تدبير ش19
عواطف ديني را با آموزش عقلاني مباني اسلام تعميق ببخشيد
در مسائل دينى، بر نقاط عقلانى و ظريف بپردازيد و آنها را از استادان ماهرش فرا بگيريد. دين، عواطف هم دارد؛ لكن اين عواطف به معنويات عميق، به فكر عميق تكيه دارد؛ اين فكر را بايد آموخت و با مبانى دينى آشنا شد و بر اساس آن، روى شخصيت خود، روى دل خود اثر گذاشت ... ما بايد دل خودمان را خيلى اوقات مخاطب قرار بدهيم ... وقتـى به نمـاز مىايستيـد، بـه يــاد بياوريد كه در مقابل خداوند متعال ايستادهايد و داريد با او حرف مىزنيد ... اكسير، مادهى كيميايى است كه مىگويند مس را طلا مىكند. دل ما از مس هم كه باشد، اكسيرِ ذكر آن را به طلا تبديل مىكند. اين، خيلى مهم است. 19/2/86
مديران و اساتيد دانشگاهها با برنامه ريزي، زمينه رشد دانشجويان را فراهم آورند
رشد دادن به دانشجوها از كارهايى است كه به عهده ى اساتيد و مديريتهاست؛ اينجا مخاطب فقط اساتيد نيستند؛ مديريتها هم هستند. اين كارها را واقعاً در برنامه بگذاريد: مثل كارگاههاى آموزشى؛ اردوهاى علمى؛ جايزه به نوآورىها؛ مثل مطالبهى دستگاه صنعت از محقق جوانى كه در دانشگاه دارد يك كارى را انجام مىدهد، ... خوشبختانه در اين دولت، معاونت مخصوصى به نام «معاونت علمى» براى كارهاى علمى بوجود آمد كه اين جزو بركات اين دولت است ... و كارهاى بسيار مهم و خوبى را مىتواند انجام بدهد. با كمك اين معاونت، آقايانِ دو وزير - هم در شوراى عالى انقلاب فرهنگى، هم در دولت - مطالبه كنند، تا مديران بتوانند وسائل را براى اين معنا فراهم بكنند . 25/2/86
تدبير ش22
نظام آموزش و پرورش سنتي ما از نظر ابتناء به دو جنبهي ضد ديني و ضد ملي ، نياز به اصلاح و تحول جدي دارد
آموزش و پرورش كنوني كشور ما،... دو عيب بزرگ وجود داشت. يك عيب از جنبه ي اعتقادي و ايماني، يك عيب از جنبه ي سياسي و مديريتي كشور.
عيبِ جنبهي ايماني اين بود كه آن كساني كه آموزش و پرورش جديد را وارد كشور كردند، نه فقط نيتشان متدين كردن مردم و جوانها نبود، بلكه بعكس، نيتشان دور كردن مردم از عقايد ديني بود. به طــــور مسلـم اين... همان برنامهاي بود كه در آموزش و پرورش به يك شكل، در مسئله ي كشف حجاب به يك شكل، در مسئله ي كوبيدن مراكز مذهبي به وسيله ي رضاخان به يك شكل خودش را نشان ميداد؛ يعني توسعهي تفكرات غير ديني، بلكه ضد ديني. آموزش و پرورش بر اساس يك چنين فكري به وجود آمد. و آن كساني كه از اول، آموزش و پرورش را درست كردند - عرض كرديم - بعضيشان آدمهاي بيديني هم نبودند، متدين هم بودند؛ - لكن اساس، اساسِ ضد ديني بود، نه غير ديني؛ بر اساس ضديت با دين بود. هر چه هم گذشت، اين جنبهي ضد ديني، پيوسته و تا آخرِ دوران پهلوي بيشتر و بيشتر شد. آن جنبهي سياسي و مديريتي، جنبه ي ضد ملي آموزش و پرورش بود. اگر چه كه آن رژيم دعوي مليت داشت، واقعاً هم دنبال مليت ميگشت؛ چون ايدئولوژي كه نداشتند؛ ناچار ... يك جايگزين لازم دارد. اين جايگزين را مليت قرار داده بودند؛ ... لكن آن مليتي كه دنبال ميكردند، به معناي واقعي به معناي حفظ هويت ملي نبود. به چه دليل؟ به دليل اينكه وابستگي هاي سياسي آنها روز به روز بيشتر ميشد و همين در كيفيت تعاليم و آموزشهاي آموزش و پرورش خودش را نشان ميداد؛... نظام آموزش و پرورش ما يك نظام غربزده، تقليدي، مبتني بر باورها و مباني پذيرفتهي در اروپا بود ... البته اين، خطوط اساسياش بود؛ نه اينكـه بخواهيــم يك تعريف كاملـي از آموزش و پرورش كرده باشيم. اين دو عيب بزرگ؛ يعني اول، جنبهي ضديت با دين - حداقل مغايرت با مباني ديني و اخلاق ديني و تربيت ديني - و دوم هم بشدّت ترجمهاي بودن، وابسته بودن، تقليدي بودن، از نيازهاي حقيقي كشور و ملت ايران نجوشيده بودن، عيب اساسي آموزش و پرورش ما بود كه ماند تا دوره ي انقلاب اسلامي. 3/5/86
