تدبير ش 78 شهريور و مهر 91 حذفيات نشريه
فلسفة آفرينش انسان، غلبه بر خصلتهاي حيواني
ما حقيقتاً نيازمند آن هستيم كه بساط آموزش را و پرورش را در كشورمان رونق دهيم. مسئلة انقلاب اسلامي و نظام جمهوري اسلامي فقط اين نبود و نيست كه حالا يك كشوري در عِداد كشورهاي ديگر و در مسابقة با آنها قرار گيرد، از لحاظ پيشرفت مادي و پيشرفت علمي و پيشرفت نظامي و پيشرفت سياسي؛ آنطوري كه معمولاً سران كشورها دنبال آن هستند. مسئلة اسلام و تشكيل حكومت در اسلام، مسئلة يك صيرورت است؛ يك تحول در اندرون انساني است. در درون ما، هم عناصر فرشتگي وجود دارد، هم عناصر سبعيت؛ «لَقَدْ خَلَقْنَا الإِنسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ. ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ».( تين 4 و 5) يعني استعداد علوّ و ترقي و تعالي و استعداد تنزل و سقوط، تقريباً شايد بشود گفت بينهايت در ما افراد انسان وجود دارد. فلسفة آفرينش انسان اين است كه آن استعدادهاي برجستة مثبتِ مفيد و ممتاز از لحاظ ارزشهاي الهي، با اختيار خود انسان و با مجاهدت انساني، غلبه پيدا كند بر آن خصلتهاي حيوانيت و سبعيت؛ كه اگر اين غلبه پيدا شد، آن وقت همان استعدادهاي حيواني هم جهتگيري درستي پيدا خواهد كرد. روح تعرض و تطاول اگر چنانچه در خدمت تقوا قرار گرفت، از تعرض به حريمهاي مقدس - حريمهاي انساني، حريمهاي اجتماعي، حريمهاي اخلاقي - جلوگيري خواهد كرد؛ در يك جهت درستي به كار خواهد افتاد. در قرآن و در اسلام به «قتال» امر شده است. قتال يعني كشتن، يعني مواجهة با كشتار؛ اما اين قتال، استفادة بهينه از آن روحيهاي است كه در انسان وجود دارد؛ در خدمت هدايت بشريت و در خدمت ساختن يك دنياي آباد و آزاد و متعالي به كار ميرود. اين قتال در واقع به معناي نابود كردن حجابها و موانع دستيابي انسان به قلههاي رفيع كرامت بشري و انساني است. اگر چنانچه اين خصلتها و خلقيات و استعدادهاي برتر و باكرامت ترجيح داده شد، دنيا، دنياي خوبي خواهد شد؛ دنياي سعادت خواهد شد. در آن دنيا تجاوز نيست، تعدي نيست؛ در آن دنيا پستي و فرومايگي نيست؛ در آن دنيا تعطيل استعدادهاي انساني نيست، به انحراف كشيدن اين استعدادها نيست؛ در آن دنيا فقر نيست، تبعيض نيست. ببينيد چه دنياي خوبي خواهد شد. در آن دنيا انسان خواهد توانست از همة ظرفيت وجودي خود استفاده كند. ظرفيت وجودي ما اين نيست كه تا امروز دانش بشر و تجربة بشر به آن رسيده؛ ظرفيتها خيلي بيشتر از اينهاست. ما در نگاه به ظرفيتهاي جسمي خودمان هم دچار تنگنظري هستيم؛ ما ظرفيتهاي جسمي خودمان را هم درست نميشناسيم. 2525. ۹۱/۰۷/۲۰ بيانات در ديدار معلمان و اساتيد استان خراسان شمالي يا 6 6. ۹۱/۰۷/۲۰ بيانات در ديدار معلمان و اساتيد استان خراسان شمالي
ضرورت آمادگي هر چه بيشتر از لحاظ علم و عمل و تزکية روح
انقلاب اسلامي تواناست. آن قدرتي و ظرفيتي و انرژي متراكمي كه در انقلاب اسلامي وجود دارد، اين توانايي را دارد كه همة اين موانعي را كه من گفتم و بسيارياش را هم نگفتم، از سر راه بردارد و آن تمدن ممتازِ برجستة متعالي باشكوه اسلامي را جلوي چشم همة دنيا برقرار كند؛ و اين در زمان شما خواهد بود، انشاءاللّه به دست شما خواهد بود، با همت شما خواهد بود. هرچه ميتوانيد، خودتان را از لحاظ علم و عمل و تزكيه و تقويت روح و تقويت جسم - همانطوري كه بارها عرض شده -آماده كنيد و انشاءاللّه اين بار سنگين را به دوش بگيريد.29 29. ۹۱/۰۷/۲۳ بيانات در ديدار جوانان استان خراسان شمالي يا.10 10. ۹۱/۰۷/۲۳ بيانات در ديدار جوانان استان خراسان شمالي
لزوم توجه به عقايد و ايمان اسلامي در اجراي برنامهها
برنامههايي كه اجرا شد، برنامههاي بسيار خوبي بود. اين برنامة ورزش محلي يقيناً بر بسياري از كارهاي تقليدي ترجيح دارد؛ ورزش پهلواني است و سرشار از سنتهاي ايراني و اسلامي است. اين نكات را بايد هميشه به ياد داشته باشيم كه آنچه متعلق به ما و مربوط به خود ماست، با عقايد ما، با ايمان ما آميخته است؛ آنچه وارداتي است، اگر بخواهيم شكل ايماني و اسلامي و ايراني به آن بدهيم، بايد اين عناصر را در آن تزريق كنيم. آنچه مربوط به خود ماست، بهطور طبيعي پيكرة آن، پيكرة ديني و ايماني است. جمع «حلقههاي صالحين» هم اقدام بسيار خوبي است، كه نمايشي از آن در اينجا ارائه شد.31 31. ۹۱/۰۷/۲۴ بيانات در ديدار بسيجيان استان خراسان شمالي
تدبير ش 79 (مهر) آبان و آذر 91
دو فريضة تعطيلناپذير و راهکارهای آن
در اينجاست[موسم و معيادگاه حج] كـه حجگزار، هم نمونهاي از دامنة گستردة امت اسلامي را به چشم ميبيند و به ظرفيت و توانايي آن پي ميبرد؛ و هم به آينده اميد ميبندد؛ و هم براي نقشآفريني در آن احساس آمادگي ميكند؛ و هم اگر توفيق و كمك الهي را دريابد، بيعتي دوباره با پيامبر عظيمالشأن و ميثاقي مستحكم با اسلام عزيز ميبندد و براي اصلاح خود و اصلاح امت و اعلاي كلمة اسلام، عزمي راسخ در خود ميآفريند.
اين هـر دو - يعني اصلاح خـود و اصلاح امت - دو فريضة تعطيلناپذير است. راهكارهاي آن، بـا ژرفنگري در وظايف دينـي و بهرهگيري از خردورزي و بصيرت، براي اهل تدبر و تأمّل، دشوار نيست.
اصلاح خويش، از مبارزه با هوسهاي شيطاني و كوشش بـراي پـرهيز از گناه آغـاز مـيشـود؛ و اصلاح امت، از شناخت دشمن و نقشههـاي او، و مجاهدت بـراي بياثر كردن ضربهها و خدعهها و دشمنيهاي او، و آنگاه از پيوند دلها و دستها و زبـانهـاي آحـاد مسلمان و ملتهـاي اسلامي، سامان ميگيرد.1 1. 30/07/91 (انتشار 04/08/91) پيام به كنگرة عظيم حج
پرهيز از غرور و تظاهر
از آفتها نسبت به خودمان پرهيز كنيم. آفتِ غرور، آفتِ تظاهر و رياكاري؛ ايـن آفات، آفات مهلكي اسـت. اگـر چنانچـه مـوفقيتـي بـه دسـت ميآوريم، خدا را شاكر باشيم، از خدا بدانيم، براي ادامة آن از خدا كمك بخواهيم؛ اين هم يك مسئلة اساسي است كه دچار غرور نشويم، دچار اعتماد به نفس زيادي نشويم، از خودمان ندانيم. توكل به خداي متعال بكنيم؛ حقيقت قضيه هم همين است. حول و قوهاي جز آنچه كه در اختيار خالق ذوالجلال است، وجود ندارد؛ كار اوست. توفيق ما، انتخاب ما، تواناييهاي ما، شوق ما، ايمان و عشقي كه در دل ما هست، همه صنع دست پروردگار است. اين را بدانيم، شاكر باشيم و تزايد او را از خداي متعال طلب كنيم.8
8. ۹۱/۰۹/۰۱ بيانات در ديدار جمعي از بسيجيان و فعالان طرح شجرة طيبة «صالحين»
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید