تدبير 74
ارزش كارگر نزد نبي مكرم اسلام
اگر دستهاي كارگر، مغزهاي كارگر، انسانهاي كارآفرين، نيروي انساني ماهر در يك جامعهاي گرامي داشته شود، آن جامعه پيشرفت خواهد كرد. اينكه نبي مكرم اسلام دست كارگر را بالا ميآورد و ميبوسد، اين فقط تقدير از يك شخص نيست؛ اين ارزشگذاري است، اين درس است؛ به ما ميگويد كـه دست كارگـر، توليدگـر و نيروي انساني آنقدر ارزش دارد كـه كسي مثل وجـود مقدس پيامبر – كـه همة آفـرينش طُفيل وجـود اوسـت – خـم مـيشـود و دسـت او را ميبوسد؛ اين درس به ماست.3 ۹۱/۰۲/۱۰ بيانات در اجتماع كارگران در كارخانجات توليدي داروپخش
ارزش معلم پيش خداي متعال
پيش خداي متعال، اين ارزش[ارزش معلم]، حسنات فراواني را بهوجود مـيآورد. يعني شمـا در اتـاق درس و در محيط آموزش كه قرار ميگيريد و با اين نوجوان و با اين كودك مـواجـه ميشويـد، بدانيد كـه كاتبان عمل، كرامالكاتبين الهي، لحظه بـه لحظة كـار شما را حسنه مينويسند. چقدر اين مقرون به صرفه است كه انسان كارش، زندگياش، شغلش چيزي باشد كه هر لحظة آن ميتواند عبادت باشد.
البته در كنار اين اهميت والايي كه عرض كرديم، يك نكتة ديگر هم وجود دارد، كه آن هم اهميت اين كار را نشان ميدهد و آن، زحمتي است كه معلم بر خود هموار ميكند. در اتاق درس و محيط آموزش، معلمين با كودكان، با نوجوانان، با اخلاقهاي مختلف، با احساسات گوناگون و هيجانات جواني مخاطبين مواجهند؛ اينها را بايد تحمل كنند، صبر كنند؛ اين هم ارزش كار را بالا ميبرد.5 ۹۱/۰۲/۱۳ بيانات در ديدار جمعی از معلمان سراسر كشور به مناسبت هفتة معلم
اهميت نيتهاي خدايي
نيتها را خدايي كنيد؛ اصل قضيه اين است. اگر نيت ما در اين گفتن، در اين مدح و ثناگستري، نيت خدايي بود، به قصد روشن كردن دلها، جلا دادن ذهنها، انسان اين را بيان كرد و گفت، آن وقت اين ميشود يكي از جنودالله: «وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ».(فتح 4) يكي از جنود الهي همين كسي است كه با زبان خود، با بيان خود، با طبع خود، با ذوق خود، اين حقايق را گسترش ميدهد؛ ميشود سرباز خدا. اگر نيت ديگري بود، نه! از جهاد چه كاري بالاتر است؟ فرمود: اگر چنانچه كسي قدم به ميدان جهاد بگذارد براي يك هدف مادي، نه مجاهد است، و نه اگر كشته شود، شهيد است؛ با اينكه به ميدان جنگ رفته. اگر براي هدفهاي مادي - چه برسد خداي نكرده براي هدفهاي پست - وارد اين ميدانها شويم، براي ما نه فقط موجب تعالي و رشد نميشود، بلكه موجب تنزل و سقوط هم ميشود. اين، مخصوص مداحي هم نيست؛ مسئلهگويي هم همين است، عالم شدن هم همين است، مجتهد شدن هم همين است، دانشمند شدن هم همين است. آن چيزي كه روحي است در كالبد اعمال ما، نيت ماست. «انَّما الاَعمال بِالنِّيّات»؛( تهذيب، ج 1، ص 83) نيتهاست كه به عمل ارزش ميدهد.8 ۹۱/۰۲/۲۳ بيانات در ديدار جمعي از مداحان سراسر كشور
لزوم مراقبت از آسيبها براي همگان
انسان در معرض آسيب است؛ مردها در معرض آسيبند، زنها در معرض آسيبند، جوانها در معرض آسيبند، پيرها در معرض آسيبند؛ عالِم، جاهل، همه در معرض آسيبند: «والمخلصون في خطر عظيم». كو حالا مخلص؟ همة ما زير اين استاندارد قـرار داريـم. اگـر بـه حـد استانـدارد هم برسيم، مخلص هم بشويم، تازه «في خطر عظيم»! خب! بايد مراقب باشيم. دشمنان دنياي ما، دشمنان آخرت ما، دشمنان عزت ما، دشمنان نظام جمهوري اسلامي، از نقاط ضعف ما استفاده ميكنند؛ از حس شهوت ما، از حس غضب ما، از قدرتطلبي ما، از علاقة ما به جلوهفروشي و خودنمايي؛ بايد مراقب باشيم! بانوان عزيز هم بايد مراقب باشند! دخترهاي جوان هم بايد مراقب باشند!
اين زندگي ميگذرد؛ لذات و سختيهايش همه به طرفةالعيني ميگذرد. شما در دورة جواني، اين حرف را درست نميفهميد. انسان در دوران جواني خيال ميكند دنيا ثابت است، ساكن است، هميشه همينجور است؛ به سن ما كه رسيديد، يك نگاه ميكنيد، ميبينيد دنيا عجب سريع ميگذرد؛ چشم به هم ميزنيد، گذشته. خب! آن طرف: «وَإِنَّ الدَّارَ الآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ»؛( عنكبوت64) زندگي و حيات، آنجاست. «ذَلِكَ الَّذِي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ» (شوري 23) ... بشارتهاي الهي آنجاست.8 ۹۱/۰۲/۲۳ بيانات در ديدار جمعي از مداحان سراسر كشور
الگوي زندگي و جهت حركت
ائمة ما كه بدون ترديد رتبه و مقامشان از ملك و فرشتگان مقرب خدا بالاتر است، جوري زندگي نكردند، جوري حرف نزدند، جوري مشي نكردنـد كـه از دسترس مـا خـارج باشند؛ نـه! بـه فرمودة مرحوم علامة طباطبايي، مِثل آن كسي است كه روي قلة كوه ايستاده است، به مردم ميگويد: بياييد اينجا! بهسمت خود، بهسمت قله، بهسمت اوج فرا ميخواند. ايـنجـوري نيست كـه اينها مثل بـرجستگان دروغـيـن دنـيـاي مـادي و داراي معنويتهاي قلابي، بروند توي بـرج عـاج و اتـاق شيشهاي بنشينند، كسي بـه اينها دسترسي نداشته باشد؛ نه! ميگويند: بياييد! بياييد! راه همين است؛ ما بايد دنبال ائمه راه بيفتيم؛ زندگي آنها الگوي ماست. بله: «أَلا وَ إِنَّكُمْ لا تَقْدِرُونَ عَلَى ذَلِكَ»؛(نهجالبلاغه، نامة 45) ما مثل آنها نميتوانيم حركت كنيم؛ ما لياقت اين را نداريم، طاقت اين را نداريم؛ اما ميتوانيم آن راهي را كه آنها رفتند، مسير زندگيمان قرار بدهيم؛ اين را جهت قرار بدهيم، در اين جهت حركت كنيم.8 ۹۱/۰۲/۲۳ بيانات در ديدار جمعي از مداحان سراسر كشور
ضرورت حفظ حجاب و آثار مخرب جلوهفروشي
هم براي آنجا[آخرت]، هم براي حفظ عزت كشور و پيشرفت كشور، وضع حجاب را، وضع عفاف را، وضع تقيدات و پايبندي را خانمها بايد مراقبت كنند؛ ايـن وظيفه اسـت! خـودنمايـي و جلوهفروشي، يك لحظه است و آثار سوء آن براي كشور، براي جامعه، براي اخلاق، حتّي براي سياست، آثار مخرب و ماندگار است؛ در حالي كه ملاحظة عفاف، ملاحظة حـدود شـرعي در رفتار و حـركات بـانـوان، اگـر چنانچه سختياي داشته باشد، سختي كوتاهي است، اما آثارش، آثار عميق و ماندگاري است. خود خانمها خيلي بايد مراقبت كنند مسئلة حجاب را، مسئلة عفاف را؛ وظيفة آنهاست، افتخار آنهاست، شخصيت آنهاست.8 ۹۱/۰۲/۲۳ بيانات در ديدار جمعي از مداحان سراسر كشور
ماية تشخص و آزادي زن
حجاب مـايـة تشخص و آزادي زن است. برخلاف تبليغات ابلهانه و ظاهربينانة ماديگرايان، ماية اسارت زن نيست. زن با برداشتن حجابهاي خود، با عريان كردن آن چيزي كه خداي متعال و طبيعت پنهان بودن آن را از او خواسته، خودش را كوچك ميكند، خودش را سبك ميكند، خودش را كمارزش ميكند. حجاب وقار است، متانت است، ارزشگذاري زن است، سنگين شدن كفة آبرو و احترام اوست؛ اين را بايد خيلي قدر دانست و از اسلام بايد به خاطر مسئلة حجاب تشكر كرد؛ اين جزو نعمتهاي الهي است.8 ۹۱/۰۲/۲۳ بيانات در ديدار جمعي از مداحان سراسر كشور
ضرورت جهاد اكبر و پافشاري بر اصول و ارزشها
كار رزمندگان در سالهاي جنگ تحميلي، موفق، با ارزش، خيلي بزرگ و مبهوت كننده [بود]. ... شما كـه در دوران دفـاع مقـدس مسئوليتهـاي مهم و حساسي برعهده داشتيد، بدانيد پس از جهاد اصغر، نوبت بـه جهاد اكبر رسيده كـه بـهمراتب دشوارتـر و سختتـر است. ... در فضاي امـروز كشور، اگـر بـر اصول و ارزشهـا پافشاري كرديد و تقوا را در عـرصههـاي
مختلف سياسـي، اجتماعـي، اقتصادي و فرهنگي رعايت كـرديـد، ارزش و اهميت والاتري دارد. ... امروز با دو دشمن، يكي استكبارِ خبيث و ديگر نفسِ درون مواجه هستيم كه اگر كسي بتواند با رعايت تقوا، گام بردارد و تصميم بگيرد، زمينه تعالي معنوي و پيشرفت مادي فراهم مي شود. ... پرهيز از گناه لازمه سلوك الي الله[است]. ... با گناه نكردن نيمي از راه پيموده ميشود، البته گناه كساني كه مسئوليت سياسي، اجرايي، مديريتي، تبليغي و مذهبي دارند، بهمراتب ابعاد وسيعتري پيدا ميكند.9 ۹۱/۰۲/۲۹ (گزارش خبري) بيانات در ديدار جمعي از ايثارگران دوران دفاع مقدس
نظرات 0
شما هم میتوانید در این مورد نظر دهید