نسبت به احياي معاونت پژوهشي و تقويت آن اهتمام بورزيد
يكي از كارهاي بسيار خوبي هم كه شد در اين دوره، احياي معاونت پرورشي است كه بر اثر سوء سليقه ي بعضي از گذشتگان، از بين رفته بود يا تقريباً از بين رفته بود. اين احيا شد كه بسيار چيز لازم و مهمي است. شما هم در بخشهاي مختلف كشور، اين را حتماً مورد توجه قرار بدهيد و اهتمام لازم به مسئله ي پرورشيها و معاونت پرورشي و بخشهايي كه مربوط به اين كار است، بشود. 3/5/86
براي تحكيم عزت و حفظ روحيه مردمي پاسداران به تعميق اخلاق و معارف ديني آنان همت گماريد
شما خودتان را مظهر عزت ملي و فخر ملي بدانيد و اين را موجب شكر در مقابل پروردگار قرار بدهيد، موجب غرور و نخوت قرار ندهيد. از مردم جدا نشويد، مردمي بودن خودتان را حفظ بكنيد. به اين بدنه ذيقيمت سپاه يعني بسيج اهميت بدهيد. به فراگيري و در درجه اول فراگيري دين و معارف ديني اهميت بدهيد. مسئله معرفت اندوزي مسئله بسيار مهمي است عمق معارف در دل انسان موجب مي شود انسان در برخورد با حوادث گوناگون راهش عوض نشود. آنهايي كه ديديد راهشان عوض شد علت اين بود كه در درونشان اين معارف عميق نبود. هر جا عمق در عقايد و معارف انسان وجود داشته باشد آنجا انحراف خيلي كمتر محتمل خواهد بود. اين فراگيري و بعد هم فراگيريهاي فنون گوناگون و چيزهايي كه براي سپاه لازم است بايد مورد توجه قرار گيرد. 18/6/86
تدبير ش23
بايد قله هايي را كه اسلام جلوي ما قرار ميدهد، طي كنيم
ما راه طولانياي در پيش داريم. درست است كه انقلاب، به ما و به حركت ما شتاب داد - ما پيشرفتهاي زيادي كرديم. ما از يك ملت درجهي سهي دنيا، به يك ملت عزيز تبديل شديم؛ ملتي كه ملتهاي مسلمان به او چشم دارند. در درون خودمان هم پيشرفتها خيلي زياد بوده است - اينها درست است، اما ما هنوز اول راهيم. اسلام ظرفــيتـش خيلي زيـاد اسـت. قــله هــايي كه اسلام جـلو ما قرار ميدهد، خيلي برتر از اينهاست. بايد اين قله ها را طي كنيم؛ بايد به اين قلهها برسيم. اسلام توانست يك ملت را كه از تمدن بويي نبرده بودند و با علوم و دانش هاي بشري هيچ رابطه اي نداشتند، اينها را در رأس قله ي دانش جهاني قرار دهد كه همه ي دنياي بشري از دانش اينها، از معرفت اينها، از نوشتههاي اينها، از تفكرات و انديشه هاي اينها بهره مند شوند. اين هنر اسلام است. ما مسلمانها بوديم كه خودمان را از اين قلــه پرتاب كرديم پايين؛ ما بوديم كه اشتباه كرديم، تن داديم به ضعفها و ذلتها، كه امروز دنياي اسلام عقب مانده است. ما ميتوانيم دوباره اين راه را پيش بگيريم و پيش برويم. «ذلك بأنّ اللَّه لم يك مغيّرا نعمه أنعمها علي قوم حتّي يغيّروا ما بأنفسهم». همان اندازه كه ما در خودمان تغيير ايجاد كرديم، پيش رفتيم؛ خداي متعال ما را جلو برد. باز هم بايستي اين حركت ادامه پيدا كند. 21/7/86
تدبير ش24
عمق و كار آمدي درسهــا و نـــوآوريــــها دربخش نيروهاي مسلح روز به روزبيشتر شود
خوشبختانه امروز دانشگاههاي نيروهاي زميني و هوايي و دريايي و نيروهاي اطلاعاتي ما با ظرفيتهاي خوبي مشغول كارند؛ اين ظرفيتها بايد افزايش پيدا كند. عمق درسها، كار آمدي درسها، تلاش استادان و دانشجـــويان بايد از آنچه كه هست، باز هم بيشتــر شــود. استعداد ايراني و تواناييهــــاي ملــــي ايرانيــــــاناقتضاء ميكند كه نوآوريها در بخش نيروهاي مسلح ما از جمله در ارتش جمهوري اسلامي ايران و نيروهاي سهگانهي آن، روزبهروز بيشتر شود.... كيفيت درسها و كارآمدي آموزشها راروزبه روزبيشتركنيدوانشاءاللَّهخودتان را براي به عهده گيري مسئوليتهاي بزرگ در ارتش جمهوري اسلامي ايران و در سطح فعاليتهاي عمومي كشور آماده كنيد. 2/8/86
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید