كمتر نيست. آن لوح سفيد و آمادهاي كه ذهن كودك ما و دانشآموز ماست، فقط با خط خط كردن و عدد و رقم روي او نوشتن، درست نميشود؛ ساختن لازم دارد. اين ساختن، پرورش است. بايد به مسئلهي پرورش و جريان پرورش - به هر شكلي كه آن را بتوانند انجام بدهند؛ در مورد شكلش ما اظهار نظري نميكنيم - اهميت داده شود؛ در كتاب درسي، در انتخاب معلم، در تربيت معلم، در خود سازماندهي7. 7. 09/02/88 بيانات در ديدار جمعي از معلمان، پرستاران و كارگران
تدبير ش53
خصوصيات و نقش شهيد مطهري در عرصههاي سياسي و فرهنگي
اين جمله را هم دربارة شهيد بزرگوارمان مرحوم آيةاللَّه مطهري F عرض كنيم: حقيقتاً رفتار و منش آن مرد بزرگ، نشاندهنده و نمايشگر يك معلم كامل و با احساس مسئوليت بود. در هيچ عرصهاي از عرصههايي كه حضور يك متفكر اسلامي مورد نياز بود، ايشان از ورود در آن عرصه خودداري نكرد؛ ملاحظات و مصالح نتوانست جلوي او را بگيرد كه وارد اين عرصه نشود؛ چه در زمينههاي سياسي، چه در زمينههاي فكري. در زمينة پاسخ به سؤالهاي گوناگوني كه در آن دوره ذهن جوانهاي ما را به خود مشغول كرده بود، شهيد مطهري مثل برخي از مدعيان روشنفكري ديني نبود كه مطالب اجنبي از منطق دين و محتواي دين را با لعاب ديني و قالب ديني عرضه كند؛ بلكه درست نقطة مقابل، مفاهيم حقيقي ديني را در بستهبنديهاي متناسب روز و متناسب با سؤال و نياز و استفهام مخاطبين عرضه ميكرد. دنبال اين نبود كه يك دستة خاصي، يك گروه خاصي، يك مجموعة فكري خاصي او را تحسين كنند. با واپسگرايي و عقبماندگي فكري و ارتجاع و تحجر و غلط انديشيدن در زمينة دين - كه ناشي از تحجر و واپسگرايي است - همان قدر و با همان شدت برخورد كرد كه با بدعتها و افكار انحرافي و افكار التقاطي. اين، خصوصيت آن مرد بزرگ بود. او خسته نشد؛ تلاش دائمي ميكرد. دنبال نام و تيتر و عنوان متعارف دانشگاهي و حوزهاي هم نماند.4 4. 15/02/89 بيانات در ديدار گروه كثيري از معلمان سراسر كشوركشور بايد راهي را برود كه شايستة داعية مسلماني است
كشور ما در طول چند قرن، دچار خسارتهاي سنگين، دچار عقبافتادگيهاي بزرگ، دچار غفلتهاي غيرقابل جبران بوده است؛ و اين وضعي است كه ما امروز مشاهده ميكنيم. با پيدايش انقلاب اسلامي، با اين حركت نوين، اين كشور بايد آن راهي را برود كه شايستة اين ملت است، شايستة اين ميراث است، شايستة داعية مسلماني است؛ اين احتياج دارد به يك تحرك عظيم.
معلمين عزيز توجه بكنند كه ما براي فرداي اين كشور چهجور انساني نياز داريم؟ زن و مرد ما براي ساختن مطلوب اين كشور، بايد چه خصوصياتي داشته باشند؟ اين به دست شماست. اين نوجوان يا كودكي كه در مقابل شما در كلاس درس نشسته است، در اختيار شماست. شما با سخن خود، با منش خود، با رفتار خود، ميتوانيد به او اعتماد به نفس بدهيد؛ ميتوانيد به او اميد بدهيد؛ ميتوانيد او را روانة ميدانهاي عمل كنيد؛ ميتوانيد به او روح ديانت را آنچنان كه شايستة اوست، تزريق كنيد؛ ميتوانيد از او انساني: زيرك، پرتلاش، اجتماعي، علاقهمند به مصالح جمع و جامعه بسازيد و به وجود بياوريد؛ ميتوانيد روح ابتكار را در او زنده كنيد. معلم فرزانة ما ميتواند در همان محدودة كلاس درس خود اين كارها را انجام دهد؛ اين وظيفة همگاني و عمومي معلمان است در سراسر كشور. البته معلم براي اينكه بتواند همة اين كارها را انجام دهد، احساس ميكند كه نياز دارد به راهنمايي روشنبينان جامعه، متفكران جامعه، متخصصان تعليم و تربيت. اين نياز، خود به وجود آورندة محصول است. اين نياز وقتي از سوي معلمين احساس شد، بلافاصله به دستگاه مولدة كشور منعكس ميشود؛ آنچه را كه مورد نياز است، توليد ميشود. ما تا احساس نياز نكنيم، تا سؤال نكنيم، تا نخواهيم، آن محصول مورد نياز توليد نخواهد شد. نقش آموزش و پرورش اين است.4 4. 15/02/89 بيانات در ديدار گروه كثيري از معلمان سراسر كشور
بايد ايمان را كه ماية قيام، ايستادگي و ثبات ملت ايران است، تقويت كرد
دشمنها امروز درصدد اين هستند كه ملت ايران را از محتواي برانگيزانندة آن - كه همين ايمان روشنِ مستدل باشد - خالي كنند. انواع شيوهها را به كار ميبرند؛ ترويجهاي باطل ميكنند، سرگرمي درست ميكنند، سرگرميهاي فكري درست ميكنند، سرگرميهاي شهواني درست ميكنند، سرگرميهاي سياسي درست ميكنند، فتنه درست ميكنند؛ اينها همه يك سياست است. خوب! در مقابل اينها چه كار بايد كرد؟ بايد اين ايمان را كه ماية قيام و ايستادگي و ثبات ملت ايران است، تقويت كرد.
يكي از عواملي كه ميتواند اين كار بزرگ را انجام دهد، همين گسترش معارف اسلامي و معنوي و انقلابي به شكل روشن و پراكندن هرچه بيشتر محبت اهلبيت در دلها و در روحهاي انسانهاست؛ اين مسئوليتي است كه امروز همة ما داريم؛ مداحان هم بخشي از اين مسئوليت را دارند كه بخش مهمي هم هست. با اين چشم نگاه كنيد به حرفة مداحي.4 4. 13/03/89 بيانات در سالروز ولادت حضرت فاطمة زهرا:
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید